Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Antar att den senildemente copiummissbrukaren Lavrov kommer att hota oss med kärnvapen, sanktioner, gråzonskrigföring, infrastruktursabotage samt Nazism™. Vi normala kallar det "torsdag".
Ja precis som vanligt alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Utbilda en ukrainsk pilot i JAS lär ju inte ta under 2-3 år. Att skicka ut dem utan rätt utbildning kommer vara katastrof för både SAABs och JAS varumärke.
Ser man det ur rysk synvinkel så är det ju Sverige som går in i kriget på Ukrainas sida genom allt vi ger och gör. Som svensk har jag full förståelse för att de ser det så. Det är INTE värt att få SAAB bortsprängt eller massa andra saker bara för att globalisterna vill åt ukrainska och ryska naturtillgångar och på köpet utrota dessa folk. De skiter ett stort stycke i oss och övriga européer också ska du ha klart för dig. Ukraina precis som Ryssland är de två mest korrupta skithålen på norra hemisfären och det rätt från människor jag känner som tvingats göra affärer där långt innan både före 2022 och 2014.
Att det tar lite drygt sex år att utbilda sig till stridspilot på JAS var alltså för någon som börjar från noll. Efter denna tid är de inte någon som just fått "körkortet" utan någon som är klar att sättas in i strid direkt. Då utgör dessutom halva den tiden vanlig officersutbildning och halva stridspilotsutbildning varav ca 1 år på enklare plan och ca 2 år på just JAS. Och då utgör inte majoriteten av tiden heller att sitta i ett JAS-plan utan i skolbänken och plugga taktik, känna igen mål och undvika luftvärn osv.
Men det var medvetet att jag inte skrev exakt hur lång tid det tar för en utbildad stridspilot att lära sig ett nytt plan då jag tyvärr inte funnit någon riktigt bra källa och ville undvika att sprida felaktiga uppgifter.
Men söker man på det så är tiden som anges 3-9 månader, oftast runt 6. T.ex. "min" AI påstår det (provade på svenska och engelska) samt kommentarer under artiklar om detta, liksom inlägg i sociala medier. Vad nu något av ovanstående är värt?
Men när jag finner bra källor som anger exakta tider så är det tyvärr aldrig från ett sovjetiskt plan till JAS, utan oftast mellan olika västerländska plan. Så jag vet tyvärr inte exakt hur lång tid det tar. Men några 2-3 år verkar det åtminstone inte röra sig om, utan snarare i storleksordningen typ ett halvår.
Vad jag heller inte vet, men gissar, är att detta inte kom som en blixt från en klar himmel utan är något som varit på gång en längre tid. M.a.o. att ukrainska stridspiloter därför redan påbörja, eller kanske t.o.m. hunnit avsluta, omskolningen till att flyga JAS-plan.
Från rysk sida gillar de naturligtvis inte detta, det håller jag naturligtvis med dig om. Men vi har inte varit neutrala nån gång I kriget. Vi har varit väldigt tydliga med att vi stött Ukraina, såväl diplomatiskt som t.ex. att skicka mängder av vapen, ammunition och annan materiel i över fyra år nu. Och det vet ryssarna naturligtvis också om. Så inget har förändras i det avseendet.