2026-05-27, 23:07
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Verkar inte klokt att hon går kvar medan allt detta pågår.

Tycker synd om henne.
Man undrar ju hur föräldrarna tänker, om dom låter ena barnet gå kvar på skolan. Medans man teamar upp med SVT för att begå karaktärsmord på skolan på bästa sändningstid.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-05-27 kl. 23:19.
Citera
2026-05-27, 23:09
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkens
Förvånansvärt låga avgångsbetyg med ett snitt på 16/20 (B-C). Bra bit från att ens kvala in bland dom topp 20 bästa gymnasierna i Sverige [/url]
Intressant.
Sigtuna är den akademiskt bättre internatskolan.

LS är bättre på att se till att medel eller svagare elever presterar ok, och få bort barnet från en dålig miljö, i en del fall.

Kanske även gjuta in barnet i en mer "lämplig" kamratkrets än vad barnet valt själv, om de fått hänga fritt, i Stockholm... Ute i Värmlands skogar är det inte så mycket val.
Senast redigerad av gullfia 2026-05-27 kl. 23:17.
Citera
2026-05-27, 23:20
Medlem
Baisers avatar
Det jag inte riktigt fattar. Om man behandlar sina medmänniskor som de gör på Lundsberg ute i den verkliga världen, så kommer man för eller senare bli polisanmäld och högst troligt åtalad och dömd.

På det sättet är ju skolan i sig en mycket dålig utbildning för livet. För säg att du blir en aktad advokat, eller styrelseproffs, eller hög tjänsteman i statsförvaltningen och så brukar du våld, eller säger rasistiska eller sexistiska saker, då kan du helt förstöra din karriär.
Citera
2026-05-27, 23:32
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Det jag inte riktigt fattar. Om man behandlar sina medmänniskor som de gör på Lundsberg ute i den verkliga världen, så kommer man för eller senare bli polisanmäld och högst troligt åtalad och dömd.

På det sättet är ju skolan i sig en mycket dålig utbildning för livet. För säg att du blir en aktad advokat, eller styrelseproffs, eller hög tjänsteman i statsförvaltningen och så brukar du våld, eller säger rasistiska eller sexistiska saker, då kan du helt förstöra din karriär.
Sant, men man lär sig också att SPELA rätt, på såna skolor. Och man börjar på en junior position i 20-årsåldern, om man öht har en konventionell medelklasskarriär. Man hinner lära sig vad som gäller.

Jobben du nämnde är inte den typen av jobb som de flesta från LS hamnar i.
Citera
2026-05-27, 23:32
Medlem
Om någon orkar (går säkert enkelt med något AI verktyg) borde man kunna sammanställa via LinkedIn vad tidigare elever sysslar med nu, samt vilka universitet dessa gick på.

Min spanning är att dessa inte alls är så pass högt uppsatta som det oftast framstås i Media.
Citera
2026-05-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Allt sedan kamrat Janne Giljotin hetsade i sin pekoralroman "0ndskan" har vänstern haft som mål att få samtliga internatskolor stängda i Sverige. Inte för några gruppfostrade telningars väl utan av ideologiska skäl.

Det skulle vara en käftsmäll på uppkomlingspäron i övre medel och i den lilla högsta målkassen.

Rödaktionen för Dock'ment innifån har gjort en propagandarulle som får oss minnas slemprinten "Der Stürmer" av tyskt sent 30-tal.
Peka ut Den Onde, skuldbelägg, demonisera och hetsa, hetsa, hetsa. Dreva, dreva, dreva.

Svenska folket som fostrats under (s) att blint tro på JÄM LIK HET utan eftertanke förfäras, röstar rött och kräver internatens stängning.

Målet uppnås när De Röda får makten.
Nu är du lite paranoid
Citera
2026-05-27, 23:40
Medlem
Citat:
Jag är etniskt svensk, så nej. Mina föräldrar bodde utomlands, låg i bitter skilsmässa och min mamma var sjuk. Vi var ej elit på något sätt.

Det var faktiskt en bra skolgång, i 6 år. Jag har ett mindre handikapp men blev inte retad för det. Visst snobberi fanns, men jag har sett värre på andra håll.

Jag gick på den andra internatskolan, men vi mötte Lundsbergare regelbundet.

De har bra sammanhållning, bra uppfostrade och disciplin. Det kommer man långt på. Lite klanmentalitet dock. Skolan jag gick på ligger närmre Stockholm, i ett större samhälle, inte mitt i skogen, som Lundsberg.

Långt ifrån alla som går där är rika. Över medel, ja, men att kalla alla där för elit, är missvisande.

En del föräldrar tror på den typen av utbildning och tar lån osv för att bekosta det.
Ofta betalar förälders arbetsgivare, farföräldrar eller nån tredjepart.
Tredjepart? Finns det dolda fonder eller stipendier
Citera
2026-05-27, 23:41
Medlem
Citat:
Sant, men man lär sig också att SPELA rätt, på såna skolor. Och man börjar på en junior position i 20-årsåldern, om man öht har en konventionell medelklasskarriär. Man hinner lära sig vad som gäller.

Jobben du nämnde är inte den typen av jobb som de flesta från LS hamnar i.
Vilka jobb? Skulle tippa diplomat och nåt med unhcr eller bistånd etc
Citera
2026-05-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoSold
Så vilka personer består gruppen ovanför styrelsen av - stiftelsen, vilken beskrivs i dokumentären som FGL Föreningen Gamla Lundsbergare?

På sidan anges:

ORDFÖRANDE:
Thérèse Wall (S 1993)

SEKRETERARE:
Lovisa Jacobsson (H 2010)

KASSÖR:
Henrik von Stockenström (FH-1996)

MEDLEMSANSVARIG:
Frans Henrik Kockum (FH-1997)

EVENEMANGSANSVARIG:
Gustav Wohlfahrt (B 1986)

ANSV. UTGIVARE LUNDSBERGAREN:
Ebba Wallmén (M/H-2006)

ANNONSANSVARIG LUNDSBERGAREN:
Oscar Kuylenstierna (G-1997)

SUPPLEANT:
Carl-David von Schinkel (B 2021)

Någon som vill beskriva mer?
Kockum!? Är det Kockums släkten
TACK för ditt jobb att kolla upp detta
Citera
2026-05-27, 23:45
Medlem
Citat:
Intressant.
Sigtuna är den akademiskt bättre internatskolan.

LS är bättre på att se till att medel eller svagare elever presterar ok, och få bort barnet från en dålig miljö, i en del fall.

Kanske även gjuta in barnet i en mer "lämplig" kamratkrets än vad barnet valt själv, om de fått hänga fritt, i Stockholm... Ute i Värmlands skogar är det inte så mycket val.

Lundsberg är där de mest odrägliga
bortskämda barnen sätts verkar det som, där de sen begår hemska brott mot varandra inkl att våldta i analen med kvastar
Citera
2026-05-27, 23:51
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vilka jobb? Skulle tippa diplomat och nåt med unhcr eller bistånd etc
Nej... Utan det är inte de smartaste som går där. Det är inte gratisskjuts in på Handels eller dyl.

Storbonde/gård/gods...

Hjälps fram av mamma och pappa för att de själva saknar driv.

Olika konstnärliga jobb eller ärvda jobb.

Men klarar man inte att komma in på juristlinjen och ta sig igenom den, så kan man inte bli jurist...

Karriärsdiplomat kräver också disciplin, skicklighet, tur, kontakter och en plan. Det är dessutom rätt dåligt betalt.

Jag känner en från Lundsberg som blev krögare.
En tjej som är bibliotikarie.
Träffade på en tjej via jobbet som jobbade som management konsult som gått gymnasiet på Lundsberg.

I övrigt har jag inte stött på nån därifrån på länge.
Citera
2026-05-27, 23:55
Medlem
Citat:
Nej... Utan det är inte de smartaste som går där. Det är inte gratisskjuts in på Handels eller dyl.

Storbonde/gård/gods...

Hjälps fram av mamma och pappa för att de själva saknar driv.

Olika konstnärliga jobb eller ärvda jobb.

Men klarar man inte att komma in på juristlinjen och ta sig igenom den, så kan man inte bli jurist...

Karriärsdiplomat kräver också disciplin, skicklighet, tur, kontakter och en plan. Det är dessutom rätt dåligt betalt.

Jag känner en från Lundsberg som blev krögare.
En tjej som är bibliotikarie.
Träffade på en tjej via jobbet som jobbade som management konsult som gått gymnasiet på Lundsberg.

I övrigt har jag inte stött på nån därifrån på länge.
Intressant
Lite dagdrivarjobb alltså
Konstnär, fotograf, familjeföretag, fastigheter, seglarinstruktör ja
Min fantasi räcker inte..

Tackar för dina kunskaper. Ger lite bredd till diskussionen och inblick för oss utanför
Fast jag har säkert mött nån därifrån
Senast redigerad av popll 2026-05-27 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in