2026-05-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Allt beror ju på var lukten sitter, i inredning eller betong? All inredning går att byta ut. Sitter det i betongen måste den ersättas och det blir ju svårare. Låt besikta lägenheten. Förstår inte varför folk snålar några tusen på kanske sin dyraste sak i livet? Själv skulle jag både besikta och ta dit en allergihund.

Allergihund?
Citera
2026-05-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Allergihund?
Ja, om det finns t.ex. mögel någonstans, inpyrd rök eller något material som inte är bra. Vet inte riktigt vad de kan spåra? Jag har själv allergi och astma och blir dålig i fel miljö. Fukt är även dåligt för mig. Nu gäller detta kanske inte sådant i denna bostad men jag skulle noga kollat inför ett köp. Då har man ivf gjort vad man kan och kan avbryta vid något ev problem.
Citera
2026-05-27, 20:51
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Vad sa mäklaren om det?

Det var väl inte mäklaren som luktade?
Citera
2026-05-27, 21:05
Medlem
Kan bli sådan lukt av lik som legat länge...

Kroppsvätskorna läcker ut vid förruttnelsen och rinner ut och in under parkettgolv, plastmattor, trösklar och liknande.

Ser du några fläckar på golven?

Men liklukten kan ju också ha satt sig i ytskikten, tapeter , målarfärg osv.

Du borde fråga någon granne om det har hänt något speciellt i lägenheten typ någon legat död där inne...
Citera
2026-05-27, 21:07
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Så det är inte bara avlopps lukt, pga ingen spolat i avloppen på länge? Har ingen bott i lägenheten på flera veckor??
Citera
2026-05-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Så det är inte bara avlopps lukt, pga ingen spolat i avloppen på länge? Har ingen bott i lägenheten på flera veckor??
Ta redo på så det inte bror på fukt eller problem med stammarna i kåken.
Lukt i väggar golv tak löser man med spärrfärg.
Nya golv kan även innebära nytt av det som ligger under golvet. Vissa lägenheter har tex sand. Det innebär i sig en jävla massa jobb.
Sedan riva ut badrum o kök.
Är du händig fixar du det för 250k,
I annat fall kanske 750k,
Ozon maskin kan oxå hyras och köras några dygn.
Citera
2026-05-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej!

Jag har hittat en lägenhet som på många sätt känns perfekt. Den ligger i ett bra område som jag gillar väldigt mycket, och den är bara cirka 2 minuter från mina föräldrar och syskon. Läget är alltså riktigt bra för mig.

Lägenheten ligger ute för cirka 1,5 miljoner, men jag skulle säga att den egentligen har ett värde/potential på runt 2 miljoner om man fräschar upp den. Den är rätt sliten just nu, men jag tänker att man skulle kunna börja med att byta laminatgolv, tapetsera och måla om väggarna. Senare skulle jag eventuellt renovera badrum och kök.

En annan stor fördel är att den har en liten trädgård, vilket känns perfekt eftersom jag har två hundar.

Det som gör mig osäker är dock lukten. På visningen märkte jag att det luktade extremt starkt av urin, nästan som att något dött där inne. Lukten fanns i hela lägenheten och var så stark att man nästan mådde illa.

Det har tidigare bott ett funktionshindrat par i lägenheten, så jag misstänker att lukten kan ha satt sig i golv, väggar eller annat material.

Det här skulle bli min första lägenhet, så jag vill gärna höra från er som har mer erfarenhet:

Är det dumt att köpa en sådan lägenhet? Går det att få bort en så stark lukt helt, eller finns det risk att den aldrig försvinner? Vad bör man kontrollera innan man ens överväger att köpa den?

Eller ska man köpa en annan färdig fräsch
Finns i samma område med samma pris men mycket fräschare men då är det en trappa upp utan hiss och utan trädgård för 1,5 mille

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Kan du renovera själv? Byta golv (o kolla bakom listerna). Riva ner tapet mm så borde doften försvinna
Citera
2026-05-27, 21:28
Medlem
Blandadajentes avatar
Om lukten (inte doft) går att åtgärda med små enkla medel, är det konstigt att ägaren inte fixar det själv och gör lägenheten betydligt mer lättsåld
Citera
2026-05-27, 21:30
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Om någon hade dött där hade väl lukten mer varit sötaktig? Och svårare att få bort, vad jag hört i alla fall.

Med tanke på beskrivningen så kan det mycket väl ha legat en döing där i nån vecka! Då är rådet att sanera, det går inte att bo i den stanken. Tror inte det är hälsosamt heller!
Citera
2026-05-27, 21:32
Medlem
zombie-nations avatar
Kattpiss har en väldigt speciell lukt som man inte kan missta. Detta låter som något annat. Särskilt som det luktade överallt. Man ska nog vara försiktig. Det kan ha gått ned så att det inte räcker med att t ex byta golvmattor. Någon expert måste titta på det. Det kan bli väldigt mycket arbete.
Citera
2026-05-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ja, om det finns t.ex. mögel någonstans, inpyrd rök eller något material som inte är bra. Vet inte riktigt vad de kan spåra? Jag har själv allergi och astma och blir dålig i fel miljö. Fukt är även dåligt för mig. Nu gäller detta kanske inte sådant i denna bostad men jag skulle noga kollat inför ett köp. Då har man ivf gjort vad man kan och kan avbryta vid något ev problem.

Riktigt smart aldrig tänkt på detta!
Citera
2026-05-27, 21:42
Medlem
Luktar äckligt heter det. Dofta är associerat med något positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in