2026-05-27, 00:49
  #1
Medlem
Ja, det kan man undra men jag skulle hävda att vi nog gör det. I svenska tidningar uppmanas man ofta att titta på en video med en lyckad ukrainska attack eller något. "Se när ukrainska styrkor spränger en rysk tanks"...

Det påminner om hur de under andra världskriget visade korta filmer på brittiska biografer i stil med... "Our valiant British forces just struck another blow against the Jerry"..

Sen är det också återkommande artiklar om hur nära Ryssland är ekonomisk kollaps, eller hur Putin nog kommer avsättas snart. Ligger det sanning bakom dessa artiklar? Nja, det är lite som pojken som ropade varg... Artiklar om hur impopulär Putin är eller hur han snart kan bli utbytt, dök upp redan 2022 eller något och återkommande sen dess.

Så detta är helt enkelt krigspropaganda. Våra medier ser det tydligen som sin "plikt" att hålla stridsmoralen uppe hos svenska folket. Detta då vi eller snarare våra politiker, har valt sida i kriget. Vi strider ju inte i kriget, men tiotals miljarder av våra skattepengar har getts till Ukraina och kriget påverkar vår ekonomi negativt. Eller snarare så att sanktioner mot Ryssland, har negativa effekter på vår ekonomi... Sen hävdar jag inte nödvändigtvis att dessa sanktioner är helt fel, men rent historiskt under senare decennier, har sanktioner visat sig ha mycket dålig effekt mot länder eller deras ledning.

Så vad tycker ni? Sverige är ju inte en stridande part i kriget, men rapporteringen är i stort sett så ensidig, att den nog kan räknas som krigspropaganda...

Håller ni med om detta, och är det i så fall rätt? Eller borde journalisterna vara mer objektiva när det gäller rapportering eller diskussioner om och kring kriget i Ukraina?
__________________
Senast redigerad av Snobird 2026-05-27 kl. 01:30.
Citera
2026-05-27, 00:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, det kan man undra men jag skulle hävda att vi nog gör det. I svenska tidningar uppmanas man ofta att titta på en video med en lyckad ukrainska attack eller något. "Se när ukrainska styrkor spränger en rysk tanks"...

Det påminner om hur de under andra världskriget visade korta filmer på brittiska biografer i stil med... "Our valiant British forces just struck another blow against the Jerry"..

Sen är det också återkommande artiklar om hur nära Ryssland är ekonomisk kollaps, eller hur Putin nog kommer avsättas snart. Ligger det sanning bakom dessa artiklar? Nja, det är lite som pojken som ropade varg... Artiklar om hur impopulär Putin är eller hur han snart kan bli utbytt, dök upp redan 2022 eller något och återkommande sen dess.

Så detta är helt enkelt krigspropaganda. Våra medier ser det tydligen som sin "plikt" att hålla stridsmoralen uppe hos svenska folket. Detta då vi eller snarare våra politiker, har valt sida i kriget. Vi strider ju inte i kriget, men tiotals miljarder av våra skattepengar har getts till Ukraina och kriget påverkar vår ekonomi negativt. Eller snarare så att sanktioner mot Ryssland, har negativa effekter på vår ekonomi... Sen hävdar jag inte nödvändigtvis att dessa sanktioner är helt fel, men rent historiskt under senare decennier, har sanktioner visat sig ha mycket dålig effekt mot länder eller deras ledning.

Så vad tycker ni? Sverige är ju inte en stridande part i kriget, men rapporteringen är i stort sett så ensidig, att den nog i stort sett kan räknas som krigspropaganda...

Håller ni med om detta, och är det i så fall rätt? Eller borde journalisterna vara mer objektiva när det gäller rapportering eller diskussioner om och kring kriget i Ukraina?

Jag tycker att det är härligt att se papperstigern Ryssen åka på stryk. Man njuter av det och känner att det här är väl spenderade pengar till Ukraina. Mer sånt!

Sedan måste väl även en Ryssvän medge att det inte går särskilt bra för Ryssland i deras över 4 år långa 3-dagarskrig? Ukraina som gång på gång slår hårt långt inne i Ryssland. Rysslands ekonomi går käpprätt åt helvete, skenande inflation och planerad 2026 års budget har redan slagit 2x.

Detta är givetvis inte fake news som du försöker inbilla dig i ditt huvud. Men ingen vet såklart hur länge Ryssland kommer klara av att hålla det här uppe. Dom ligger hur som mer och mer på minus för varje dag som går

Vad tyckte du för övrigt om när Ukraina slog till mot Ryska underrättelsetjänsten och dödade ca 100 agenter för nån vecka sedan? Häftigt! Vem hade kunnat tro det för 4 år sedan när kriget bröt ut.
__________________
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-05-27 kl. 01:00.
Citera
2026-05-27, 00:59
  #3
Medlem
Kina lägger. Miljarder på detta, de sponsrar en rad med Youtube profiler och allt på x och tiktok etc, detta är ett faktum.
Citera
2026-05-27, 01:01
  #4
Medlem
Va, nä inte skulle väl vi utsättas för någon propaganda, sånt håller bara fienden på med.

Sen att Ryssland ockuperar 20% av Ukraina utan att ukrainarna har lyckats ta tillbaka det på 4 år, och att Putin är mer populär hos sitt folk än någon ledare i Europa är irrelevant, fortsätt kolla på expressens utvalda klipp
Citera
2026-05-27, 01:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Jag tycker att det är härligt att se Ryssen åka på stryk. Man njuter av det och känner att det här är väl spenderade pengar till Ukraina. Mer sånt!

Sedan måste väl även en Ryssvän medge att det inte går särskilt bra för Ryssland i deras över 4 år långa 3-dagarskrig? Ukraina som gång på gång slår hårt långt inne i Ryssland. Deras ekonomi går käpprätt åt helvete, skenande inflation och planerad 2026 års budget har redan slagit 2x.

Detta är givetvis inte fake news som du försöker inbilla dig i ditt huvud. Men ingen vet såklart hur länge Ryssland kommer klara av att hålla det här uppe. Dom ligger hur som mer och mer på minus för varje dag som går

Jag hävdar inte att det är "fake news" men du kan väl knappast förneka det är i stort sett helt ensidig rapportering? Handlar det om någon attack mot Ukraina, då är det aldrig ukrainska styrkor som åker på stryk, utan civila byggnader som bombats eller något. Det är åtminstone i stort sett det enda det skrivs om...

Sen kanske det inte går bra för Ryssland men man kan kanske ta lite av det med en nypa salt? Detta med att Putin är impopulär och riskerar bli avsatt... Som jag nämnde har det skrivits om det återkommande sen 2022 eller något. Det är nog inget man ska sätta sitt hopp till...

Så media försöker visa hur bra kriget går för Ukraina, hur dåligt det går för Ryssland, hur nära de är kollaps på olika sätt etc. Det verkar inte 100% objektivt...
Citera
2026-05-27, 01:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Jag tycker att det är härligt att se papperstigern Ryssen åka på stryk. Man njuter av det och känner att det här är väl spenderade pengar till Ukraina. Mer sånt!

Sedan måste väl även en Ryssvän medge att det inte går särskilt bra för Ryssland i deras över 4 år långa 3-dagarskrig? Ukraina som gång på gång slår hårt långt inne i Ryssland. Rysslands ekonomi går käpprätt åt helvete, skenande inflation och planerad 2026 års budget har redan slagit 2x.

Detta är givetvis inte fake news som du försöker inbilla dig i ditt huvud. Men ingen vet såklart hur länge Ryssland kommer klara av att hålla det här uppe. Dom ligger hur som mer och mer på minus för varje dag som går

Vad tyckte du för övrigt om när Ukraina slog till mot Ryska underrättelsetjänsten och dödade ca 100 agenter för nån vecka sedan? Häftigt! Vem hade kunnat tro det för 4 år sedan när kriget bröt ut.

Jag ser det inte som direkt "härligt" med ett långt, utdraget och kostsamt krig som inte har något slut i sikte. Ett krig som försämrar världsekonomin, gör världen mer instabil och riskerar att kunna utlösa WW3. Utöver att det pga våra politiker, kriget tvingat oss med i NATO och kostat enorma summor för svenska skattebetalare...
Citera
2026-05-27, 01:10
  #7
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, det kan man undra men jag skulle hävda att vi nog gör det. I svenska tidningar uppmanas man ofta att titta på en video med en lyckad ukrainska attack eller något. "Se när ukrainska styrkor spränger en rysk tanks"...

Det påminner om hur de under andra världskriget visade korta filmer på brittiska biografer i stil med... "Our valiant British forces just struck another blow against the Jerry"..

Sen är det också återkommande artiklar om hur nära Ryssland är ekonomisk kollaps, eller hur Putin nog kommer avsättas snart. Ligger det sanning bakom dessa artiklar? Nja, det är lite som pojken som ropade varg... Artiklar om hur impopulär Putin är eller hur han snart kan bli utbytt, dök upp redan 2022 eller något och återkommande sen dess.

Så detta är helt enkelt krigspropaganda. Våra medier ser det tydligen som sin "plikt" att hålla stridsmoralen uppe hos svenska folket. Detta då vi eller snarare våra politiker, har valt sida i kriget. Vi strider ju inte i kriget, men tiotals miljarder av våra skattepengar har getts till Ukraina och kriget påverkar vår ekonomi negativt. Eller snarare så att sanktioner mot Ryssland, har negativa effekter på vår ekonomi... Sen hävdar jag inte nödvändigtvis att dessa sanktioner är helt fel, men rent historiskt under senare decennier, har sanktioner visat sig ha mycket dålig effekt mot länder eller deras ledning.

Så vad tycker ni? Sverige är ju inte en stridande part i kriget, men rapporteringen är i stort sett så ensidig, att den nog i stort sett kan räknas som krigspropaganda...

Håller ni med om detta, och är det i så fall rätt? Eller borde journalisterna vara mer objektiva när det gäller rapportering eller diskussioner om och kring kriget i Ukraina?

Självklart! Sveriges etablissemang måste ju motivera hur de tar mer skattepengar från infrastruktur, vård, polis och dylikt, och lägger det i Wallenbergs händer, via det s.k. "Ukraina-stödet".
Då så gör media (som ägs av både staten och just Wallenberg) jobbet, genom att hjärntvätta folk ytterligare. Resten av propagandan så kör man via sociala medier, genom t.ex. trollfabriker (i stil med den som uppdagades hos socialdemokraterna).

Propaganda finns överallt, även i Ryssland, Kina, USA, Israel, Iran o.s.v. Men att kasta skit på ett land och beklaga sig över dess propaganda, medan man ignorerar sin egen, är ju rätt omoget.

Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Jag tycker att det är härligt att se papperstigern Ryssen åka på stryk. Man njuter av det och känner att det här är väl spenderade pengar till Ukraina. Mer sånt!

Sedan måste väl även en Ryssvän medge att det inte går särskilt bra för Ryssland i deras över 4 år långa 3-dagarskrig? Ukraina som gång på gång slår hårt långt inne i Ryssland. Rysslands ekonomi går käpprätt åt helvete, skenande inflation och planerad 2026 års budget har redan slagit 2x.

Detta är givetvis inte fake news som du försöker inbilla dig i ditt huvud. Men ingen vet såklart hur länge Ryssland kommer klara av att hålla det här uppe. Dom ligger hur som mer och mer på minus för varje dag som går

Vad tyckte du för övrigt om när Ukraina slog till mot Ryska underrättelsetjänsten och dödade ca 100 agenter för nån vecka sedan? Häftigt! Vem hade kunnat tro det för 4 år sedan när kriget bröt ut.

Fast allt du skriver om Ryssland är ju endast påståenden från subjektiv anti-rysk tredje part. Dessa källor är ju allt annat än objektiva.
Om man inte kan lita på "Kreml media", varför används då inte samma standarder för granskning för Västerländska medier? Eller ja, Ukrainska för den delen?
Citera
2026-05-27, 01:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
Kina lägger. Miljarder på detta, de sponsrar en rad med Youtube profiler och allt på x och tiktok etc, detta är ett faktum.

Du menar på propaganda för Ryssland? Och om så är fallet, motiverar det att vi får nyheter så ensidiga det kan ses som propaganda?

Uppenbarligen ser journalister det som om vi är i krig och moralen måste hållas uppe för att motivera fler kostnader och annat...
Citera
2026-05-27, 01:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Va, nä inte skulle väl vi utsättas för någon propaganda, sånt håller bara fienden på med.

Sen att Ryssland ockuperar 20% av Ukraina utan att ukrainarna har lyckats ta tillbaka det på 4 år, och att Putin är mer populär hos sitt folk än någon ledare i Europa är irrelevant, fortsätt kolla på expressens utvalda klipp

Enligt en artikel nyligen hade Putins popularitet sjunkit till 65% i Ryssland. Det kanske stämmer men som du skriver... Hur populära är västeuropeiska ledande politiker?
Citera
2026-05-27, 01:17
  #10
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, det kan man undra men jag skulle hävda att vi nog gör det. I svenska tidningar uppmanas man ofta att titta på en video med en lyckad ukrainska attack eller något. "Se när ukrainska styrkor spränger en rysk tanks"...

Det påminner om hur de under andra världskriget visade korta filmer på brittiska biografer i stil med... "Our valiant British forces just struck another blow against the Jerry"..

Sen är det också återkommande artiklar om hur nära Ryssland är ekonomisk kollaps, eller hur Putin nog kommer avsättas snart. Ligger det sanning bakom dessa artiklar? Nja, det är lite som pojken som ropade varg... Artiklar om hur impopulär Putin är eller hur han snart kan bli utbytt, dök upp redan 2022 eller något och återkommande sen dess.

Så detta är helt enkelt krigspropaganda. Våra medier ser det tydligen som sin "plikt" att hålla stridsmoralen uppe hos svenska folket. Detta då vi eller snarare våra politiker, har valt sida i kriget. Vi strider ju inte i kriget, men tiotals miljarder av våra skattepengar har getts till Ukraina och kriget påverkar vår ekonomi negativt. Eller snarare så att sanktioner mot Ryssland, har negativa effekter på vår ekonomi... Sen hävdar jag inte nödvändigtvis att dessa sanktioner är helt fel, men rent historiskt under senare decennier, har sanktioner visat sig ha mycket dålig effekt mot länder eller deras ledning.

Så vad tycker ni? Sverige är ju inte en stridande part i kriget, men rapporteringen är i stort sett så ensidig, att den nog i stort sett kan räknas som krigspropaganda...

Håller ni med om detta, och är det i så fall rätt? Eller borde journalisterna vara mer objektiva när det gäller rapportering eller diskussioner om och kring kriget i Ukraina?

Det blir ganska märkligt att beskriva detta som "pojken som ropade varg" om svenska tidningar när uppgifterna kommer från IMF, OECD, Reuters, internationella ekonomer och Rysslands egen centralbank snarare än från svenska ledarsidor.

IMF sänkte under 2025 prognosen för rysk BNP-tillväxt till omkring 0,6 procent. Samtidigt visar IMF:s prognoser för 2026 fortsatt svag tillväxt

Reuters rapporterade dessutom under 2026 att Kremls statsfinanser pressas hårt av militära utgifter och minskade energiintäkter:

Rysslands centralbank tvingades under 2024 höja styrräntan till omkring 21 procent för att försöka få kontroll över inflation och överhettning i ekonomin. Det är nivåer som normalt inte förknippas med någon stabil och välmående ekonomi:

Interfax rapporterade även att centralbanken skjutit upp målet om 4 procents inflation till 2027:

Det handlar alltså inte om någon svensk kvällstidning som hittat på att den ryska ekonomin har problem. Frågan är snarare hur länge modellen är hållbar när ekonomin i allt högre grad drivs av krigsproduktion, massiva statliga utgifter och akut arbetskraftsbrist.

Ingen seriös analytiker har påstått att Ryssland automatiskt skulle kollapsa "nästa vecka". Det som diskuterats sedan 2022 är långsiktig hållbarhet och växande obalanser. Där har väldigt många av varningarna faktiskt slagit in: hög inflation, rekordräntor, ökade försvarsutgifter, budgetpress och en ekonomi som blivit allt mer beroende av staten och militären.

Visst kan du dra till med "pojken som ropade varg" och samtidigt ignorera att IMF, OECD, Reuters och Rysslands egen centralbank faktiskt rapporterar om hög inflation, 21 procents styrränta, budgetpress och växande ekonomiska obalanser. Visst kan man ropa "propaganda" när fakta blir obekväma.

Krigsrapportering har alltid innehållit selektivt urval och narrativ. Men det är något helt annat än att påstå att ekonomiska problem i Ryssland är fabricerade eller bara existerar i västlig propaganda.
Citera
2026-05-27, 01:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Självklart! Sveriges etablissemang måste ju motivera hur de tar mer skattepengar från infrastruktur, vård, polis och dylikt, och lägger det i Wallenbergs händer, via det s.k. "Ukraina-stödet".
Då så gör media (som ägs av både staten och just Wallenberg) jobbet, genom att hjärntvätta folk ytterligare. Resten av propagandan så kör man via sociala medier, genom t.ex. trollfabriker (i stil med den som uppdagades hos socialdemokraterna).

Propaganda finns överallt, även i Ryssland, Kina, USA, Israel, Iran o.s.v. Men att kasta skit på ett land och beklaga sig över dess propaganda, medan man ignorerar sin egen, är ju rätt omoget.

Ja, man kan definitivt fundera på hur rapporteringen är, och om vi verkligen ges en objektiv bild av läget. Det verkar inte så, och skulle det gå så bra för Ukraina som media verkar framställa det borde de väl ha vunnit för längesen?
Citera
2026-05-27, 01:21
  #12
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, man kan definitivt fundera på hur rapporteringen är, och om vi verkligen ges en objektiv bild av läget. Det verkar inte så, och skulle det gå så bra för Ukraina som media verkar framställa det borde de väl ha vunnit för längesen?

Det heter ju "Follow the money." på engelska. Kollar man vilka som äger dessa medier, och vilka kopplingar konton som skriver vissa saker har, så förstår man ju direkt att de är allt annat än objektiva.
På samma sätt som rysk media och ryska konton anklagas för propaganda, så måste man även anklaga ukrainska- och västerländsk media och konton för propaganda.
Alla för nämligen propaganda, och vinklar alltid till sin fördel. Så plötsligt har miljoner ryssar dött, Putin vill invadera Sverige, Ukraina har knappt någon korruption etc.

Ändå så har så många av våra "intellektuella" användare på Flashback väldigt svårt för det här konceptet. De litar blint på median som har "rätt" åsikt. Total avsaknad av kritiskt tänkande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in