2026-05-27, 13:38
  #1
Avstängd
https://www.sverigesradio.se/artikel/petra-stammer-regionen-menar-att-hon-sparkades-felaktigt
Citat:
Under många år kände sig Petra Åslund mobbad på jobbet. Det slutade med att hon själv fick sparken på grund av samarbetsproblem. Nu har hon stämt sin abetsgivare, Region Västernorrland.

Regiondirektör Åsa Bellander anser att ärendet har hanterats korrekt och känner sig trygg inför en kommande rättegång.

Det gör även Petra som hoppas på rättvisa.

https://www.sverigesradio.se/artikel/petra-stammer-regionen-menar-att-hon-sparkades-felaktigt
Citat:
När domen kommer i tvisten mellan Petra Åslund och Region Västernorrland är det mycket som står på spel. Om Petra förlorar blir hon skuldsatt för resten av livet.

Petra stämde regionen efter att hon blivit uppsagd, som hon menar, på felaktiga grunder efter en visselblåsning. Vid en eventuell förlust riskerar hon få betala både sina egna och regionens advokatkostnader.

Men Petra har en bra magkänsla inför domen som kommer den 10 juni.
Tror ni hon kommer vinna? Jag är tveksam men är ingen expert på arbetsjuridik skall medges.
Citera
2026-05-27, 14:19
  #2
Medlem
Klassisk rättshaverist, hon har bråkat och inte gått att samarbeta med under lång tid.

Regionen har troligen gjort allt i sin makt för att tillmötesgå henne men till sist så har de avslutat henne, De tar inte risken att tvålas till i rätten om de inte har på fötterna ordentligt.

Kollar man hennes förvirrade inlägg på Facebook så framträder en person med grandios självbild som saknar all självinsikt

Hon kan minsann lite bättre än alla andra och hela världen är i maskopi att sätta dit just henne, jag har träffat liknade personer och de kommer alltid komma på kant med andra om de inte håller med.

I detta fall verkar upprinnelsen vara att hon visselblåst och inte fått det gehör som hon den allvetande lite bättre större tänkaren förväntat sig.
__________________
Senast redigerad av bubbacelo 2026-05-27 kl. 14:31.
Citera
2026-05-27, 19:19
  #3
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
verkar ju inte vara första gången hon blivit avvisad av myndigheter. Blir nog avslag denna gången med.



Citat:
Trots att hot om mord och rasistiska slagord riktades mot en man i Härnösand la polisen ner utredningen. Det var för två veckor sedan som Haidar Al-Musawi och hans flickvän Petra väcktes av ljud utanför dörren när några personer, som dom väl kände igen, hotade Haidar. Personerna var kvar när polisen kom, trots det la polisen ner fallet.

Överklagades visst också.
__________________
Senast redigerad av Vill.Ha.Den.I.2an 2026-05-27 kl. 19:30.
Citera
2026-05-27, 19:31
  #4
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.sverigesradio.se/artikel/petra-stammer-regionen-menar-att-hon-sparkades-felaktigt


https://www.sverigesradio.se/artikel/petra-stammer-regionen-menar-att-hon-sparkades-felaktigt

Tror ni hon kommer vinna? Jag är tveksam men är ingen expert på arbetsjuridik skall medges.


Bara det faktum att avskedet i sådana fall inte bestridits där det hör hemma dvs i arbetsdomstolen tyder på en av två saker, antingen var "Petra" inte med i facket, vilket låter osannolikt givet hennes anställning i den offentliga vårdsektorn, eller, och mer troligt, så har hennes fackliga organisation inte sett några juridiska möjligheter till framgång i saken, vilket naturligtvis även innebär att "Petra" är helt körd i det tvistemål hon själv driver i TR.
Citera
2026-05-27, 21:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.sverigesradio.se/artikel/petra-stammer-regionen-menar-att-hon-sparkades-felaktigt


https://www.sverigesradio.se/artikel/petra-stammer-regionen-menar-att-hon-sparkades-felaktigt

Tror ni hon kommer vinna? Jag är tveksam men är ingen expert på arbetsjuridik skall medges.

Nästan omöjligt att säga om hon kommer vinna då vi inte får veta några detaljer kring eventuella samarbetsproblem. I praktiken är det extremt svårt att få någon uppsagd pga enbart det, vilket uttrycks tydligt i förarbetena till LAS. ADs praxis visar att det går om det varit långvariga och svåra samarbetsproblem som arbetsgivaren utan framgång försökt komma tillrätta med.

Tror däremot inte rena fall med samarbetsproblem prövats sedan förändringen i LAS, så jag hoppas det går till AD efter TR.

Men som föregående skrev, könstigt att det inte drivs i AD. Orkar inte gå in på detaljerna i LRA, men facket hade definitivt kunnat väcka talan där direkt. Får jag gissa tror jag hon torskar. Hade regionen haft ett något svajigt case skulle de nog förlikats redan. Regionerna är inte precis främmande för att köpa ut folk, även fast Västernorrland inte är värst i klassen.
Citera
2026-05-28, 01:43
  #6
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Bara det faktum att avskedet i sådana fall inte bestridits där det hör hemma dvs i arbetsdomstolen tyder på en av två saker, antingen var "Petra" inte med i facket, vilket låter osannolikt givet hennes anställning i den offentliga vårdsektorn, eller, och mer troligt, så har hennes fackliga organisation inte sett några juridiska möjligheter till framgång i saken, vilket naturligtvis även innebär att "Petra" är helt körd i det tvistemål hon själv driver i TR.
Förmodligen helt korrekt.
Citera
2026-05-28, 06:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Bara det faktum att avskedet i sådana fall inte bestridits där det hör hemma dvs i arbetsdomstolen tyder på en av två saker, antingen var "Petra" inte med i facket, vilket låter osannolikt givet hennes anställning i den offentliga vårdsektorn, eller, och mer troligt, så har hennes fackliga organisation inte sett några juridiska möjligheter till framgång i saken, vilket naturligtvis även innebär att "Petra" är helt körd i det tvistemål hon själv driver i TR.

Kommunal ville inte företräda henne då hon enligt dem tackat nej till ett skäligt omplaceringserbjudande.
Citera
2026-05-28, 19:04
  #8
Medlem
Hos mig ringer det rättshaverist och att detta inte blir hennes sista strid.

Det är beklagligt att så många ”pushar” henne att köra in i kaklet då hon uppenbart kommer förlora.
Citera
2026-05-28, 21:26
  #9
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Kommunal ville inte företräda henne då hon enligt dem tackat nej till ett skäligt omplaceringserbjudande.
Mycket sannolikt. AT har ofta en övertro på vad som är deras rätt enligt LAS.
Citera
2026-05-28, 21:29
  #10
Medlem
Har hon blivit avskedad? Isåfall kanske hon har en chans, men tror det handlar om uppsägning? I så fall kommer det nog snart en go fund me för att hjälpa henne med alla kostnader för jag tror inte hon har en chans…
Citera
2026-05-29, 08:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunter73
Hos mig ringer det rättshaverist och att detta inte blir hennes sista strid.

Det är beklagligt att så många ”pushar” henne att köra in i kaklet då hon uppenbart kommer förlora.

Roade mig med att gå igenom hennes facebookinlägg igår när jag satt på tåget och inte hade nåt bättre för mig. Hon ser verkligen inte att hon har gjort något minsta lilla fel själv överhuvudtaget samtidigt som hela världen gaddat ihop sig mot henne och alla ljuger. Rättshaverist är nog bara förnamnet.

Till hennes försvar har jag dock mer än en gång sett hur verksamhet inom staten/region inte drar sig för att blåljuga i processerna när de bestämt sig för att bli av med någon till vilket pris som helst
Citera
2026-05-30, 00:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Mycket sannolikt. AT har ofta en övertro på vad som är deras rätt enligt LAS.

Fast pendling 12 mil enkel väg med bil som det enda möjliga transportmedlet (nej, man kan inte jobba i vården med de arbetstiderna och åka långfärdsbuss t/r till jobbet) är inte ett skäligt omplaceringserbjudande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in