2026-05-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Well du har ju bestämt dig stt det inte är möjligt att få bra grejer
Den håller faktiskt ner till minus 20
Så...
Det är inte äkta dun eller bomull. Stoppad med plast.

Men är den bra för dig så är det bra.
Citera
2026-05-29, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Är du man?

Kvinnokläder är små och oftast korta.

Ärrmarna är oftast för korta och ett L är litet. XL är mer som ett S och M.

Drras XXL är ev ett L i kvinnokläder.
Nej jag är kvinna
och jag säger igen
Jag har ALDRIG fått något som inte passar
Stl 52 är 4 xl hos dom
Så jag har ingen aning om vad du har beställt
Citera
2026-05-29, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Nej jag är kvinna
och jag säger igen
Jag har ALDRIG fått något som inte passar
Stl 52 är 4 xl hos dom
Så jag har ingen aning om vad du har beställt
Jaha plussize storlekarma vet jag inget om. De tar väl vid där på de där 1XXL-5XXL.

Jag menar vanliga jämförbara storlekar med HM tex XS-XXL. Vanliga kvinnoklädes storlekar.

Har du handlat deras XL tex? Mer som S eller M hos Lindex.
Citera
2026-05-29, 09:30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ska kolla upp även prisgaranti, enda problem är att dom verkar ha hur många liknade varor som helst, blir nästan svårt o välja, man klickar lite till o det dyker alltid upp något bättre, ska göra en sista varukorg innan EU lägger på sina kopierade Trump tullar mot temu nu 1 juli.
Temu är inte ett enda företag, utan mer som en portal, där massor av olika säljare bjuder ut sina varor till försäljning. Så det gör att det kan bli väldigt rörigt, när en och samma vara kan finnas från hundratalet olika försäljare. Ibland till väldigt olika priser, ibland till samma pris.
Citera
2026-05-29, 10:24
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Kvinnokläderna är mycket små i storlek på Shein och Temu. Ett XL motsvarar typ S och M i kvinokläder och ärmarna är alltid för korta.
Ok,precis vad jag anade. Orkar inte med att beställa kläder som sedan inte passar
Citera
2026-05-29, 10:43
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Kvinnokläderna är mycket små i storlek på Shein och Temu. Ett XL motsvarar typ S och M i kvinokläder och ärmarna är alltid för korta.

Håller knappt med här. Men beror kanske på vilken typ av kläder man köper. Jag har köpt sweatshirts, T-shirts och kortärmade toppar av lite tajtare modell. Och shorts och byxor.

En gång har jag varit med om att ärmarna varit för korta. Skulle aldrig få för mig att köpa XL för att det ska passa mig som brukar ha S och ibland M. Köper alltid S eller M och det passar och sitter oftast som det ska. Aldrig köpt XL och inte heller L. Enda jag har att klaga på är att sweatshirts ibland är lite tunnare tyg och att passformen över bysten någon gång varit för stor för en som har mindre byst, vilket varken framgår av text eller bild. Men annars har jag varit väldigt nöjd med mina köp. I vanliga storlekar.
Citera
2026-05-29, 10:48
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Så du menar att om man beställer något i tex storlek s eller 36 så får du ett plagg som passar lika bra som något du skulle hitta på tex lindex?

Svarar på denna med angående storlekarna. Jag köper i princip alltid S eller 36. Oavsett om det är från svensk eller utländsk butik. Det passar i princip alltid. Någon gång har jag beställt M på T-shirtar eller sweatshirts. Aldrig större än så. Skulle alltså påstå att S eller 36 från Shein eller Temu passar lika bra som samma storlek på exempelvis H&M eller Lindex. Aldrig varit med om att ett plagg från Shein eller Temu skulle varit minimalt. Någon enstaka gång har jag däremot varit med om korta ärmar eller att plaggen varit lite för stora över bysten, men passat i övrigt.
Citera
2026-05-30, 09:23
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu kom denna nyhet också så du är helt rätt ute.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/giftiga-bebisvaror-miljardboter-for-temu

Jo det där var ju helfärsk helaktuellt åtgärd att ta tag i för oss dödliga och "konsument- reglerings-organisationerna" i Europa som sagt och i grevens tid. Nån måtta får det va. Chipkineserna kan inte härja på som de vill i labbet med häxmixer av "återvunna" eller nedsmälta plaster, material och textiler Och sen bara "gjuta" till nya produkter på löpande bandet för de skiter i vilket vad de består av, som folk blir toxifierad av bara vid beröring av händer och hud samt inandning. Man kan kalla det till vållande till miljöförstöring och kollektiv europeisk kroppsförgiftning
Citera
2026-05-30, 09:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
jag köpte två tröjor till träning, de andas dåligt, rätt så plastiga, men kostade kanske 100 kr så det var billigt men inte så billigt, det går att hitta på reor ungefär liknande plagg i sverige

Ja de kan ju innehålla gummi, och plast och allt möjligt som går att stretcha sk stretch material
De kanske är gjord av återanvända cykelslangar och däck som de gör trådar av, vem vet
Och färgtrycket är gjord av billackeringsfärg hehe
Citera
2026-05-30, 09:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du har all rätt att vara skraj för deras kläder, såg ett tull program och de gick ju bara igenom det som allra hastigast för det var en sådan mängd. Sedan sade de att de gjorde några stickprover och de hade tidigare funnit bl a stora mängder arsenik i vissa plagg, alltså vem vill ta något sådant på sig?
Köp hellre begagnat via Sellpy, bättre, billigare och mer miljösmart.
Brukar också handla annat ifrån Kina ex. rakblad som är långt billigare och minst lika bra som här, samt eltandborstar som också har blivit snuskigt dyrt här.

Ja de är sjukt hur det får gå till specifikt på sånt man ska ha på kroppen och i kroppen. Tack för tipset med Sellpy
Citera
2026-05-30, 10:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jo det där var ju helfärsk helaktuellt åtgärd att ta tag i för oss dödliga och "konsument- reglerings-organisationerna" i Europa som sagt och i grevens tid. Nån måtta får det va. Chipkineserna kan inte härja på som de vill i labbet med häxmixer av "återvunna" eller nedsmälta plaster, material och textiler Och sen bara "gjuta" till nya produkter på löpande bandet för de skiter i vilket vad de består av, som folk blir toxifierad av bara vid beröring av händer och hud samt inandning. Man kan kalla det till vållande till miljöförstöring och kollektiv europeisk kroppsförgiftning

Jag håller med dig helt och fullt men tyvärr kan de fortsätta med exakt det så länge vi människor köper skiten för att det är så billigt.

Själv har jag aldrig handlat från någon av dessa sidor men jag är ändå lite nyfiken hur mycket av det som faktiskt handlas som funkar och används under lång tid eller är det mest saker man köper för att det är pissbilligt, kul sak att ha och man använder den en gång och sen ligger den i en låda i förrådet eller kastas för att den inte fungerade men för jobbigt att reklamera.
Citera
2026-05-30, 11:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag håller med dig helt och fullt men tyvärr kan de fortsätta med exakt det så länge vi människor köper skiten för att det är så billigt.

Själv har jag aldrig handlat från någon av dessa sidor men jag är ändå lite nyfiken hur mycket av det som faktiskt handlas som funkar och används under lång tid eller är det mest saker man köper för att det är pissbilligt, kul sak att ha och man använder den en gång och sen ligger den i en låda i förrådet eller kastas för att den inte fungerade men för jobbigt att reklamera.

Iofs sant, men det du lägger direkt på huden och stoppar direkt i munnen bör deklareras ang miljögifter. Sen att det sker är nog väldigt tveksamt iaf till fullo

Alltifrån köksredskap som indirekt inverkar på hälsan med kontakt med plaster och olika metaller. Går ju testa textiler ochså tex med bränntester och rostfritt stål med magnettester mm men inget är skottsäkert såklart

Som jag skrev har jag handlat allt möjligt och mycket ifrån temu

Den fråga du ställer är såklart förknippat med hållbarhet , alltifrån batteritider, elektronisk komponent livslängder, materialkvalite- hårdhet på verktyg och mycket annat Den frågan är svår ochså

Pga av att mycket av tex elektronik är plomberat, limmat gjutet. För den som är intresserad att sprätta upp produkter och titta på insidan och mäta sig fram inkl se komponentettiketter liksom. Men vem orkar det, mjuka upp limmet osv och alla har inte kunskaper om det såklart ? Så köp inget dyrt sånt men köp nåt iaf som används ibland

Sen allt som är rent mekaniskt och innehåller inga kablar och elektronik är det som mest hållbart ochså i med ett sunt förnuft att känna bända dra och slita, nöta länge, slipa, rostar det ? osv. Så kommer man en bit på vägen om det är kvalite eller inte

Jag har köpt mycket som är billigare än här i landet pr produkt på temu men jag väljer ochså noga ang kategorin av produkter jag köper, men inte nödvändigtvis dyra grejer och som kategoriseras som "döda ting" mestadels där så lite mekanisk störning och nötning sker förutom handverktyg som inte drivs av ström. Så har även köpt en komplett verktygssats för att laga alla tänkbara fel man kan ha på en cykel

Kan säga att jag är nöjd och stålet i verktygen är tillräckligt hårt för att inte slitas
för fort eftersom jag testat det på endast 1 verktyg av en sats. Är det så jag skulle tex meka med cyklar varje dag skulle jag aldrig välja Temu. Då är det en förlust affär för då nöts verktygen väldigt fort och då behövs specialstål, svenskt stål kvalite helt enkelt

Köper ochså grejer där jag vet att jag har möjlighet att byta ut mycket av det själv utan en större kostnad, tex en lampa eller lamparmatur. Dvs at reparera det själv efter en viss tid med reservdelar

Och samtidigt har du ju amazon ochså att välja på inkl all handel ang EU online shopping ochså så
som är billigare än att köpa direkt i Sverige med svenska konsumentköplagar. Så där är du betydligt säkrare villkor ang produkter med rörliga delar

Du har 90 dagar på dig iaf ang garantin på mycket på temu

Om man säger så här. Om du betalar en 1/3 del av priset än vad de skulle kosta i Sverige
men som funkar hälften så lång tid så har du ändå gått plus på Temu

Beställer du nåt ifrån temu som funkar halva tiden och kostar hälften så mycket än på en certifierad kontrollerad godkänd produkt i sverige så går du plus minus noll

Så ser jag på saken iaf
Senast redigerad av Sladdaren 2026-05-30 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in