2026-05-27, 18:31
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Med enskild firma är du fortfarande privatperson.
Företagare är ingen juridisk term, en enskild firma är en privatperson, ett AB är en juridisk person, ett eget rättssubjekt.

Ja du är fortfarande en privatperson men beroende på sammanhanget så kan du betraktas som näringsidkare istället för privatperson.

Säljer du privat en dator till en privatperson så är det köplagen som gäller.
Säljer du en dator som enskild firma till en privatperson så är det konsumentköplagen som gäller.

Tar du betalt för ett jobb utan f-skattsedel så är du att betrakta som anställd. Den som anställer dig skall stå för försäkringar och arbetsgivaravgift.
Tar du ett jobb som enskild firma så är det du själv som är arbetsgivare och står för egenavgifter och försäkringar mm.
Citera
2026-05-27, 18:34
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ja, det är så jag med tolkar det. Japp. Jag känner till att jag inte får sälja den. Användning kände jag inte till men det hade jag inte tänkt göra det heller så inga problem.

Tråkigt när det blir så här, jag hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig.
Man blir förbannade på folk som beter sig som den VDn.
Baserat på hans agerande tvivlar jag starkt på att det blir något av det där företaget.
Citera
2026-05-28, 13:20
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Tråkigt när det blir så här, jag hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig.
Man blir förbannade på folk som beter sig som den VDn.
Baserat på hans agerande tvivlar jag starkt på att det blir något av det där företaget.
Ja. Börjar bli trött på att man hela tiden utsätts för en mängd skit.
Baserat på hans agerande börjar jag nu misstänka varför det inte blivit något av de olika kontrakten och investerarna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in