2026-05-28, 05:36
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ungefär som att fläktarna säljer slut i Sverige, varje gång vi har 30grader varmt i några dagar.

Vad gör folk med fläktarna från förra året?

Exakt det undrar jag med!!
Tror vi har det för bra och när den inte behövs slänga den undan för att sen kastas "då den inte används längre"
Citera
2026-05-28, 05:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
”Brukar inte bli varmt”
Din polare ljuger, det brukar visst bli varmt i södra England på sommaren. Inte så vanligt med 35 grader, även om det hänt förut och ännu varmare till och med. Men de brukar bli värmeböljor på 30 grader varje sommar

I maj blir det max 22 grader. Ofta mycket lägre. Men visst, kämpa!

Sommarmånaderna ligger på kanske 23 grader med enstaka toppar på ca 30 grader men som oftast inte håller i sig speciellt länge. Ostadigt väder.

Det här är oväntat, och då är det klart svårare att förbereda sig.
Citera
2026-05-28, 05:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ungefär som att fläktarna säljer slut i Sverige, varje gång vi har 30grader varmt i några dagar.

Vad gör folk med fläktarna från förra året?

Folk förbereder sig inte. Alla skaffar inte fläkt samtidigt, de har olika tolerans för värme. Vissa lever fortfarande med tanken att svensk sommar ska avnjutas även om man får värmeslag. De är nog de sista att köpa en fläkt. Själv köpte jag fläkt på vintern och värmefläkt på sommaren, när det fanns många. Men sedan pajade till sist min sommarfläkt och då var jag snabb på att köpa en ny och hittade en trots att det var sommar. Om verkligen alla skulle köpa en ny fläkt varje sommar skulle det se värre ut, så många fläktar säljer de faktiskt inte.
Citera
2026-05-28, 05:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Vi har haft 38grader varmt i Sthlm, typ 2-3ggr under de senaste tio åren.

Det varmaste jag upplevt (förutom bastu) är 34 grader, och det var i staden där jag bor. Jag kollar värmerekord och formellt har det bara varit 32 grader det året och tio år tidigare hade vi 34 grader, men det missade jag. Stockholm 32-33,5 2018, 2019 och 2021. Klart att lite varmare kan det bli lokalt med 38 grader... nja.
Citera
2026-05-28, 06:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Det är en felöversättning av Expressen. Originalartikeln talar om värmerelaterade drunkningar, "He is one of seven youngsters to have died in water-related incidents in the UK during the heatwave", https://news.sky.com/story/body-found-in-search-for-teenager-who-went-missing-in-cheshire-lake-during-hot-weather-13548412. Visst ryckte jag till förra veckan när de sade det skulle bli 33 grader i London. Hur många dog sen i värmen totalt? 250? https://www.theguardian.com/environment/2026/may/27/mind-bogglingly-crazy-climate-experts-alarmed-by-deadly-spring-heatwaves-searing-europe. Så trådstarten kan lägga ner insinuationerna om att sju är en överdrift.
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-05-28 kl. 06:16.
Citera
2026-05-28, 06:17
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
I maj blir det max 22 grader. Ofta mycket lägre. Men visst, kämpa!

Sommarmånaderna ligger på kanske 23 grader med enstaka toppar på ca 30 grader men som oftast inte håller i sig speciellt länge. Ostadigt väder.

Det här är oväntat, och då är det klart svårare att förbereda sig.

Ja absolut, jag förstår att det är ovanligt.. men du skriver ”de har inte ens en fläkt hemma för det brukar inte bli så varmt”

Det stämmer inte. Dom har lika varmt som södra Sverige, alla svenskar har en fläkt.
Citera
2026-05-28, 06:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om folk badar och dör om det är kallt ute så är det ingen fara men om folk dör när det är varmt ute så beror det på klimatet?
Snacka om att vrida nyheterna åt sitt håll.
Citera
2026-05-28, 07:05
Medlem
Kan man då räkna alla som föds under värmeböljan?
När det är varmt så föds det mängder med bäbisar är alltså slutsatsen.
Citera
2026-05-28, 07:25
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det seriöst att skriva om värmebölja och att införa de som råkat illa ut i denna kontext?

Är det värmeböljans fel att de dog?

Håkan snubblar på en kotte och slår i huvudet under värmeböljan.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/junior-12-dog-under-extrema-varmeboljan-/

Det är som att säga att folk som dör under löpning i något lopp dör av motion
Citera
2026-05-28, 07:33
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
En kompis i södra England har 35 grader nu. De är absolut ovana vid sådan temperatur, de har inte ens en fläkt hemma för det brukar inte bli varmt och husen som annars är svala blir som en bastu. Man behöver inte dö för att lida av den värmen. Jag har inte ens upplevt 35 grader ute i Sverige.
Tror det var 2019 eller 2020 då vi hade 35 grader i en hel vecka i södra sverige. Ja, det var för varmt.
Citera
2026-05-28, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det seriöst att skriva om värmebölja och att införa de som råkat illa ut i denna kontext?

Är det värmeböljans fel att de dog?

Håkan snubblar på en kotte och slår i huvudet under värmeböljan.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/junior-12-dog-under-extrema-varmeboljan-/

Ja uti från en kvällstidnings perspektiv, då meningen med en rubrik är att potentiell läsare ska klicka på länken/börja läsa artikeln. Sen talar vi om en klassisk kvällstidning. Där jag tror att varje svensk känner till att denna typ av tidning använder sig av sådana knep. Men skulle DN eller SVD använda sig av sådana knep? Troligen inte. Vi ser samma knep här på FB. Ex denna tråd

Vidare det är inte helt ologiskt att hävda att det är värmeböljans fel. Hade de badat om om det hade varit 15C? Troligen inte. De badade för det var varmt.
Citera
2026-05-28, 07:43
Medlem
AndersPersson99s avatar
Bra tråd.

Dessa fall kommer garanterat föras in i någon statistik över hur många som dött pga klimatförändringarna.

I själva verket är det lögn, vinkling och propaganda. Förmodligen bidrar denna typ av lättgenomskådade lögner till att fler tycker frågan om klimatförändringarna är överdriven och fake.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in