2026-05-28, 19:49
  #1
Avstängd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1467918
Citat:
Frankrike har rivit upp ”Code Noir” – den svarta lagen som fortfarande skvalpat runt i franska lagböcker nästan 180 år efter att slaveri avskaffades, rapporterar The Guardian.

Lagen tillät förslavade människor i franska kolonier att behandladas som egendom och kunde tvingas arbeta, misshandlas, säljas, våldtas eller dödas.

Omröstningen om att avskaffa lagen slutade med 254 - 0 i parlamentet. Det innebär slutet för lagen som kung Ludvig XIV undertecknade 1685.
Är det rätt att upphäva lagen? Jag tycker inte det. Då slaveri inte förekommer idag och lagen inte använts på länge är detta ett totalt slöseri med skattemedel. Politikerna har mycket viktigare saker att engagera sig i som klimatförändringarna, nutida rasism, rätten till abort, könsbyten för barn, gängkriminalitet, stigande energipriser, inflation, kriget i Ukraina och kriget i Mellanöstern och sjunkande skolresultat och minskat barnafödande. Detta är bara poänglöst godhetsknarkande utan minsta reellt värde.
Citera
2026-05-28, 19:52
  #2
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1467918

Är det rätt att upphäva lagen? Jag tycker inte det. Då slaveri inte förekommer idag och lagen inte använts på länge är detta ett totalt slöseri med skattemedel. Politikerna har mycket viktigare saker att engagera sig i som klimatförändringarna, nutida rasism, rätten till abort, könsbyten för barn, gängkriminalitet, stigande energipriser, inflation, kriget i Ukraina och kriget i Mellanöstern och sjunkande skolresultat och minskat barnafödande. Detta är bara poänglöst godhetsknarkande utan minsta reellt värde.

Det är en femsekunders-röstning om en gammal irrelevant lag som precis som gamla lager som inte har ett värde ska strykas. Det du kallar "godhetsknarkande" (hmmm uuuuundrar varför du tycker just det) är helt enkelt att dom som en del i en lagstiftningsprocedur gör sitt jobb.
Citera
2026-05-28, 20:04
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1467918

Är det rätt att upphäva lagen? Jag tycker inte det. Då slaveri inte förekommer idag och lagen inte använts på länge är detta ett totalt slöseri med skattemedel. Politikerna har mycket viktigare saker att engagera sig i som klimatförändringarna, nutida rasism, rätten till abort, könsbyten för barn, gängkriminalitet, stigande energipriser, inflation, kriget i Ukraina och kriget i Mellanöstern och sjunkande skolresultat och minskat barnafödande. Detta är bara poänglöst godhetsknarkande utan minsta reellt värde.

Jag håller med.

Men parlamentet är indelat i en senat samt deputerade, jämför med Riksdagens andra kammare i Sverige.

Måste ha varit senaten? Eller?
348 (Senate)
577 (National Assembly)


https://en.wikipedia.org/wiki/French_Parliament
Citera
2026-05-28, 21:44
  #4
Medlem
fimbuls avatar
Jag tycker det är synd när gamla fina traditioner förstörs på det här viset.
Citera
2026-05-29, 04:24
  #5
Moderator
Ancistruss avatar
Omröstningen tog nog inte lång att genomföra och det var nog ingen debatt innan om det heller så det hela var nog löst på några sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in