2026-05-27, 12:38
Medlem
Fangfaces avatar
Ni som disskuterar tidigare års somrar och vårar och hurvida dom var varmare eller inte;
tänk på att vi bytte normalperiod 2020, så att jämföra 2020 och framåt med 2020 och bakåt baserat på färgerna på kartorna blir lite missvisande.
Citera
2026-05-27, 12:38
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16

Det kommer säkert att vara så här fram till midsommar. Men vi kunde ha haft det värre, tänk på Islänningarna...

Eller södra Europa. Vi är bara i maj och värmeböljorna avlöser varandra med 35 grader och uppåt. Nog för att svensk sommar för det mesta suger om man inte lyckas tajma värmens enstaka besök men om det fortsätter i den här riktningen så tror jag många kommer söka sig mot våra breddgrader för en "coolcation". Framförallt äldre.

Var fan är balansen? För några år sedan fick ett par vänner avbryta sin sommarsemester i Frankrike, det var helt enkelt FÖR varmt och att få en plats på en strand under solskydd var inte att tänka på. Å andra sidan kom de hem till en köldchock så de nästan längtade tillbaka igen.

Det känns, grovt förenklat, som att Sverige inte har något "eget" väder. Allt beror på hur luftströmmarna går och vilka temperaturer vi kan låna för stunden.
Citera
2026-05-28, 12:08
Medlem
Steinarrs avatar
Andra halvan av maj kan vara den kallaste som jag har varit med om.

Kan inte den GLOBALA uppvärmningen komma snart så man slipper ha vinterjacka på morgonen i slutet av maj?

Det har ju bara blivit kallare och kallare i norra Europa sedan 2018.
Citera
2026-05-28, 12:35
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr

Kan inte den GLOBALA uppvärmningen komma snart så man slipper ha vinterjacka på morgonen i slutet av maj?

Förra årets maj var väl ännu kallare om jag inte missminner mig.
Andra halvan i år är väl ändå den "varma" halvan. Första var väl ändå kallare?
Citera
2026-05-28, 12:37
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Förra årets maj var väl ännu kallare om jag inte missminner mig.
Andra halvan i år är väl ändå den "varma" halvan. Första var väl ändå kallare?

Inte där jag befinner mig. Det har varit tvärtom här.
Citera
2026-05-28, 15:15
Medlem
Citat:

Eller så har du blivit mer frusen? Den globala uppvärmning går långsamt sett ur ett mänskligt perspektiv. Om du väntar på en större förändring lär du får vänta väldigt länge. Kanske blir det ingen större uppvärmning här i norr om Golfströmmen fortsätter att försvagas.
Senast redigerad av Jal16 2026-05-28 kl. 15:20.
Citera
2026-05-28, 17:06
Medlem
Citat:

Exakt. Regnar det inte så blåser det satan istället. Helt värdelöst väder!
Citera
2026-05-28, 17:07
Medlem
Citat:
Eller så har du blivit mer frusen? Den globala uppvärmning går långsamt sett ur ett mänskligt perspektiv. Om du väntar på en större förändring lär du får vänta väldigt länge. Kanske blir det ingen större uppvärmning här i norr om Golfströmmen fortsätter att försvagas.

Det är bara höstarna och vintrarna som blivit varmare i nordeuropa. Somrarna har blivit skit!
Citera
2026-05-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Det är bara höstarna och vintrarna som blivit varmare i nordeuropa. Somrarna har blivit skit!

Absolut störst uppvärmning höst och vinter ja, som väntat. Trenden för somrarna är inte långvarig nog än för att urskilja från slumpmässig variation. Vi har haft dåliga årtionden förr (t.ex. 80-talet). Medeltemperaturen har ju ändå hållit sig ganska hög för somrarna vilket får mig att tro att de dåliga somrarna handlar mer om en tillfällig variation i väderregimen. Vi får se om/när det vänder igen.
Citera
2026-05-29, 04:26
Medlem
Citat:
Absolut störst uppvärmning höst och vinter ja, som väntat. Trenden för somrarna är inte långvarig nog än för att urskilja från slumpmässig variation. Vi har haft dåliga årtionden förr (t.ex. 80-talet). Medeltemperaturen har ju ändå hållit sig ganska hög för somrarna vilket får mig att tro att de dåliga somrarna handlar mer om en tillfällig variation i väderregimen. Vi får se om/när det vänder igen.

Vår
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2025-05-28-varen-2025---torr-och-varm-var-med-ostadig-avslutning

Sommar
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2025-08-28-sommaren-2025----varm-i-norra-norrland

Höst
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2025-11-27-hosten-2025---varm-och-allmant-nederbordsrik

Vinter
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2026-02-26-vintern-2026---klimatologiskt-sett-mild-i-soder
Citera
2026-05-29, 10:09
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag är allt rätt skeptisk till SMHIs prognoser bortom tre dygn men denna om Norje i västraste Blekinge var rätt konsekvent med 6-7 mm regn de flesta dagarna Sweden Rock Festival håller igång nästa vecka.

https://www.smhi.se/vader/prognoser-och-varningar/vaderprognos/q/S%C3%B6lvesborg/Norje/2689246

Regnkaos, lersmocka eller hårdrockare snubblar p g a stövelväder??
Vad blir Aftonhorans chockrubrik??
Citera
2026-05-29, 15:20
Medlem
madnesstookthems avatar
Fan också, även KLART säger att svenska sommaren kommer bli extra varm och torr.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/langtidsprognos-sa-blir-vadret-i-sommar.dad71ed4-a66b-48df-92bb-f3297c5ca8cd

För mig är det nämligen ytterligare bevis på att det blir en kass sommar. Jag kalkylerar med tvärtom-metoden när det gäller svenska sommarprognoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in