2026-05-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nej. Det är alltså ett tudelat övergångsställe: det här är det https://www.google.com/maps/@57.6963123,11.9710402,3a,75y,354.23h,73.16t/data=!3m7!1e1!3m5!1spcExbJB-oPat0r7I1DiU0Q!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D16.841344292179357%26panoid %3DpcExbJB-oPat0r7I1DiU0Q%26yaw%3D354.22918967208943!7i16384! 8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUyNi4wIKXMDSoASAFQ Aw%3D%3D

Det är alltså ett övergångsställe som börjar vid stadsgatans ena trottoar och leder till samma gatas andra trottoar - Utan att korsa de längsgående spåren !!

Vilken jä-la Tant-Fälla !!
Eller är det sådana tilltag som faller under begreppet Göteborgshumor...

Platsen är inte ens en sedvanlig gatukorsning utan fotgängarpassagen är välplacerad intill anslutningsgata till en 'huvudled'.

PS: Under google-länken "see more dates" så ser man att det vansinniga slaktområdet tillkommit mellan åren 2011 och 2014.
De borde ha kompletterat med labyrint/grindar på refugerna eller ljud/ljussignal som varnar fotgängare för spårkorsningsdelen av passagen.
Vid trottoarkanterna finns ingen alls varning om att övergångsstället är försett med en obevakad "klaffbro" mitt i!

Juridiska hårklyverier typ spårvagn/fordon eller att "väjningsplikt som utmärks genom vägmärke" gäller[inte?] HerrGårman, ingår verkligen inte i kursplanen till fotgängar-körkortet.

Det är verkligen tur att cyklisterna aldrig använder övergångsställen för att korsa gator i GBG.
Citera
2026-05-29, 10:36
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Det stämmer, göteborg har fler problem med spårvagnsolyckor än de lokala politiker vill erkänna

Känns som att någon blir påkörd varje vecka numera. Detta är för trafikplanerare som sitter och styr vägrar säkerställa att alla olika trafikanter och gående inte knyts på samma plats.

Du har spårvagnar, bussar, bilar, cyklar, gående, alla korsar samma väg och korsning på många ställen inne i centrala Göteborg. Det är vansinne!

Att man inte lyckats separera trafikanter genom viadukter, broar eller tunnlar vid de mest trafikerade knytpunkter är för mig ett mysterium.

Räcker att man skapar en viadukt för gående och cyklister, samt en upphöjning/bro för bilar, medan man låter spårvagnen passera på markplan, vid de mest kritiska platserna (korsvägen, linneplatsen etc) så hade man skapat:

1. Mycket effektivare trafikflöde
2. Halverat olyckor

Men nej. Man ska envisas och trängas i den här jävla stan.

Särskilt vissa ställen är ju förenade med livsfara. Backaplan, Åkareplatsen, Korsvägen och Brunnsparken är väl de fyra värsta, der finns ett antal till, men de fyra sticker ut) Där kommer ju bussar, bilar, spårvagnar från alla möjliga och omöjliga håll och det är väl där det sker mest olyckor.
Citera
2026-05-29, 11:32
Moderator
pudelluss avatar
Utgången rubrik: Kvinna svårt skadad påkörd av Spårvagn vid övergångsställe.
/Mod
Citera
2026-05-29, 12:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Om nu olyckan skedde på den platsen som länkats tidigare, precis intill Levantine, så är det ett övergångsställe/gångpassage över spåret men ett obevakat sådant. Det är rätt skevt när man tänker efter för bilarna vid sidan om spåren måste stanna för gående, men kommer det en spårvagn så har den företräde.

Den jag svarade frågade om BUSSAR. Inte relevant för tråden för andra regler gäller för SPÅRVAGNAR. Men jag svarade dumt nog.
Citera
2026-05-29, 12:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Dags att införa dasch cam på alla spårvagnar och bussar. Så vi med säkerhet vet vad som sker vid olyckor.

Verkligen! Det vill ju alla bolagen också men komplicerade regler och motstånd från facken ligger i vägen. Men jag är säker på att det kommer ändras snart. I nästan hela resten av världen är det självklarhet idag med kameror.
Citera
2026-05-29, 12:56
Medlem
Det sker ofta spårvagnsolyckor i Göteborg. Finns det någon här som kan förklara varför samma inte inträffar i Helsingfors, som har liknande spårtrafik?
Citera
2026-05-29, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacklaren
Fan vad vårdslöst av GBG. Borde va obligatoriskt att Ha signallampor på alla övergångställen gällande Spårvagnar. Och fy vad äckligt det var på gatan. Har dem inget underhåll?

”Övergångsställe” över spår är ett gångstråk och där har gående, cyklister, el-sparkcyklar mm väjningsplikt inför bussar och spårvagnar. Oavsett om det är ett riktigt övergångsställe bredvid spåren över bilvägen.
Citera
2026-05-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Vad har hänt med alla människor?
Varför måste precis ALLA se ut som att dom är autistiska och gå med sin muppiga hörlurar på sig Hela tiden?? Är det så viktigt att lyssna på musik?
Jävla idioter!
Jag skiter fullständigt I hur synd det är om hennes familj. Sluta försvara klantighet!
Är det synd om någon som dör där bilbälte inte används? Nä just det!
Det finns ingen ursäkt till klantighet.

Är det bekräftat att hon hade hörlurar?
Sunt förnuft och awareness är tyvärr inte en självklarhet även utan distraktion från mobil eller hörlurar.
Jag bor mitt i stan och har åtskilliga gånger vid övergångsställen ropat till folk som varit på väg att korsa spåren direkt efter vagn/buss passerat och inte ser att det kommer en vagn från andra hållet i hög fart. Wawrinskys plats, Berzeligatan, svängen mellan Park Lane och 7/11, Scandinaviums hållplats, övergångsstället vid bergakungen mfl.
Jag går aldrig innan sikten är fri, tyvärr tänker inte alla så.
Citera
2026-05-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScarySully
Är det bekräftat att hon hade hörlurar?
Sunt förnuft och awareness är tyvärr inte en självklarhet även utan distraktion från mobil eller hörlurar.
Jag bor mitt i stan och har åtskilliga gånger vid övergångsställen ropat till folk som varit på väg att korsa spåren direkt efter vagn/buss passerat och inte ser att det kommer en vagn från andra hållet i hög fart.[/b] Wawrinskys plats, Berzeligatan, svängen mellan Park Lane och 7/11, Scandinaviums hållplats, övergångsstället vid bergakungen mfl.
Jag går aldrig innan sikten är fri, tyvärr tänker inte alla så.
Hur många har du sett med hörlurar har varit 75 år eller i närheten?
Citera
2026-05-29, 13:54
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
75+

Virrig gammal tant alltså ?
Citera
2026-05-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GloriaMundi
Det sker ofta spårvagnsolyckor i Göteborg. Finns det någon här som kan förklara varför samma inte inträffar i Helsingfors, som har liknande spårtrafik?

Vad får dig att tro att Helsingfors inte har några spårvagnsolyckor? En snabb googling visar att olyckor där har hänt 27/2 och 11/4 i år, dessa var dock fordonskrockar men övertygad att gående drabbas där med utan att dyka djupare i det.
Göteborg har haft 5 dödsolyckor med spårvagn senaste 10 åren inkl denna olyckan.
Så länge inte en spårvagn skenar och spårar ur så är det ju alltid den gående som förolyckats som inte haft uppsikt, varit onykter eller distraherad.

Rejält sänkt fart vid alla övergångar/passager är väl ända som skulle hjälpa, men det lär väl inte hända. Det går tex riktigt fort mellan Ullevi och scandinavium och övergången vid Opalen/Bergakungen är livsfarlig (dödsolyckan hände där 2016 efter Håkan Hellström)
Citera
2026-05-29, 13:56
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICK
På vilket sätt hade det hjälpt menar du?

Att människor blir mer uppmärksamma på att det kommer en spårvagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in