Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag håller med dig helt och fullt men tyvärr kan de fortsätta med exakt det så länge vi människor köper skiten för att det är så billigt.
Själv har jag aldrig handlat från någon av dessa sidor men jag är ändå lite nyfiken hur mycket av det som faktiskt handlas som funkar och används under lång tid eller är det mest saker man köper för att det är pissbilligt, kul sak att ha och man använder den en gång och sen ligger den i en låda i förrådet eller kastas för att den inte fungerade men för jobbigt att reklamera.
Iofs sant, men det du lägger direkt på huden och stoppar direkt i munnen bör deklareras ang miljögifter. Sen att det sker är nog väldigt tveksamt iaf till fullo
Alltifrån köksredskap som indirekt inverkar på hälsan med kontakt med plaster och olika metaller. Går ju testa textiler ochså tex med bränntester och rostfritt stål med magnettester mm men inget är skottsäkert såklart
Som jag skrev har jag handlat allt möjligt och mycket ifrån temu
Den fråga du ställer är såklart förknippat med hållbarhet , alltifrån batteritider, elektronisk komponent livslängder, materialkvalite- hårdhet på verktyg och mycket annat Den frågan är svår ochså
Pga av att mycket av tex elektronik är plomberat, limmat gjutet. För den som är intresserad att sprätta upp produkter och titta på insidan och mäta sig fram inkl se komponentettiketter liksom. Men vem orkar det, mjuka upp limmet osv och alla har inte kunskaper om det såklart ? Så köp inget dyrt sånt men köp nåt iaf som används ibland
Sen allt som är rent mekaniskt och innehåller inga kablar och elektronik är det som mest hållbart ochså i med ett sunt förnuft att känna bända dra och slita, nöta länge, slipa, rostar det ? osv. Så kommer man en bit på vägen om det är kvalite eller inte
Jag har köpt mycket som är billigare än här i landet pr produkt på temu men jag väljer ochså noga ang kategorin av produkter jag köper, men inte nödvändigtvis dyra grejer och som kategoriseras som "döda ting" mestadels där så lite mekanisk störning och nötning sker förutom handverktyg som inte drivs av ström. Så har även köpt en komplett verktygssats för att laga alla tänkbara fel man kan ha på en cykel
Kan säga att jag är nöjd och stålet i verktygen är tillräckligt hårt för att inte slitas
för fort eftersom jag testat det på endast 1 verktyg av en sats. Är det så jag skulle tex meka med cyklar varje dag skulle jag aldrig välja Temu. Då är det en förlust affär för då nöts verktygen väldigt fort och då behövs specialstål, svenskt stål kvalite helt enkelt
Köper ochså grejer där jag vet att jag har möjlighet att byta ut mycket av det själv utan en större kostnad, tex en lampa eller lamparmatur. Dvs at reparera det själv efter en viss tid med reservdelar
Och samtidigt har du ju amazon ochså att välja på inkl all handel ang EU online shopping ochså så
som är billigare än att köpa direkt i Sverige med svenska konsumentköplagar. Så där är du betydligt säkrare villkor ang produkter med rörliga delar
Du har 90 dagar på dig iaf ang garantin på mycket på temu
Om man säger så här. Om du betalar en 1/3 del av priset än vad de skulle kosta i Sverige
men som funkar hälften så lång tid så har du ändå gått plus på Temu
Beställer du nåt ifrån temu som funkar halva tiden och kostar hälften så mycket än på en certifierad kontrollerad godkänd produkt i sverige så går du plus minus noll
Så ser jag på saken iaf