2026-05-27, 21:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är ju kompletta meningar, som syftar på varandra. Låter inte som någon felsägning, enligt mig.

Men jag tycker det tyder på något mer: Det är villkor med hot: Är det inte så som terrorister brukar göra?

Det är internationellt vatten och Trump har bestämt att det ska fortsätta vara det. Ingen ska få några fantasier om det, tydligen.

Trump säger även något om att USA kommer i fortsättningen hålla koll på sundet, inte kontrollera det, ingen ska kontrollera det. Han ser väl det som sin och USA uppgift att det blir internationell för all framtid.

De ska veta sin plats helt klart, enligt Trump gör de ju också det.
Citera
2026-05-27, 21:37
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Det är ju kompletta meningar, som syftar på varandra. Låter inte som någon felsägning, enligt mig.

Men jag tycker det tyder på något mer: Det är villkor med hot: Är det inte så som terrorister brukar göra?

Nej, du kanske har rätt. Känns opåkallat dock, då Oman har hållt huvudet väldigt kallt genom hela denna sörja. Nu blir dom något slags slagpåse här helt apropå.
Citera
2026-05-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Det är internationellt vatten och Trump har bestämt att det ska fortsätta vara det. Ingen ska få några fantasier om det, tydligen.

Trump säger även något om att USA kommer i fortsättningen hålla koll på sundet, inte kontrollera det, ingen ska kontrollera det. Han ser väl det som sin och USA uppgift att det blir internationell för all framtid.

De ska veta sin plats helt klart, enligt Trump gör de ju också det.

Var inte sundet öppen innan Israels och USA:s militär kom dit?
Vore det inte bäst om dom bara pallrade sig därifrån?
Senast redigerad av Urbizzo 2026-05-27 kl. 21:54.
Citera
2026-05-27, 21:54
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Var inte sundet öppen innan hans militär kom dit?
Vore det inte bäst om han bara pallrade sig därifrån?
Bäst för vem?

Det bästa för hela värden och speciellt iranierna är att regimen faller. Det kommer spara iranska liv och minska konflikter i regionen samt terror i Europa..
Citera
2026-05-27, 21:58
Medlem
Citat:
Var inte sundet öppen innan Israels och USA:s militär kom dit?
Vore det inte bäst om dom bara pallrade sig därifrån?

Citat:
Bäst för vem?

Det bästa för hela värden och speciellt iranierna är att regimen faller. Det kommer spara iranska liv och minska konflikter i regionen samt terror i Europa..

Ser det inte ut som det vore bäst för hela världen om Hormuz-sundet lämades ifred?
Det var väl ändå Israel och USA som satte igång det hela?
Citera
2026-05-27, 22:02
Medlem
Citat:
Bäst för vem?

Man ska vara försiktig med vad man önskar sig. Det är inte säkert att det blir bättre om regimen kollapsar; risken är att Iran blir en failed state likt Lybien med olika väpnade grupper som krigar mot varandra. Det kan göra en redan volatil region ännu mer instabil, det kan göra att Hormuz blir permanent stängd om det inte finns någon som kan styra de olika IRGC-cellerna. Om det scenariot skulle inträffa skulle vi få miljoner med människor som kommer försöka ta sig till Europa. Det skulle bli kaos helt enkelt.
Citera
2026-05-27, 22:23
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Man ska vara försiktig med vad man önskar sig. Det är inte säkert att det blir bättre om regimen kollapsar; risken är att Iran blir en failed state likt Lybien med olika väpnade grupper som krigar mot varandra. Det kan göra en redan volatil region ännu mer instabil, det kan göra att Hormuz blir permanent stängd om det inte finns någon som kan styra de olika IRGC-cellerna. Om det scenariot skulle inträffa skulle vi få miljoner med människor som kommer försöka ta sig till Europa. Det skulle bli kaos helt enkelt.
Eller så blir det inte så.

Iranierna ser ut att vara enade under en sak, de vill ha demokrati.

Du får utrycka dig som du vill. Men jag tycker om min frihet och kommer aldrig förespråka att ett folk ska fortsätta leva under förtryck.
Citera
2026-05-27, 22:29
Medlem
Citat:
Eller så blir det inte så.

Iranierna ser ut att vara enade under en sak, de vill ha demokrati.

Du får utrycka dig som du vill. Men jag tycker om min frihet och kommer aldrig förespråka att ett folk ska fortsätta leva under förtryck.
Jag har aldrig förespråkat att någon ska leva under förtryck, men verkligheten ser ut så att inget regimskifte i mellanöstern, vare sig det har varit genom folkligt uppror eller via militär intervention, har resulterat i ett långsiktigt lyckat resultat. Det är naivt att tro att det ska lyckas den sjuttioelfte gången.
Citera
2026-05-27, 22:36
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag har aldrig förespråkat att någon ska leva under förtryck, men verkligheten ser ut så att inget regimskifte i mellanöstern, vare sig det har varit genom folkligt uppror eller via militär intervention, har resulterat i ett långsiktigt lyckat resultat. Det är naivt att tro att det ska lyckas den sjuttioelfte gången.
Är du lika nervärderande mot fler folkgrupoer eller är det bara Iranier?

De har visat att de är beredda att offra livet för sin frihet, det minsta vi kan göra är att stötta dem.

Det kan vara att jag är naiv, men det kan också vara att du underskattar de.

De är inte ett dåligt folk. I Sverige är de framgångsrika, de är de den bästa invandrargruppen vi har från Mellanöstern.

När de som är i Sverige är en tillgång för oss, är det ganska talande att ditt argument till att de inte ska få stöd till frihet är att det kan leda till att vi får fler. Hellre de en andra.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-27 kl. 22:39.
Citera
2026-05-27, 22:48
Medlem
Citat:
Är du lika nervärderande mot fler folkgrupoer eller är det bara Iranier?

De har visat att de är beredda att offra livet för sin frihet, det minsta vi kan göra är att stötta dem.

Det kan vara att jag är naiv, men det kan också vara att du underskattar de.

De är inte ett dåligt folk. I Sverige är de framgångsrika, de är de den bästa invandrargruppen vi har från Mellanöstern.

När de som är i Sverige är en tillgång för oss, är det ganska talande att ditt argument till att de inte ska få stöd till frihet är att det kan leda till att vi får fler. Hellre de en andra.
Nu lägger du ord i min mun, jag har aldrig sagt något nedvärderande mot iranier. Egyptierna var modiga, de fick en militärjunta, syrierna var modiga, de fick ett blodigt inbördeskrig och nu ett gäng fd terrorister som styr landet. Lybierna var modiga, de fick en failed state. Varför skulle Iran lyckas när alla andra muslimska länder i regionen misslyckas?
Citera
2026-05-27, 22:57
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Nu lägger du ord i min mun, jag har aldrig sagt något nedvärderande mot iranier. Egyptierna var modiga, de fick en militärjunta, syrierna var modiga, de fick ett blodigt inbördeskrig och nu ett gäng fd terrorister som styr landet. Lybierna var modiga, de fick en failed state. Varför skulle Iran lyckas när alla andra muslimska länder i regionen misslyckas?
Jag har inte lagt ett ord i din mun.

Du skriver ju upprepat att de inte kommer att kunna kämpa sig till frihet , efter att de har visat att de är beredda att dö för den, inte ens då vill du se de få en chans

Citat:
Om det scenariot skulle inträffa skulle vi få miljoner med människor som kommer försöka ta sig till Europa. .

Dit argument mot att de skulle kämpa för frihet var att vi kommer få mer invandring när de enligt dig kommer att misslyckas.

Jag kan se två nerverderingar. Du vill inte ha de som invandrare trotts att de är våran mest framgångsrika invandrar grupp från Mellanöstern.

Samt att du inte tror att de har förmågan att ta sin frihet och behålla den.

Så är det bara Iranier du utrycker dig likt om?

Jag tycker att de ska få chansen att kunna ta sin frihet, oavsett om de lyckas eller inte. Samt jag tror på de, de är inte vilket folk som. De är intelligenta och folket är enade under önskan om demokrati. Samt de är berädda att dö för friheten. Om det går är ett fritt Iran en gåva för hela världen minus diktaturerna, då alla fria folk är ett hot för dem.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-27 kl. 23:16.
Citera
2026-05-28, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad

Det här kriget, samt Nordkoreas ostörda suveränitet, visar bortom tvivel att Iran behöver kärnvapen.

Fel! Risken är gigantisk att Iran kommer kräva "äganderätt" till Hormuzsundet med ständigt återkommande chockhöjningar för fartyg att betala för att få passera, stor risk för ekonomisk depression världen över.
Självklart hatar styret i Iran allt som har med västvärlden att göra (hjärntvättade sedan födseln att hata väst).
När dom sedan är "färdiga" med Israel kommer dom ge sig på USA och sedan Europa och sedan rullar det på utan slut.........

Ett Iran med kärnvapen? Haha.. Nej nej nej nej.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in