2026-05-27, 07:50
Medlem
Jag översätter en text om bruk av cannabis i koncentrerade former och skulle behöva lite tips på ord som används av svenskspråkiga brukare. Nån som har koll?
Citera
2026-05-27, 08:11
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Vanligvis så används de engelska orden.
Däremot har jag hört att vissa säger "öronvax" istället för resin. Ganska motbjudande.
Citera
2026-05-27, 09:14
Medlem
67arigGubbes avatar
Gräs?
Jaha..
Chocklad?
Citera
2026-05-27, 10:44
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Däremot har jag hört att vissa säger "öronvax" istället för resin. Ganska motbjudande.

Harts känns som en mer lättsmält översättning
Citera
2026-05-27, 13:34
Medlem
tnems avatar
Pollen
Citera
2026-05-27, 13:59
Medlem
busy-signals avatar
Skit i översättning och använd uttrycken rakt av istället. Man vet knappt vad budder och shatter är ändå.
Så det skulle bara bli ännu krångligare med översättningar som är ännu mindre etablerade.
Citera
2026-05-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple

Hade lite på känn att det här kunde vara ett område där engelskan behålls Men tar gärna tips på fler svenska benämningar om det finns några!
Citera
2026-05-30, 17:42
Medlem
rondellhundens avatar
Dabs är välkänt i u.s.a men finns knappast här i mainstream rökandet där det till 90 % röks jointar med tobak så är väl bara att använda de vanliga engelska namnen!
Citera
2026-05-30, 22:05
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Pollen

Är ett begrepp som uppstod i Amsterdam när marockaner och andra med tiden glömde bort/slarvade med polm. Ingenting svenskt med det. Och ingenting med koncentrat att göra.
Citera
2026-05-31, 00:26
Medlem
rondellhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Är ett begrepp som uppstod i Amsterdam när marockaner och andra med tiden glömde bort/slarvade med polm. Ingenting svenskt med det. Och ingenting med koncentrat att göra.

I christiania fanns det pollen superpollen osv för 20 årsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in