2026-05-28, 08:25
Avstängd
https://www.svt.se/kultur/fler-talande-djur-an-kvinnor-over-60-pa-film
Citat:
Djur som pratar och män som har förnamnet Chris förekommer oftare i storfilmer än kvinnor över 60, visar en ny rapport.
Jag rycker nan borde göra en nyversion av Dr Doolittle med en 60-årig kvinna som pratar med gamla djur. Vad är er lösning på problemet?
Citera
2026-05-28, 08:26
Medlem
Niggwards avatar
Jävla icke problem. Hur har vuxna människor tid att tänka på sån här skit
Citera
2026-05-28, 08:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/kultur/fler-talande-djur-an-kvinnor-over-60-pa-film

Jag rycker nan borde göra en nyversion av Dr Doolittle med en 60-årig kvinna som pratar med gamla djur. Vad är er lösning på problemet?
Det man inom forskning brukar kalla cherrypicking.

Ska läsa artikeln nu. Antagligen pratar män mellan 15 och 20 också mer sällan med kaniner. Är det något fel med kaniner eftersom det är så?

Jävla fittstudie, och jag fattar inte varför Svt tar upp det. De borde vara klokare än så. Efter att ha läst.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-28 kl. 08:36.
Citera
2026-05-28, 08:38
Medlem
Fantens avatar
Jaha? Då får väl folk som vill se filmer om kvinnor som är 60+ göra såna filmer då?
Citera
2026-05-28, 08:40
Medlem
Riksreptilens avatar
Gäller det bara Sverige eller är även Norge och Indien drabbade?

Tyvärr är jag benägen att lite gubbaktigt påpeka att kommersiell film har tendens att vara verklighetsflykt i både romantiska komedier och actionfilmer med välkänd man och lite/mycket yngre kvinna.

Att ge röster till animerade djur är det ekonomiskt riktiga att satsa på efter 45.
Shakira( f 1977) som antiloper i bägge Zootopia.
https://youtu.be/kCIf6yaJisQ?feature=shared
Citera
2026-05-28, 08:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Gäller det bara Sverige eller är även Norge och Indien drabbade?
Om du vill så kan du läsa artikeln.
Citera
2026-05-28, 08:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Jävla icke problem. Hur har vuxna människor tid att tänka på sån här skit

Åter igen så är feminister igång och gör undersökningar.
Står det någonstans hur långt tillbaka i filmhistorien man går?

Att fler filmer handlar om talande djur är inget som är konstigt, titta på kommande bioprogrammet på SF så är nog mer än hälften av alla filmer för barn som nog tycker talande djur är roligare än tråkiga gamla kärringar.
Citera
2026-05-28, 08:54
Avstängd
TheJesuits avatar
Puh, trodde först att detta var något skattefinansierat spök. Men lättnad konstaterar jag dock att det är den brittiska lotterifonden som pröjsat för detta nonsens.
Citera
2026-05-28, 08:58
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du vill så kan du läsa artikeln.
Originaltexten på The Guardians är det endast ingressen jag kommer åt så verkar vara studie av tre år och endast biobesök?? i Storbrittanien.

" The anti-ageism campaign studied the 100 highest performing films released in the UK in 2023, 2024 and 2025, and found that while five starred an older woman, about.."

Vi får se om Filminstitutet lägger än fler regler för att få bidrag och vi får den nödvändiga uppföljaren till Avgrunden (2023) med Friggas, äldre kollegor på äventyr i Kirunagruvan.
Citera
2026-05-28, 09:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Originaltexten på The Guardians är det endast ingressen jag kommer åt så verkar vara studie av tre år och endast biobesök?? i Storbrittanien.

" The anti-ageism campaign studied the 100 highest performing films released in the UK in 2023, 2024 and 2025, and found that while five starred an older woman, about.."

Vi får se om Filminstitutet lägger än fler regler för att få bidrag och vi får den nödvändiga uppföljaren till Avgrunden (2023) med Friggas, äldre kollegor på äventyr i Kirunagruvan.
Och? Det heter cherrypicking.
Citera
2026-05-28, 09:20
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Å nej, bittra feministkärringar är sura igen..
Citera
2026-05-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det man inom forskning brukar kalla cherrypicking.

Ska läsa artikeln nu. Antagligen pratar män mellan 15 och 20 också mer sällan med kaniner. Är det något fel med kaniner eftersom det är så?

Jävla fittstudie, och jag fattar inte varför Svt tar upp det. De borde vara klokare än så. Efter att ha läst.
Men herregud, SVT har inga gränser på hur patetisk deras rapportering är.

Hur stor del av befolkningen är kvinnor över 60? Inte 50%, som de nämner i början av klippet, vilket är kvinnor. Hur många av de talande djuren spelas av kvinnor?

Jävla muppar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in