2026-05-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur många har du sett med hörlurar har varit 75 år eller i närheten?
Inte många såklart, men eftersom det inlägget jag citarede skrev ”måste alla muppar ha hörlurar på sig” så var min fråga riktad dit.
Citera
2026-05-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Virrig gammal tant alltså ?
Ostabil, ramlade eller fick nåt anfall?
oavsett är tanten avliden
Citera
2026-05-29, 14:11
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy

Kanske såg dåligt, sen är det ett helvete med extremt starkt sol ibland, på gator blir det nästan koncentrerad också, samt den blänker i alla bilar osv?
Speciellt på kvällen. Gamla har kanske inte alltid solglasögon eller, som kanske bara mildrar de.
Citera
2026-05-29, 15:12
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kanske såg dåligt, sen är det ett helvete med extremt starkt sol ibland, på gator blir det nästan koncentrerad också, samt den blänker i alla bilar osv?
Speciellt på kvällen. Gamla har kanske inte alltid solglasögon eller, som kanske bara mildrar de.

Vagnen kom ju ifrån norr. Så från det hållet blev hon ju inte bländad
Citera
2026-05-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScarySully
Är det bekräftat att hon hade hörlurar?
Sunt förnuft och awareness är tyvärr inte en självklarhet även utan distraktion från mobil eller hörlurar.
Jag bor mitt i stan och har åtskilliga gånger vid övergångsställen ropat till folk som varit på väg att korsa spåren direkt efter vagn/buss passerat och inte ser att det kommer en vagn från andra hållet i hög fart. Wawrinskys plats, Berzeligatan, svängen mellan Park Lane och 7/11, Scandinaviums hållplats, övergångsstället vid bergakungen mfl.
Jag går aldrig innan sikten är fri, tyvärr tänker inte alla så.
Hur brukar de med hörlurar reagera på att du ropar?
Citera
2026-05-29, 17:26
Medlem
Spårvagnsförare i Göteborg här. Det är en farlig gata att gå över om man inte använder dom bevakade övergångsställen. Trots detta springer folk över hejvilt, mycket på grund av att det är en lång backe och övervakat övergångsställe endast finns på toppen av backen och nästan längst ned.

Det sker mer olyckor i Gbg än till exempel Stockholm eller Norrköping mest på grund av att Göteborg har väldigt många fler linjer, väldigt många fler som använder spårvagnen som transportmedel och därmed ett behov av många fler vagnar ute i en dåligt planerad stad.

Om man skulle räkna på hur många liv per dag eller trafikolyckor som undviks på grund av att spårvagnsförare konstant behöver förutse vad alla fotgängare, barn, cyklister, personbilar, taxifordon, bussar, och elscootrar tänker göra, hur dom kommer ändra sitt beteende baserat på hinder som finns i just deras periferi och sinnestillstånd skulle antal olyckor vara löjligt låga i jämförelse.

Jag har också en upplevelse av att Göteborgare inte uppfattar alltid hur tunga och snabba spårvagnarna är. Bara för att jag ser dig betyder det inte att jag hinner få stopp på vagnen. Det är många fotgängare som man plingar på för att bekräfta att fotgängaren ser att man kommer som ändå när de kollat rakt åt mig går ut framför vagnen i antingen en dålig uppfattning tror att de hinner över när jag i själva verket måste bromsa rätt mycket för att sedan långsamt få upp farten eller att dom inte bryr sig.

Vi ska alltid kunna stanna i tid och förutse faror, och det är vi bra på. Men ibland, trots att man saktar ner ordentligt när man passerar en mötande vagn eller ett större fordon som skymmer sikten, ser en fotgängare på väg ut och plingar för att göra sig tydlig, så är vissa personer helt i sin egen värld. Man kan inte i princip stanna vagnen varje gång det finns fotgängare i närheten, utan man saktar ner, plingar och säkerställer att personen har uppfattat vagnen innan man kör vidare. Trots alla dessa åtgärder händer det ändå att vissa inte reagerar.

Jag ser inga brister i rekryteringen av spårvagnsförare då kraven är rimliga för ansvaret man har. Västtrafik äger spårvagnarna och depåerna, men Göteborgs Spårvägar sköter all personal och utförandet av tjänsten. Det är med andra ord inte samma företag inblandade som Västtrafiks busstrafik. Risken jag ser i form av personal är ålder. Över en viss ålder krävs en hälsokontroll regelbundet (tror en gång per år), men i viss ålder räcker inte alltid det.
Citera
2026-05-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Det finns flera stolpar med spårvagnssymboler uppsatta vid spåret, räcker inte det? Plus själva spåren i gatan. Tror folk att spåren finns där som prydnad, eller? Klart att man måste försäkra sig om att inga spårvagnar kommer körande innan man korsar spåret.

https://www.google.com/maps/@57.6964727,11.9711458,3a,50.2y,220.83h,65.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1sXg2Eoo3e0OgoMwb57TRAHA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D24.482991615638724%26panoid %3DXg2Eoo3e0OgoMwb57TRAHA%26yaw%3D220.834555608306 94!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUyNi4wI KXMDSoASAFQAw%3D%3D
Tydligen räckte inte det..
Citera
2026-05-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Förbipasserande hörde ett skrik så gissningsvis var hon vid medvetande när vagnen kom mot henne.
Citera
2026-05-29, 18:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vid övergångsställen skall även spårvagnar stanna om någon är på väg över.

Men visst, lite självbevarelsedrift har man ju så man ser om den inte tänker stanna Lite som Buss vs. långtradare. Kommer du med en personbil kastar bussarna sig gärna ut i korsningar där högerregel gäller. De gör det inte gärna det när man kommer med en 50 tons tradaratradare.

Hoppas det går bra för kvinnan!

Samtidigt så ska hon inte gå över om det komner en spårvagn. Vid övergångsställen som korsar spårvagnsspår har gående inte företräde framför spårvagnen. Spårvagnen lyder inte under den så kallade "zebralagen". Det är därför du som fotgängare som är skyldig att lämna fri väg och vänta tills spårvagnen har passerat.
Citera
2026-05-29, 18:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Vagnen kom ju ifrån norr. Så från det hållet blev hon ju inte bländad

Omöjligt att förstå - man ser hela jävla backen från Kapellplatsen till Vasagatan nästan. 600 meter. Man måste vara totalt borta för att bli träffad av en vagn där.

Och om vagnen kom från centrum, och var på väg upp mot Landala och Guldheden?

Jag fattar inte: man måste vara dement eller totalt borta i ett rus för att bli påkörd.

Växte upp i Landala och har gått där åtminstone hundratals gånger, redan som litet barn med morsan och med brollorna för att skaffa pantflaskor en lördag eller söndagsmorgon.

Det är ingen svår gata och det är 7 meter plus ut till spåren, alltså finns det gott om plats för att ändra sig.

Men var det inte så här vid SKF här om året också? Otroligt god sikt egentligen, men några går runt som om omvärlden inte finns.

75+ tyder väl på demens eller medicin, men vem vet. Sorgligt är det förstås, och man får hoppas att man själv inte hamnar där.
Citera
2026-05-29, 18:19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nej. Det är alltså ett tudelat övergångsställe: det här är det https://www.google.com/maps/@57.6963123,11.9710402,3a,75y,354.23h,73.16t/data=!3m7!1e1!3m5!1spcExbJB-oPat0r7I1DiU0Q!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D16.841344292179357%26panoid %3DpcExbJB-oPat0r7I1DiU0Q%26yaw%3D354.22918967208943!7i16384! 8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUyNi4wIKXMDSoASAFQ Aw%3D%3D

Tittar man runt på din länk ser man också hur god sikt det är, hundratals meter i längsriktningen, och bra många meter till körbanan. Och så är det förstås också om det skedde längre upp i backen, närmare Kapellplatsen.

Man kan bara missa en vagn om man är väck eller skiter i den.
Citera
2026-05-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbondesson
”En kvinna har blivit påkörd av en spårvagn vid Aschebergsgatan. Räddningstjänsten är på plats och har spärrat av gatan.”

Enligt bild skedde det på eller nära ett övergångsställe. Spårvagnstrafiken stannar inte för någon eller något.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/kvinna-pakord-av-sparvagn-pa-aschebergsgatan.e79293ad-a015-41ea-8247-c58de227d40f
Det är nåt fel med Göteborg. Himla skithåla där det händer en massa skit hela tiden. Sveriges rövhål. Många incidenter med spårvagnar sker pga att förarna har företräde och de anser sig inte behöva bromsa, eller stanna för nåt öht (inte ens övergångsställen) från sin höga position. Förarna lider av hybris och är skyldiga till olyckorna.
Senast redigerad av lavsduns 2026-05-29 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in