2026-05-27, 19:20
Medlem
Damacys avatar
Folk på landsbygden är väl generellt fetare än storstadsbor? När det blir långa distanser till jobb, skola, mataffären och grannen så blir det betydligt mycket mer bilåkande än promenerade och cyklande.

Empiriska bevis, men mina släktingar i norr är alla i rätt dålig form av denna anledning. När jag är där uppe så ser jag på stegräknaren att det blir avesvärt mycket mindre knatande varje dag trots att man är närmare naturen. Kostvanorna är också generellt mycket sämre.

Från Folkhälsomyndigheten: 46.5% av Stockholmare är överviktiga (BMI över 25), I Norrbotten är den siffran 59.6%, det är ju en väldigt stor skillnad.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/overvikt-och-obesitas/overvikt-och-obesitas-i-befolkningen/overvikt-och-obesitas-hos-vuxna/
Senast redigerad av Damacy 2026-05-27 kl. 19:25.
Citera
2026-05-27, 19:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Mörkret/ljuset spelar inte någon nämnvärd roll då du ser samma skillnad mellan landsbygd och stad även runt ekvatorn. Jämför du Luleå kommun med resten av regionen får du samma resultat.

Nej, det stämmer inte. Du får en större ROS ju mörkare klimat du har. Det är alltså en faktor av många. Jag påstår inte att det specifikt är mörkret, jag har räknat upp ett större antal faktorer som inverkar.
Citera
2026-05-27, 19:27
Medlem
Jag undrar om kokain förlänger livet i Stockholm? Där är Stockholmare överrepresenterat

Finns det mer kokain i Stockholm än i Norrland?
Ja, absolut. Polisen och tullens beslag, samt analyser av avloppsvattnet, visar väldigt tydligt att kokainanvändningen är betydligt högre i Stockholm än i Norrlands län.

Så om vi ska knyta ihop säcken:
Stockholm har mer cancer (framför allt hudcancer på grund av solande) och betydligt mer kokain än Norrland. Men kokainet är inte orsaken till cancerstatistiken – kokainets stora fara är istället att det förstör hjärtat, hjärnan och psyket på väldigt kort tid.

Lever ni längre?
Citera
2026-05-27, 20:09
Medlem
Norrland har alltid ekonomiskt mjölkar för att gödsla Sveriges storstäder, konstanta nedskärningar inom vården, nedstämda sjukhus. Finns vissa som får resa 11 mil till närmaste förlossning osv.

Sedan är inte arbeten mindre stressiga i Norrland än vad de är i stockholm.

Mycket fabriker och skift arbeten tär också en hel del på folk. Kanske det är mer skift arbeten i norrland än vad det är i stockholm?
Citera
2026-05-27, 20:30
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det stämmer inte. Du får en större ROS ju mörkare klimat du har. Det är alltså en faktor av många. Jag påstår inte att det specifikt är mörkret, jag har räknat upp ett större antal faktorer som inverkar.

Fortfarande ser du samma mönster över hela planeten, likväl norr eller söder om polcirklarna som vid ekvatorn, så lever människor i städer cirka 10 år längre och har mindre demens.
Citera
2026-05-27, 20:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Fortfarande ser du samma mönster över hela planeten, likväl norr eller söder om polcirklarna som vid ekvatorn, så lever människor i städer cirka 10 år längre och har mindre demens.

Förstår inte vad du menar, menar du att personer som bor i Kiruna lever längre än de som bor i Stockholm?
Citera
2026-05-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Folk på landsbygden är väl generellt fetare än storstadsbor? När det blir långa distanser till jobb, skola, mataffären och grannen så blir det betydligt mycket mer bilåkande än promenerade och cyklande.

Empiriska bevis, men mina släktingar i norr är alla i rätt dålig form av denna anledning. När jag är där uppe så ser jag på stegräknaren att det blir avesvärt mycket mindre knatande varje dag trots att man är närmare naturen. Kostvanorna är också generellt mycket sämre.

Från Folkhälsomyndigheten: 46.5% av Stockholmare är överviktiga (BMI över 25), I Norrbotten är den siffran 59.6%, det är ju en väldigt stor skillnad.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/overvikt-och-obesitas/overvikt-och-obesitas-i-befolkningen/overvikt-och-obesitas-hos-vuxna/
Överlag fetare, stämmer nog, fan vet varför. Men de flesta norrbottningar bor rätt centralt i städer. Piteå, Luleå, Kalix, Boden, Gällivare, Kiruna.
Citera
2026-05-27, 20:36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår inte vad du menar, menar du att personer som bor i Kiruna lever längre än de som bor i Stockholm?

Personer som bor i Kiruna lever längre än personer i Nikkalouta och Svappavaara, men personer som bor i Stockholm lever längre än de som bor i Kiruna. Men Kiruna är lite av ett undantag då staden är i ständig förändring samtidigt som den är relativt stor till följd av gruvan.
Citera
2026-05-27, 20:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.

I Norrland lever man "minst".

Det får mig att fundera, varför är det så?

För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.

Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.

Vad tror ni att det beror på?

Källa : https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/

Det är något av en myt att folk på landsbygden lever på vilt och egna grönsaker och är ute i naturen och motionerar året om. En stor andel ute på vischan är arbetslösa alkisar som lever på Billys panpizza och sitter hemma och kollar på V75.
Citera
2026-05-27, 20:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Personer som bor i Kiruna lever längre än personer i Nikkalouta och Svappavaara, men personer som bor i Stockholm lever längre än de som bor i Kiruna. Men Kiruna är lite av ett undantag då staden är i ständig förändring samtidigt som den är relativt stor till följd av gruvan.

Ja, precis det är inte EN specifik orsak. Sluta leta efter enkla förklaringsmodeller. Folk lever längre i städer av vissa anledningar men utsätts också för andra problem i storstäder som inverkar negativt på livslängden. Om du bara letar efter enkla förklaringsmodeller med en faktor så kommer det alltid bli fel, för du hittar alltid något exempel på motsatsen.
Citera
2026-05-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Du kan ha en poäng där.

I synnerhet Frankrike har en konstigt hög medelålder med tanke på hur mycket dom dricker och röker.

Är det inte bara kvinnor som har "kontsit hög medelålder där? Gissar att det beror på att de är icke-rökare och dricker rätt måttligt. Men misstänker att det håller på att ändras.
Citera
2026-05-27, 20:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Jag undrar om kokain förlänger livet i Stockholm? Där är Stockholmare överrepresenterat

Finns det mer kokain i Stockholm än i Norrland?
Ja, absolut. Polisen och tullens beslag, samt analyser av avloppsvattnet, visar väldigt tydligt att kokainanvändningen är betydligt högre i Stockholm än i Norrlands län.

Så om vi ska knyta ihop säcken:
Stockholm har mer cancer (framför allt hudcancer på grund av solande) och betydligt mer kokain än Norrland. Men kokainet är inte orsaken till cancerstatistiken – kokainets stora fara är istället att det förstör hjärtat, hjärnan och psyket på väldigt kort tid.

Lever ni längre?

Ladd och tjack gör att man äter mindre vilket forskning tydligt har visat förlänger livet. Det är väldigt bra med periodvis fasta och att överlag äta mindre.

Sen är ladd och tjack nåt de flesta håller på med i grupp och den enskilt viktigaste faktorn för ett långt liv (förutom bra gener) är att ha ett rikt socialt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in