Igår, 08:26
Medlem
Riksreptilens avatar
Undersökningen utfördes av Indikator Opinion för P4 och riktade sig till ett slumpmässigt urval av svenskar över 18 år. 2 044 personer svarade, vilket gav en svarsfrekvens på 46 procent.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fyra-av-tio-vill-inte-flytta-norrut-for-100-000-kronor

" ”Det är lite mer komplext än bara pengar att flytta”, säger skånska Anna Ferrington (62 år) som har sökt över 400 jobb.

”De flesta är ganska nöjda med sitt liv där de bor och då spelar inte den här typen av pengar någon roll i den här ekvationen”, säger Per Oleskog Tryggvason, opinionschef på Indikator, som har genomfört undersökningen. "

Så då har vi bevisat att skånskor inte överger sin familj för denna summa.
I många orter i Norr-och Västerbotten kan pengarna smälta bort p g a dyrt andrahandsboende första månaderna då det råder allmän bostadsbrist.

Har oppositionspartierna några bättre förslag för denna form av nödvändig folkförflyttning?
Senast redigerad av Riksreptilen Igår kl. 08:31. Anledning: Ålder på arbetslös
Citera
Igår, 08:32
Medlem
Att flytta skapar inga jobb. Varför ska någon flytta från Skåne till Norrbotten? Finns det verkligen inga arbetslösa i Norrbotten som kan ta jobben där?
Citera
Igår, 08:39
Medlem
Gör man saken ännu lustigare, jag är uppvuxen i Kiruna, men flytta ner bara till Umeå, men fick mycket bra jobb på esrange som fastighetsförvaltare, jobbet var toppen, bra lön o flextider osv.

Men jag bara kände här kan jag inte bo längre, jag förstår varför jag flyttade redan när jag var 19år, jag kände det är inte lönt o bo här även om mamma o mina bröder bor där, även min syster flytta tidigt o hon berätta det samma, nej är glad jag flytta därifrån för länge sedan.

Min familj blev besviken jag bara var där ett halvår, sa upp mig flytta tillbaka, valde arbetslöshet istället en stund o passa på ta en timeout i livet, även om man är uppvuxen där upp utgör det ingen garanti man vill leva där, nu 54år, har alltså bott borta mycket längre tid än vad jag bott i min uppväxtstad.
Senast redigerad av hjorten16 Igår kl. 08:55.
Citera
Igår, 08:40
Medlem
67arigGubbes avatar
Så de får 100k som är typ 2 månadslöner för en vanlig svensk. De måste flytta och kanske inte få jobb ändå?
Citera
Igår, 08:45
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Undersökningen utfördes av Indikator Opinion för P4 och riktade sig till ett slumpmässigt urval av svenskar över 18 år. 2 044 personer svarade, vilket gav en svarsfrekvens på 46 procent.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fyra-av-tio-vill-inte-flytta-norrut-for-100-000-kronor

" ”Det är lite mer komplext än bara pengar att flytta”, säger skånska Anna Ferrington (62 år) som har sökt över 400 jobb.

”De flesta är ganska nöjda med sitt liv där de bor och då spelar inte den här typen av pengar någon roll i den här ekvationen”, säger Per Oleskog Tryggvason, opinionschef på Indikator, som har genomfört undersökningen. "

Så då har vi bevisat att skånskor inte överger sin familj för denna summa.
I många orter i Norr-och Västerbotten kan pengarna smälta bort p g a dyrt andrahandsboende första månaderna då det råder allmän bostadsbrist.

Har oppositionspartierna några bättre förslag för denna form av nödvändig folkförflyttning?
Vem vill flytta till köldhelvetet i norr? Mörkt och svinkallt en större del av året och när värmen kommer är det översållat av mygg.

Lämna släkt och vänner, hela det sociala nätverket och hamna på vischan där man kanske inte alls kommer trivas.

Ingen garanti för att sambon får arbete, ingen garanti att man själv får behålla arbetet fram till pension. Utöver det allt jävla mög med att flytta.
Citera
Igår, 09:11
Medlem
RFTs avatar
Citat:

För ett antal år sedan lobbade inlandskommuner i Norrland på lärarutbildningen i bl a Umeå. Man erbjöd tjänst omedelbart, hög lön, bostad direkt, betala flyttkostnader, förskoleplats direkt, hjälp för partner att få jobb etc.

Enligt en av mina kollegor som utbildade sig i Umeå, var det knappast någon som nappade på erbjudandet.

Jag vill minnas att den intresserade fick ingå ett kontrakt med kommunen att jobba där i minst 5 år. Och kommunen å sin sida garanterade att man inte blev uppsagd under den tiden; hur det gick ihop med LAS, det vet jag inte.
Senast redigerad av RFT Igår kl. 09:25.
Citera
Igår, 09:12
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Att flytta skapar inga jobb. Varför ska någon flytta från Skåne till Norrbotten? Finns det verkligen inga arbetslösa i Norrbotten som kan ta jobben där?
Lägst i landet i Norrbotten 3,9 %.
Det gäller caféer, kommunala vårdjobb och bygga stålverket åt Stegra Boden.
... ev några militärt relaterade jobb även?

Mindre än hälften av Skånes siffra som är 8, 4 med Perstorp och Malmö som "värstingarna".

Högst arbetslöshet (kommun)
Perstorp (Skåne) 13,4
Malmö (Skåne) 11,9
Södertälje (Stockholm) 10,9

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/press/nyheter/nyhetsarkiv/2026-02-04-arbetslosheten-sjunker-i-20-av-21-lan
Citera
Igår, 09:15
Medlem
Citat:
Lägst i landet i Norrbotten 3,9 %.
Det gäller caféer, kommunala vårdjobb och bygga stålverket åt Stegra Boden.
... ev några militärt relaterade jobb även?

Mindre än hälften av Skånes siffra som är 8, 4 med Perstorp och Malmö som "värstingarna".

Högst arbetslöshet (kommun)
Perstorp (Skåne) 13,4
Malmö (Skåne) 11,9
Södertälje (Stockholm) 10,9

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/press/nyheter/nyhetsarkiv/2026-02-04-arbetslosheten-sjunker-i-20-av-21-lan
Då finns det alltså många arbetslösa i Norrbotten att ta av innan man börjar be folk flytta upp från Skåne.
Citera
Igår, 09:33
Medlem
Gubbens avatar
Nej men 2 av 10 vill ju.
Tror det är ett stort steg att flytta till Norrland om man inte har någon anknytning dit.
Citera
Igår, 09:37
Moderator
Ancistruss avatar
Fast det är väl inte nödvändigt att alla kan tänka sig att flytta? Om 4 av 10 inte kan tänka sig att flytta men 2 av 10 kan det så räcker det ju med god marginal för att fylla lediga tjänster.
Citera
Igår, 09:38
Medlem
Folk har ju barn i skolan, partners med jobb och familj och vänner i närområdet.

Ska folk sälja sitt boende, säga upp sina hyreskontrakt och ta ut sina barn från skolan för att få 60k efter skatt?
Citera
Igår, 09:55
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Folk har ju barn i skolan, partners med jobb och familj och vänner i närområdet.

Ska folk sälja sitt boende, säga upp sina hyreskontrakt och ta ut sina barn från skolan för att få 60k efter skatt?
Jag är benägen att se detta som ett första försök av borgerliga regering att för en måttlig mängd bidrag se om det bara är personer under 35 som kan tänka sig nappa på detta erbjudande.

Man får 350 000 kr för att återvända till Syrien trots allt och om man är en av de många arbetslösa i Malmö så blir den statistiken lite förbättrad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in