2026-05-29, 10:34
Medlem
swebarbs avatar
100 000 är inte speciellt mycket i dagens tider för att flytta upp till norr. Har varit så många år ytterst få har intresse av en sådan flytt
Citera
2026-05-29, 11:21
Medlem
blobben!!!s avatar
Någon måste ha kortslutning i hjärnkontoret. 2 av 10 arbetslösa motsvarar 120 000 personer. I Norrbottens län bor det 250 000. Är det någon pö riktigt som tror att alla 600 000 arbetslösa skulle kunna få jobb i Norrbotten? Luleå hade helt plötsligt blivit Sveriges näst största stad.
Citera
2026-05-29, 11:31
Medlem
Hade jag varit Anna, 62 och arbetslös hade jag nog tagit emot bidraget och dragit norrut. I den åldern har man inga barn att ta hänsyn till. Möjligen kompliceras det om Anna har en partner med bra jobb på den nuvarande orten. Om inte hade jag sett det som ett äventyr som jag fick 100 000 för. Det är ju inte en slutstation, trivs man inte kan man väl flytta därifrån igen. Nu är jag iofs från Norrland så jag tycker inte det är jätteläskigt att bo norröver.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-05-29 kl. 11:34.
Citera
2026-05-29, 11:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Undersökningen utfördes av Indikator Opinion för P4 och riktade sig till ett slumpmässigt urval av svenskar över 18 år. 2 044 personer svarade, vilket gav en svarsfrekvens på 46 procent.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fyra-av-tio-vill-inte-flytta-norrut-for-100-000-kronor

" ”Det är lite mer komplext än bara pengar att flytta”, säger skånska Anna Ferrington (62 år) som har sökt över 400 jobb.

”De flesta är ganska nöjda med sitt liv där de bor och då spelar inte den här typen av pengar någon roll i den här ekvationen”, säger Per Oleskog Tryggvason, opinionschef på Indikator, som har genomfört undersökningen. "

Så då har vi bevisat att skånskor inte överger sin familj för denna summa.
I många orter i Norr-och Västerbotten kan pengarna smälta bort p g a dyrt andrahandsboende första månaderna då det råder allmän bostadsbrist.

Har oppositionspartierna några bättre förslag för denna form av nödvändig folkförflyttning?

Problemet är att det inte är så lätt som att bara flytta. Man har allt som oftast en partner som också behöver ett jobb, och i byhålor norrut finns sällan jobb alls.

Och även om båda får jobb så måste det bedömas som stabilt och långsiktigt, t.ex. orter med negativ nettoinflyttning är ju på väg att dö ut och faller då bort.

Blir även en risk om det finns en stor arbetsgivare som plötsligt lägger ner, t.ex. i fallet med Northvolt.
Citera
2026-05-29, 11:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hade jag varit Anna, 62 och arbetslös hade jag nog tagit emot bidraget och dragit norrut. I den åldern har man inga barn att ta hänsyn till. Möjligen kompliceras det om Anna har en partner med bra jobb på den nuvarande orten. Om inte hade jag sett det som ett äventyr som jag fick 100 000 för. Det är ju inte en slutstation, trivs man inte kan man väl flytta därifrån igen. Nu är jag iofs från Norrland så jag tycker inte det är jätteläskigt att bo norröver.

Antar att bidraget förutsätter något villkor om att bo kvar under ett antal års tid, annars skulle ju alla ta bidraget och en kort semester sedan flytta hem.
Citera
2026-05-29, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Antar att bidraget förutsätter något villkor om att bo kvar under ett antal års tid, annars skulle ju alla ta bidraget och en kort semester sedan flytta hem.
Det tror jag också och man bör nog vara beredd att lägga lite tid på att lära känna och börja trivas på sin nya bostadsort, inte dra efter ett halvår. Men något livstidsstraff är det nog inte, då hade inte tillräckligt många lockats. Det är väl en avvägning.
Citera
2026-05-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Undersökningen utfördes av Indikator Opinion för P4 och riktade sig till ett slumpmässigt urval av svenskar över 18 år. 2 044 personer svarade, vilket gav en svarsfrekvens på 46 procent.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fyra-av-tio-vill-inte-flytta-norrut-for-100-000-kronor

" ”Det är lite mer komplext än bara pengar att flytta”, säger skånska Anna Ferrington (62 år) som har sökt över 400 jobb.

”De flesta är ganska nöjda med sitt liv där de bor och då spelar inte den här typen av pengar någon roll i den här ekvationen”, säger Per Oleskog Tryggvason, opinionschef på Indikator, som har genomfört undersökningen. "

Så då har vi bevisat att skånskor inte överger sin familj för denna summa.
I många orter i Norr-och Västerbotten kan pengarna smälta bort p g a dyrt andrahandsboende första månaderna då det råder allmän bostadsbrist.

Har oppositionspartierna några bättre förslag för denna form av nödvändig folkförflyttning?

Det finns ingen som erbjudits 100.000:-
Det här är ren propaganda.
Citera
2026-05-29, 12:54
Medlem
Citat:
Om hon bor i bostadsrätt eller eget hus värt några miljoner och bott där länge åker hon på en kraftig skatt när hon säljer. Vill hon då flytta tillbaka om några år kommer hon inte ha råd att köpa något motsvarande och hinner hon bli pensionär är det inte säkert att hon får lån för att täcka upp för den nya bostaden.
Citera
2026-05-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Om hon bor i bostadsrätt eller eget hus värt några miljoner och bott där länge åker hon på en kraftig skatt när hon säljer. Vill hon då flytta tillbaka om några år kommer hon inte ha råd att köpa något motsvarande och hinner hon bli pensionär är det inte säkert att hon får lån för att täcka upp för den nya bostaden.
Hon kan ju hyra ut sin bostad i andra hand i några år.
Citera
2026-05-29, 13:00
Medlem
Citat:
Hon kan ju hyra ut sin bostad i andra hand i några år.
Det är ju en möjlighet, men det kan man inte göra allt för länge.
Citera
2026-05-29, 13:04
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Finns det verkligen så jävla mycket jobb i Norrland, eller är det mest en meme som boomers har fastnat i? Jag kollade efter jobb i Norrland när jag var trött på allt för något år sedan - och det finns ju typ inga jobb (i varje fall inom IT-svängen). Kanske på ålderdomshem ute i Myggträsk, men överlag finns det mer jobb i städerna söderut.

Jag tror man behöver erbjuda ett helt paket: de fixar resa, bostad, utbildning (som ger garantiplats efter genomförd utbildning). Om man är arbetslös och helt pank så behöver man ju allt det här garanterat för att vilja flytta. Jag skulle som ung nappat på det och jag är Stockholmare.
Senast redigerad av Collectivism-Kills 2026-05-29 kl. 13:19.
Citera
2026-05-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Det är ju en möjlighet, men det kan man inte göra allt för länge.
Villa, hur länge du vill. Bostadsrätt, det kommer nya regler den 1/7 som kraftigt underlättar andrahandsuthyrning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in