2026-05-12, 17:28
Medlem
Magnus Ranstorp sammanfattar undersökningskommissionens slutrapport angående det sexuella våldet Hamas begick mot kvinnor 7 oktober 2023:

Citat:
The Civil Commission on October 7th crimes by Hamas against women and children.

Efter en tvåårig oberoende utredning slår Civilkommissionen fast att sexuellt och könsbaserat våld var systematiskt, omfattande och en integrerad del av attackerna den sjunde oktober 2023 och dess efterspel. På flera platser och under samtliga faser av angreppet – inklusive vid bortföranden, transporter och i fångenskap – använde Hamas återkommande metoder av sexuella övergrepp och tortyr mot offren.

Avgörande är att rapporten konstaterar att övergreppen inte var isolerade.

Det fanns ett återkommande mönster av våldtäkter och gruppvåldtäkter; sexuell tortyr; stympning; riktad beskjutning mot ansikte, huvud och genitalområde; påtvingad nakenhet; fasthållning och fastbindning; bränning av könsorgan; införande av föremål i intima kroppsdelar; sexuell förnedring efter döden; samt avrättningar under eller efter sexuella övergrepp.

Kommissionen har systematiskt analyserat över tiotusen fotografier och videosegment från attackerna, motsvarande mer än ettusenåttahundra timmars visuellt material. Detta har kompletterats med ett omfattande arbete med vittnesmål: insamling, transkribering, översättning och korsverifiering av överlevandes och vittnens berättelser, liksom platsbesök, expertkonsultationer och möten med anhöriga och drabbade samhällen.

Sammanlagt har kommissionen genomfört över fyrahundratrettio formella och informella intervjuer, vittnesmål och möten med överlevande, vittnen, frigivna gisslan, experter och familjemedlemmar.

https://x.com/MagnusRanstorp/status/2054170832503472180
Citera
2026-05-21, 13:52
Medlem
Israel har skapat en elitstyrka med uppdraget att spåra upp och döda eller tillfångata alla inblandade i attackerna 7 oktober, från lägsta getknullarterrorist till högsta lammknullarterroristledare.

Styrkan kallas NILI och uttyds The Eternal One of Israel does not lie, vilket skall tolkas som att inget offer i attacken får glömmas.

NILI arbetar utifrån en lista med tusentals namn, där många naturligtvis redan är avbockade. Inget deltagande är för litet för att straffas. En man som under attacken körde en traktor över gränsstängslet men i övrigt inte deltog, dödades två år senare i en flygattack när han gick på en trång stadsgata.

Källor har berättat att så fort två bevis har insamlats för deltagande i 7 oktober markeras de för död utan rättegång.

Citat:
Among the methods used to identify and locate terrorists are facial recognition programs based on videos posted on their social media pages, cellphone location data, and the interrogation of Gazan detainees.

Citat:
One security official told the WSJ that the task force prioritized terrorists whose deaths would console victims' family members, in what they called "treatment for the soul."

Vänner. Det är denna jakt på terrorister de psykiatriska patienterna på Palestinademonstrationer och kulturredaktioner i Sverige kallar folkmord. Varje avrättad terrorist kallas folkmord. Jakten tar slut den dag den sista terroristen markeras med en dödskalle på listan. Terroristerna och deras understödjare kommer alla förr eller senare möta samma öde som deras offer 7 oktober, och förhoppningsvis även känna samma skräck och dödsångest under sina sista sekunder på jorden. Förhoppningsvis skänker denna vetskap åtminstone någon tröst åt de överlevande.

https://www.jpost.com/israel-news/defense-news/article-896955
Senast redigerad av Petronius 2026-05-21 kl. 13:57.
Citera
2026-05-26, 22:02
Medlem
Israel bedömer sannolikheten vara hög att Hamas nytillträdde(!) militäre chef Mohammed Ouda dödades i en attack idag. Hans företrädare dödades för 11 dagar sedan. De går åt fort!
Citera
2026-05-27, 14:34
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu så påstår Hamas att det var 72000 döda totalt, och det inkluderar alltså de 12000 som dog i naturlig död under två års tid.

Det jag fetmarkerat är något jag funderat en del över. Var kommer siffran 12000 under 2 års tid ifrån? Jag har letat och försökt få fram en officiell siffra för hur många palestinier i Gaza som dör en "naturlig död" varje år men gått bet på uppgiften. Jag har ingen aning men varje gång jag försökt uppskatta siffran har jag jämfört med Sverige. I Sverige dör ungefär 100.000 personer varje år. Eftersom vi är ungefär 10 milj människor så betyder det att omkring 1% av befolkningen dör varje år i Sverige. I Gaza bor det ungefär 2,4 milj människor. 1% av 2,4 milj är 24.000 vilket alltså skulle betyda att ca 24.000 människor dör varje år i Gaza. Den siffran är 4 ggr så hög som de 12.000 du nämner som ju är över en 2 årsperiod.

Är det rimligt att tro att det dör en fjärdedels så många människor i Gaza än i Sverige? Jag har svårt att tro det men som sagt... jag har ingen aning. Eftersom jag inte kan hitta någon officiell statistik (ingen inofficiell heller) så försöker jag mig på en uppskattning och gör då jämförelsen med Sverige i brist på annat.

Så... var kommer siffran 12.000 ifrån?
Citera
2026-05-27, 14:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det jag fetmarkerat är något jag funderat en del över. Var kommer siffran 12000 under 2 års tid ifrån?

6000 per år dör en naturlig död i Gaza enligt gammal statistik och det är lågt i snitt eftersom de har en så ung befolkning. Här är andra genomsnitt du kan jämföra med (Gaza är inte med här): https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.CDRT.IN

Oavsett hur du räknar så måste du räkna bort de naturliga dödsfallen från de 72k som Hamas påstår har dött.
Citera
2026-05-27, 15:03
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
6000 per år dör en naturlig död i Gaza enligt gammal statistik och det är lågt i snitt eftersom de har en så ung befolkning. Här är andra genomsnitt du kan jämföra med (Gaza är inte med här): https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.CDRT.IN

Din länk konfirmerar (i stort) min uppgift om ca 1% per år i Sverige men jag är fortfarande konfunderad över siffran 6.000 per år i Gaza. Det är alltså bara 25% så många som i Sverige. Ja, det är en ung befolkning i Gaza men det har varit en ung befolkning rätt länge. Det betyder ju bara att genomsnittsåldern är betydligt lägre än i t.ex. Sverige. Enligt en overifierad uppgift har befolkningsmängden ökat med faktor 10 sedan 1950 i Gaza. Under samma tid var ökningen i Sverige faktor 0,5. Vi hade alltså ca 7 milj invånare i Sverige 1950 och nu har vi drygt 10 milj. Det har alltså varit en närmast explosionsartad ökning av människor i Gaza de senaste 75 åren och sett ur det perspektivet känns det rimligt med en exceptionellt låg mortalitet men samtidigt har man ju också en väldigt ung befolkning! Spädbarnsdödligheten räknat med både Gaza och Västbanken är skyhög. Mer än 5 ggr så hög som i Sverige. Dödsfall för barn under 5 år är 1,25% (Gaza och Västbanken) medan den i Sverige är 0,17%. Relativt Sverige är det alltså många som dör i olika demografiska grupper men samtidigt ska det sammantaget alltså bara vara en fjärdedels så hög mortalitet som i Sverige?

Jag får inte ihop matematiken här. Var kommer siffran 6.000 per år ifrån?
Citera
2026-05-27, 15:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Din länk konfirmerar (i stort) min uppgift om ca 1% per år i Sverige men jag är fortfarande konfunderad över siffran 6.000 per år i Gaza. Det är alltså bara 25% så många som i Sverige. Ja, det är en ung befolkning i Gaza men det har varit en ung befolkning rätt länge. Det betyder ju bara att genomsnittsåldern är betydligt lägre än i t.ex. Sverige. Enligt en overifierad uppgift har befolkningsmängden ökat med faktor 10 sedan 1950 i Gaza.

Du tar ju inte hänsyn till det politiska läget i Gaza. De smarta lämnar Gaza, av de som är kvar rekryterar Hamas de flesta männen som har en IQ över genomsnittet och de blir dödade innan de hinner gå i pension.

Citat:
Jag får inte ihop matematiken här. Var kommer siffran 6.000 per år ifrån?

En israelisk analytiker, har inte länken men jag tycker 6000 är helt rimlig i sammanhanget eftersom den uppenbarligen inte är för lågt räknad. Om det är någon som käftar emot om att det är i överkant så vet man att de ljuger.
Citera
2026-05-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israel bedömer sannolikheten vara hög att Hamas nytillträdde(!) militäre chef Mohammed Ouda dödades i en attack idag. Hans företrädare dödades för 11 dagar sedan. De går åt fort!

Vapenvila och sånt, skiter väl Israel i eller?
Citera
2026-05-27, 16:09
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Du tar ju inte hänsyn till det politiska läget i Gaza. De smarta lämnar Gaza, av de som är kvar rekryterar Hamas de flesta männen som har en IQ över genomsnittet och de blir dödade innan de hinner gå i pension.

Så du argumenterar för att det är exceptionellt låg dödlighet i Gaza därför att folk dör inte av naturliga orsaker utan pga onaturliga orsaker såsom t.ex. krig?
Citera
2026-05-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2

Vapenvilan gäller inte de ansvariga för terrorattacken 7 oktober. De avrättas i takt med att de identifieras. Du får skicka ett mejl till israeliska ambassaden och klaga. Du lägger ju trots allt en ansenlig tid av ditt dygn åt att förneka morden och våldtäkterna 7 oktober. Kanske kan ambassaden hänvisa vidare till korrekt vårdval.
Citera
2026-05-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Japp, Israel har ganska tydligt inställningen (en halvofficiell "doktrin") att "vapenvilor kan vi bryta och runda som vi vill, det är bara motparten som måste hålla sig strikt till sådant. Vi avgör själva i fall vi tillfälligt måste göra egna bombningar och air strikes under en vapenvila".

Det har varit tydligt både i Gaza och i Libanon.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-05-27 kl. 16:14.
Citera
2026-05-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vapenvilan gäller inte de ansvariga för terrorattacken 7 oktober.

Källa på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in