2026-05-28, 13:51
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja, om alla WT som inte planerar i förväg ska köpa fläkt samtidigt och butikerna får leveranser en gång i veckan, ja då blir det ett tacksamt clickbait på Aftonbladet.

Du får det att låta som det är 1000st som säljs..
Går åt närmare 500 000 en bra sommar
Citera
2026-05-28, 13:53
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men det tar tre veckor för kroppen att vänja sig vid temperaturen. 35 grader första dagen från att det är 20 grader är mycket värre än 35 grader från att det har varit 30 grader i tre veckor.

Han påstår alltså att södra England aldrig har så varmt att de ens behöver fläktar på sommaren.. Vad du yrar om nu har jag aldrig ens sagt emot.
Citera
2026-05-28, 14:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
"Värmebölja" blir alltid ett klickbete i början av sommaren och likt dumma får börjar vi klicka på absolut allt som har med det att göra. I exakt två dagar. Signalen går ut från redaktionschefen "skriv om alla era rubriker så de innehåller värmebölja i två dagar".

Klicka aldrig på dagens trend-ord så slipper vi de idiotiska trend-ords-artiklarna.
Citera
2026-05-28, 14:36
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Personer dör även när det inte är värmebölja.
Folk till och med drunknar.

Vänsterblaskmedia.
Citera
2026-05-28, 16:03
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Personer dör även när det inte är värmebölja.
Folk till och med drunknar.

Vänsterblaskmedia.
Medierna missar att ta fram en tabell att jämföra med. 2018 verkar vara senaste året det var rejält överhettningsrisk i stora delar av Västeuropa.

Sportjournalisterna hoppar in i mitten av matchen med tennisstjärnan Jannik Sinners som lever fortsatt men började få misstänkta kramper ca halvvägs till seger i sin andra match i franska öppna. Sedan vann motståndaren rätt enkelt i 33 grader i skuggan.

https://www.expressen.se/sport/tennis/jatteknall-i-franska-oppna-jannik-sinner-utslagen/

🎾

Citera
2026-05-28, 16:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ja absolut, jag förstår att det är ovanligt.. men du skriver ”de har inte ens en fläkt hemma för det brukar inte bli så varmt”

Det stämmer inte. Dom har lika varmt som södra Sverige, alla svenskar har en fläkt.

Kanske OT, men jag känner knappt några svenskar som har fläkt.
Citera
2026-05-28, 20:18
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kanske OT, men jag känner knappt några svenskar som har fläkt.

Säljs mellan 100-500 000 varje sommar. Så du måste ha typ 2 vänner.
Citera
2026-05-28, 21:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Säljs mellan 100-500 000 varje sommar. Så du måste ha typ 2 vänner.

En halv miljon fläktar om året?

Whaaat???

Det låter helt sinnessjukt.
Citera
2026-05-28, 21:30
Medlem
Det här kortklippet gör rapporteringen ännu mer bisarr:
https://www.expressen.se/tv/seenthis/junior-12-dog-under-extrema-varmeboljan/

Där varvar de dödsfallen med väderleksrapporten och försöker antyda att värmen har med dödsfallen att göra.

"7 personer har dött idag. Men framförallt är det mycket varmt ute. Det är lite tråkigt när unga människor dör, men framförallt är det rätt varmt ute. 35 grader är mycket varmt och är näst intill en säker död.
Det är skönt också att bada när det är varmt ute, men framförallt är det mycket lätt att drunkna när det är varmt ute"
Senast redigerad av kastenhof 2026-05-28 kl. 21:34.
Citera
2026-05-28, 22:38
Medlem
Vad jag inte förstår är hur folk kan vinterbada om nu kallt vatten är så farligt?
Många som drunknar i England drunknar för att de badar i sjöar och vattendrag med gamla gruvgångar som drar ner dem. Eller att de dras ut till havs av starka strömmar.
När det gäller värmen så brukar somrarna i mitten av landet vara kallare och regnigare än i södra Sverige. Och vintrarna varmare. Det är inte ovanligt med 17 grader en dag i juli eller i December.
För övrigt äger jag ingen fläkt.
Citera
2026-05-28, 22:40
Medlem
Ganonitos avatar
Det är ju inte värmen i sig de har dött av utan att de inte kunde simma ordentligt.
Citera
2026-05-29, 00:11
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det varmaste jag upplevt (förutom bastu) är 34 grader, och det var i staden där jag bor. Jag kollar värmerekord och formellt har det bara varit 32 grader det året och tio år tidigare hade vi 34 grader, men det missade jag. Stockholm 32-33,5 2018, 2019 och 2021. Klart att lite varmare kan det bli lokalt med 38 grader... nja.

Oj? Du har inte varit utomlands mycket va?

Jag har upplevt nästan 52 grader i Nicosia, Cypern. Det var värme! Sen var jag i Las Vegas när de hade en rekordvecka med drygt 45 grader i flera dagar i sträck.

Förra sommaren, 35 grader i Östra Finland (Joensuu). osv osv..

Dessutom gillar nyhetsbyråerna numera att kolla på "extremer", som t.ex. Sevilla i Spanien, där det i princip alltid blir extremt varmt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in