2026-05-29, 18:20
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Samtidigt så ska hon inte gå över om det komner en spårvagn. Vid övergångsställen som korsar spårvagnsspår har gående inte företräde framför spårvagnen. Spårvagnen lyder inte under den så kallade "zebralagen". Det är därför du som fotgängare som är skyldig att lämna fri väg och vänta tills spårvagnen har passerat.

Zebralagen har nog orsakat otroligt mycket skada genom att skapa idotiska fotgånger som springer över lite överallt utan att kolla.
Citera
2026-05-29, 18:20
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Omöjligt att förstå - man ser hela jävla backen från Kapellplatsen till Vasagatan nästan. 600 meter. Man måste vara totalt borta för att bli träffad av en vagn där.

Och om vagnen kom från centrum, och var på väg upp mot Landala och Guldheden?

Jag fattar inte: man måste vara dement eller totalt borta i ett rus för att bli påkörd.

Växte upp i Landala och har gått där åtminstone hundratals gånger, redan som litet barn med morsan och med brollorna för att skaffa pantflaskor en lördag eller söndagsmorgon.

Det är ingen svår gata och det är 7 meter plus ut till spåren, alltså finns det gott om plats för att ändra sig.

Men var det inte så här vid SKF här om året också? Otroligt god sikt egentligen, men några går runt som om omvärlden inte finns.

75+ tyder väl på demens eller medicin, men vem vet. Sorgligt är det förstås, och man får hoppas att man själv inte hamnar där.

Och mannen i 50 års ålder som blev påkörd i backen mot Wavrinskys plats (backen från andra hållet) Där är väl med 150m sikt åt ena hållet och 300 m åt andra hållet. Jag skyller på mobiler och lurar och skit. Vagnarna hör man om man inte är döv. Särskilt de italienska. Däremot är ju bussar lite lurigare. En del är väldigt tysta.
Citera
2026-05-29, 18:32
Medlem
Det är nåt fel med Göteborg. Himla skithåla där det händer en massa skit hela tiden. Sveriges rövhål. Många incidenter med spårvagnar sker pga att förarna har företräde och de anser sig inte behöva bromsa, eller stanna för nåt öht (inte ens övergångsställen) från sin höga position. Förarna lider av hybris och är skyldiga till olyckorna.
Citera
2026-05-29, 18:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Det är nåt fel med Göteborg. Himla skithåla där det händer en massa skit hela tiden. Sveriges rövhål. Många incidenter med spårvagnar sker pga att förarna har företräde och de anser sig inte behöva bromsa, eller stanna för nåt öht (inte ens övergångsställen) från sin höga position. Förarna lider av hybris och är skyldiga till olyckorna.

Ja, det är huvudkriteriet: alla förare måste vara villiga att köra på: för de grejter good, som vi säger här. Simon Pegg kommer ut med en film om det här snart.

Så bara vänta.
Citera
2026-05-29, 18:36
Medlem
israelisinnocents avatar
Hur vanligt är det med självmord metod spårvagn?

Hur ofta är det put eller p.u.s.-trafikstopp dvs person under spårvagn
Citera
2026-05-29, 18:38
Medlem
Citat:

Håller med. De tutar hellre än bromsa, om ens det.
Citera
2026-05-29, 18:40
Medlem
Citat:

Spårvagnsföraren i den här olyckan kommer inte bli dömd för något då ansvaret ligger helt på fotgängaren att passera spåret när det är fritt från trafik.
Citera
2026-05-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenSeven
Spårvagnsföraren i den här olyckan kommer inte bli dömd för något då ansvaret ligger helt på fotgängaren att passera spåret när det är fritt från trafik.

Vilket är helt sjukt.
Citera
2026-05-29, 18:43
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GloriaMundi
Det sker ofta spårvagnsolyckor i Göteborg. Finns det någon här som kan förklara varför samma inte inträffar i Helsingfors, som har liknande spårtrafik?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur många har du sett med hörlurar har varit 75 år eller i närheten?
Alla som blivit överkörda av spårvagn?

Citat:
Ursprungligen postat av ScarySully
Vad får dig att tro att Helsingfors inte har några spårvagnsolyckor? En snabb googling visar att olyckor där har hänt 27/2 och 11/4 i år, dessa var dock fordonskrockar men övertygad att gående drabbas där med utan att dyka djupare i det.
Göteborg har haft 5 dödsolyckor med spårvagn senaste 10 åren inkl denna olyckan.
Så länge inte en spårvagn skenar och spårar ur så är det ju alltid den gående som förolyckats som inte haft uppsikt, varit onykter eller distraherad.

Rejält sänkt fart vid alla övergångar/passager är väl ända som skulle hjälpa, men det lär väl inte hända. Det går tex riktigt fort mellan Ullevi och scandinavium och övergången vid Opalen/Bergakungen är livsfarlig (dödsolyckan hände där 2016 efter Håkan Hellström)
Kulturkrockar orsakar krockar.

Helsingfors
Skillnaden i olycksstatistik beror främst på städernas olika stadsplanering och trafiklösningar. Helsingfors har i högre grad än Göteborg separerat spårvagnarna från den övriga trafiken (såsom bilar och gående), vilket minskar risken för konflikter.

Flera avgörande faktorer förklarar varför spårvagnstrafiken i Helsingfors upplevs som säkrare:

Striktare spårseparering: I Helsingfors går spårvagnarna oftare i egna banvallar eller på gator där biltrafik är förbjuden. I Göteborg delar spårvagnarna ofta gatuutrymme med bilar, cyklister och fotgängare, vilket skapar fler riskmoment.

Separata trafikljus: Helsingfors prioriterar spårvagnarnas framkomlighet med separata trafiksignaler och system som ger vagnarna grön våg, vilket minskar korsningsolyckor med andra fordon.

Kollektivtrafikkultur: Helsingfors har en väl inarbetad kultur där både bilister och fotgängare är vana vid att ge spårvagnarna företräde och hålla avstånd. I Göteborgs mer intensiva och trånga trafikmiljöer – exempelvis vid knutpunkter som Brunnsparken och Avenyn – är samspelet mer komplicerat.

OSLO:
Faktum är att spårvagnstrafiken i Oslo (Trikken) historiskt sett har haft högre olycksrisker än Göteborg.Enligt forskning från norska Transportøkonomisk Institutt (TØI) har spårvagnarna i Norge uppvisat en högre olycksfrekvens per miljon vagnkilometer gällande allvarliga fotgängarolyckor än exempelvis Göteborg.

Att Oslo dras med liknande – och ibland värre – utmaningar som Göteborg beror på flera gemensamma nämnare:

Gemensamt gatuutrymme: Precis som i Göteborg delar spårvagnarna i Oslo en stor del av sitt spårnät direkt med bilar, cyklister och fotgängare i innerstaden. Det skapar samma typ av kaotiska trafiksituationer som i Göteborg, till skillnad från Helsingfors mer strikta separering.

Topografi och kurvor: Oslos innerstad är backig och har, likt Göteborg, många tvära svängar och dolda siktlinjer i det historiska gatunätet.

Slående lika infrastrukturhaverier: Städerna delar så pass identiska riskmiljöer att spårvagnsoperatörerna samarbetar nära kring säkerhet. När en spårvagn i Oslo spårade ur och kraschade rakt in i en butik, ledde det till ett direkt kunskapsutbyte med Göteborgs Stad, då Göteborg drabbades av en nästan identisk urspårning på Avenyn.

Kort sagt: Helsingfors sticker ut som det säkrare undantaget tack vare sin stadsplanering, medan Oslo och Göteborg delar samma typ av riskfyllda innerstadsmiljö där rälsbunden trafik tvingas trängas med övriga trafikanter
Citera
2026-05-29, 18:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Och mannen i 50 års ålder som blev påkörd i backen mot Wavrinskys plats (backen från andra hållet) Där är väl med 150m sikt åt ena hållet och 300 m åt andra hållet. Jag skyller på mobiler och lurar och skit. Vagnarna hör man om man inte är döv. Särskilt de italienska. Däremot är ju bussar lite lurigare. En del är väldigt tysta.

Det är nästan lite konstigt - är det inte?

Vi hade fallet med kocken i syd också och en kvinna ... kanske vid Såggatan ungefär, ovanför hängmattan och upp emot sydligare delar av Majorna.

Jag tror att ditt förslag är svaret i åtminstone något fall.

Om jag bara skulle gissa skulle jag säga att folk som rusar ut bakom en vagn eller buss oftast är de som träffas, men vad vet man?

Som jag tror det är i dag är det nog också många förare som är medvetna om riskerna. Typ - klockan är tre, bussen stannar... jag behöver inte ha så hög fart här, och är redo med bromsen. Liksom, vem vill köra över ett barn?
Citera
2026-05-29, 18:48
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är nästan lite konstigt - är det inte?

Vi hade fallet med kocken i syd också och en kvinna ... kanske vid Såggatan ungefär, ovanför hängmattan och upp emot sydligare delar av Majorna.

Jag tror att ditt förslag är svaret i åtminstone något fall.

Om jag bara skulle gissa skulle jag säga att folk som rusar ut bakom en vagn eller buss oftast är de som träffas, men vad vet man?

Som jag tror det är i dag är det nog också många förare som är medvetna om riskerna. Typ - klockan är tre, bussen stannar... jag behöver inte ha så hög fart här, och är redo med bromsen. Liksom, vem vill köra över ett barn?

Kocken i Långedrag va väl ute och sprang va? Hade säkert musik i öronen
Citera
2026-05-29, 18:51
Medlem
Citat:
Vilket är helt sjukt.
Ska 50-60 ton spårvagn pallnita för varje idiot som promenerar ut framför den?
Nej, idioterna ska läras att inte promenera ut i vägen för spårvagnar eller övriga sorters tåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in