Ja, klart bättre än övriga avsnitt i säsong 4 som jag överlag tycker har gått lite på sparlåga.
Jag stör mig en del på hur de klippt ihop scenerna så att vi tittare skall få se 2-3 minuter med grupp1 och sedan lika lång tid med nästa grupp som gör något annat. Eftersom varje avsnitt följer 4-5 grupperingar måste vi fdärför vänta 10-15 minuter innan man får se mer av det spännande. Det funkade bra i säsong 1 och 2 då de byggde upp karaktärerna men under säsong 3 och framför allt säsong 4 är det väldigt många av karaktärerna som bara står still i utveckling och man får heller inte mer bakgrund.
Kanske bara är jag men väldigt många av karaktärerna är väldigt grunda, de har sitt drag och sin karaktär och sedan är det den vi får se om och om och om igen. Med ett få antal undantag.
De som driver serien framåt och också är de karaktärerna som iaf delvis fortsatt utvecklas är Jade, Julie, Tabitha och Victor samt då nu Man in Yellow. Alla övriga känns mer som statister men att de ändå får betydligt mer skärmtid än vanliga statister.
De riktiga statisterna som bara står som dumma fån i bakgrunden i varje scen verkar bara vara Canon fodder. Det är bara de som vi följer som kan ta initiativ, leda, ta beslut eller göra någonting. Alla statisterna bara står till någon av karaktärerna vi följer säger till dem att göra något. Vanligt i många serier men extremt påtagligt i From.
Just därför gillar jag teorin ovan kring att alltihop egentligen bara kretsar kring en eller ett fåtal individer som hamnat i någon form av tidsloop/skärseld och de måste lösa sin uppgift för att komma ur den.
Jag tänker också att något hände när Julie, Jade och Tabitha kom in i byn. De är nyckelpersonerna. Också intressant att Julie är den som kan resa i tiden. Tabitha är den som kunde lämna byn och Jade verkar vara den som har hjärnan att lista ut hur allting hänger ihop. Victor spelar också någon roll i detta och det är tydligt att boken Julie tog med gällande time travel påverkar hennes egenskaper. Också intressant att Jade levt flera gånger i denna världen utan att blivit dödad av monstren utan istället av andra människor, Kanske Tabitha och hennes tidigare liv alltid också delar samma öde, säkerligen något med att ta sig in och ut ur byn och ständigt sakna någon på in eller utsidan.
Det känns ändå som att det finns en röd tråd genom hela serien och de knyter tillbaka en del grejor nu till början. Vi har ju även sett en del saker som vi inte ännu fått svaret på. tex kommer vi ju få se Julie åka tillbaka till tidpunkten när hennes pappa dör.
Hoppas att de verkligen skapat ett riktigt bra slut som man känner sig nöjd över. Serien påminner mycket om både Lost och Dark och jag hoppas mer på ett slut mer likt det i Dark om jag får välja.
I Säsong 3 eller om det var 4 så kom sheriffen fram till att de skulle fånga en sådan jävel och försöka ha ihjäl den eller något, men sen hände det ju aldrig något med det? Precis som att de bara glömde av det och gjorde något annat istället? Det stör jag mig som fan på.
I Säsong 3 eller om det var 4 så kom sheriffen fram till att de skulle fånga en sådan jävel och försöka ha ihjäl den eller något, men sen hände det ju aldrig något med det? Precis som att de bara glömde av det och gjorde något annat istället? Det stör jag mig som fan på.
Finns inte en chans att de kan knyta ihop det här till nåt vettigt!
Antingen nån som drömt nåt eller så hittar de nån slags alien.
Finns inte en chans att de kan knyta ihop det här till nåt vettigt!
Antingen nån som drömt nåt eller så hittar de nån slags alien.
Jag vet inte men jag blev irriterad när de bara gav upp att försöka fånga en jävel och experimentera. Ingen förklaring heller på varför de övergav idén.
Dom fångade en och hade ihjäl en.
I sista avsnittet av säsong 3 tror jag det var, så föddes ett barn som dom stal. Detta fostret växte direkt i tunnlarna, och han som blev dödad kom tillbaka.
Efter detta gav dom upp att försöka döda dom. Dom återuppstår igen.