2026-05-27, 23:51
  #1
Medlem
Igår snortade jag och rökte kokain, 3cmc och lyrica (alla mycket höga doser). Jag fick ert krampanfall med fradga, medvetenlöshet, och blåa läppar. Efterråt berättade mina vänner att jag betett mig jätte konstigt, skrikit på folk och glömt bort vad jag gjorde där. Mina bänner ringde ambulansen men då blev jag arg och sa att det var lugnt. Såhär i efterhand var det dumt att neka hjälp. Är det stor chans att det händer igen? Och kan det vara epilepsi eller troligt endast pga blandning?
__________________
Senast redigerad av Malibubarbie 2026-05-27 kl. 23:57.
Citera
2026-05-28, 00:25
  #2
Medlem
Du använder tre substanser som alla för sig kan orsaka krampanfall. Läs på om substanserna du petar i dig. Ta hand om dig!
Citera
2026-05-28, 00:39
  #3
Medlem
Haha ja det är klart som fan att det är extremt stor risk att det händer igen om du trycker i dig en sån där häxblandning igen om du precis fått krampanfall på det. Det är ingen dålig påfrestning du sätter på hjärnan och obalans i signalsystemen när du trycker i dig två olika centralstimulerande och lite lyrica på det. Utöver alla faktorer som uttorkning, sömnbrist och överhettning du eventuellt (troligtvis) åkte på som ökar risken.

Håll dig till ett partypulver i rimliga doser och ha på sin höjd något att landa på när det roliga är slut så slipper du nog utsätta dig själv och andra för något liknande igen.
__________________
Senast redigerad av fruktfabrik 2026-05-28 kl. 00:42.
Citera
2026-05-28, 12:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malibubarbie
Igår snortade jag och rökte kokain, 3cmc och lyrica (alla mycket höga doser). Jag fick ert krampanfall med fradga, medvetenlöshet, och blåa läppar. Efterråt berättade mina vänner att jag betett mig jätte konstigt, skrikit på folk och glömt bort vad jag gjorde där. Mina bänner ringde ambulansen men då blev jag arg och sa att det var lugnt. Såhär i efterhand var det dumt att neka hjälp. Är det stor chans att det händer igen? Och kan det vara epilepsi eller troligt endast pga blandning?

Ett förstagångs epileptiskt anfall som triggas av droger, inte sällan tramadol eller lyrica (sannolikt även 3-cmc) föranleder i regel inte epilepsiutredning med EEG. Med din beskrivning samt kombinationen av droger är det inte otänkbart att du drabbades av serotonergt syndrom. Lösningen är att sluta blanda droger som inte bör blandas.
__________________
Senast redigerad av MpunktM 2026-05-28 kl. 12:35.
Citera
2026-06-01, 03:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malibubarbie
Igår snortade jag och rökte kokain, 3cmc och lyrica (alla mycket höga doser). Jag fick ert krampanfall med fradga, medvetenlöshet, och blåa läppar. Efterråt berättade mina vänner att jag betett mig jätte konstigt, skrikit på folk och glömt bort vad jag gjorde där. Mina bänner ringde ambulansen men då blev jag arg och sa att det var lugnt. Såhär i efterhand var det dumt att neka hjälp. Är det stor chans att det händer igen? Och kan det vara epilepsi eller troligt endast pga blandning?

Grattis, din hjärnkemi har förändrats. Förmodligen så att du kommer få fler och värre krampanfall efter första om du tar knark igen, och då hoppas jag du vet att man kan dö av ett krampanfall!
Citera
2026-06-01, 18:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Ett förstagångs epileptiskt anfall som triggas av droger, inte sällan tramadol eller lyrica (sannolikt även 3-cmc) föranleder i regel inte epilepsiutredning med EEG. Med din beskrivning samt kombinationen av droger är det inte otänkbart att du drabbades av serotonergt syndrom. Lösningen är att sluta blanda droger som inte bör blandas.

Vill bara poängtera att ett anfall är ett krampanfall och inget epilepsianfall..
Citera
2026-06-01, 19:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Vill bara poängtera att ett anfall är ett krampanfall och inget epilepsianfall..

Ja, om TS var vid medvetande och det krampade lite i benet eller dylikt, så är det ett "krampanfall". Det verkar röra sig om ett epileptiskt anfall med medvetandebortfall, vilket det kallas oavsett om det är drogutlöst eller ej. Men jag är inte förvånad över den felaktiga kritiken eftersom att självutnämnda icke-medicinskt utbildade missbrukare tillika idioter kallar en snedfylla för psykos.

https://www.internetmedicin.se/neurologi/epileptiska-anfallepilepsi-vuxna

Sammanfattningsvis: du har fel.
Citera
2026-06-02, 16:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Ja, om TS var vid medvetande och det krampade lite i benet eller dylikt, så är det ett "krampanfall". Det verkar röra sig om ett epileptiskt anfall med medvetandebortfall, vilket det kallas oavsett om det är drogutlöst eller ej. Men jag är inte förvånad över den felaktiga kritiken eftersom att självutnämnda icke-medicinskt utbildade missbrukare tillika idioter kallar en snedfylla för psykos.

https://www.internetmedicin.se/neurologi/epileptiska-anfallepilepsi-vuxna

Sammanfattningsvis: du har fel.

Nej även ett ”riktigt” krampanfall är just ett krampanfall. Sker det ytterligare gånger är det epilepsianfall.
Citera
2026-06-02, 20:33
  #9
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Ja, om TS var vid medvetande och det krampade lite i benet eller dylikt, så är det ett "krampanfall". Det verkar röra sig om ett epileptiskt anfall med medvetandebortfall, vilket det kallas oavsett om det är drogutlöst eller ej. Men jag är inte förvånad över den felaktiga kritiken eftersom att självutnämnda icke-medicinskt utbildade missbrukare tillika idioter kallar en snedfylla för psykos.

https://www.internetmedicin.se/neurologi/epileptiska-anfallepilepsi-vuxna

Sammanfattningsvis: du har fel.

Krampanfall skapade av droger kallas inte epileptiskt anfall, nej. Till och med den kassa källan du länkar säger emot dig, kan du ens läsa?
Citera
2026-06-02, 20:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Nej även ett ”riktigt” krampanfall är just ett krampanfall. Sker det ytterligare gånger är det epilepsianfall.


Citat:
Ursprungligen postat av Konstkuk
Krampanfall skapade av droger kallas inte epileptiskt anfall, nej. Till och med den kassa källan du länkar säger emot dig, kan du ens läsa?

Mekanismen är exakt densamma. När du kommer till akuten kommer tillståndet att kallas epileptiskt anfall och ingenting annat. Om sjukdomen epilepsi föreligger är en helt annan sak.

Men fortsätt gärna förgylla min tillvaro med information ni har erhållit genom livets hårda skola och narkotikamissbruk.
Citera
2026-06-03, 01:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Mekanismen är exakt densamma. När du kommer till akuten kommer tillståndet att kallas epileptiskt anfall och ingenting annat. Om sjukdomen epilepsi föreligger är en helt annan sak.

Men fortsätt gärna förgylla min tillvaro med information ni har erhållit genom livets hårda skola och narkotikamissbruk.

Kontaktorsak
Inkommer med ambulans på grund av
S - Krampanfall + skalltrauma, skada bakhuvud.

B - Bevittnad krampanfall patien ska ha stelnat till och fallit handlöst bakåt och slagit i bakhuvudet. De som bevittnade krampanfallet uppger att krampen var ihållande i 3-4 minuter. Framkommer att patienten intagit en drog och har tidigare krampat vid intag av denna drog.


Benämns som krampanfall genomgående i min journal alla tillfällen när jag kom in på akuten för krampanfall med undantag för neurologimottagningens ställningstagande till en remiss som dom skickade in där benämns det som både generaliserat och epileptiskt krampanfall
Citera
2026-06-03, 11:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
Kontaktorsak
Inkommer med ambulans på grund av
S - Krampanfall + skalltrauma, skada bakhuvud.

B - Bevittnad krampanfall patien ska ha stelnat till och fallit handlöst bakåt och slagit i bakhuvudet. De som bevittnade krampanfallet uppger att krampen var ihållande i 3-4 minuter. Framkommer att patienten intagit en drog och har tidigare krampat vid intag av denna drog.


Benämns som krampanfall genomgående i min journal alla tillfällen när jag kom in på akuten för krampanfall med undantag för neurologimottagningens ställningstagande till en remiss som dom skickade in där benämns det som både generaliserat och epileptiskt krampanfall

Det är synonymt. Det är samma mekanism, dvs en generell osynkroniserad urladdning av neuron som ger upphov till ett generaliserat tonisk-kloniskt (epileptiskt) krampanfall. Skillnaden är orsaken. Att en stressad sjuksköterska eller läkare på akuten benämner det som krampanfall är just för att uttrycken, lite slarvigt, används mer eller mindre synonymt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in