2026-05-01, 07:42
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Vill ändå tro att hon hade riktigt fin form under OS, annars hade hon nog aldrig kunnat återhämta sig som hon gjorde efter urladdningen under skiathlon. Tyvärr fick vi ju aldrig se hennes fulla potential då hon ju blev petad i 10 fritt och sen blev sjuk lagom till femmilen.
Tror du missförstår mig, hon hade nog rätt bra form merparten av säsongen, men alltså mer av jämn hög nivå men inte lika tydlig topp till OS som till VM förra vintern som exempel,
Citera
2026-05-01, 10:58
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tror du missförstår mig, hon hade nog rätt bra form merparten av säsongen, men alltså mer av jämn hög nivå men inte lika tydlig topp till OS som till VM förra vintern som exempel,

Förstod dig gott och väl, jag tror bara att resultaten är lite missvisande mot hur bra form hon verkligen var i.

Skiathlon: Lyckades nästan hänga med tätklungan med en Frida i monsterform in till växling, men gick på rött för länge och sprängde sig i jakten på ett guld. Hade hon släppt i tid är jag övertygad att hon haft en säker bronsmedalj. Frida har ju aldrig tidigare vunnit en skiathlon på seniornivå förrän under OS, något som tyder på att hon var i en form hon aldrig tidigare varit i, och att Jonnas prestation under den klassiska delen därför är väldigt bra fram till att hon tvingas släppa.

Sprint: Gör ett väldigt bra kval och är väl 3 sekunder snabbare än Linn vid mellantiden, men i mål är hon 1 sekund efter vilket tyder på sämre material, något som även syns i finalen sen när Linn åker på sitt bästa skidpar. Är ju även ett kritiskt skede i finalen där Linn lyckas klämma sig förbi Jonna i svackan innan sista backen upp, något som också kan ha varit avgörande för Linns fördel, dock är känslan att Linn var starkast för dagen samtidigt som hon hade något bättre material än Jonna.

Stafett: Inte så mycket att säga om, hon är klart snabbast på sin sträcka, visserligen med en Heidi som inte alls behöver ta ut sig med den enorma ledningen hon hade.

Teamsprint: Överlägset snabbast i prologen, när alla konkurrenter ser utpumpade ut glider Jonna in i mål som om hon varit ute och sprungit en lättare joggingrunda. Helt överlägsen i finalen.

Så för att sammanfatta mina tankar: Det är egentligen 2 svenskor i sinnessjuk form (Frida och Linn) som "förstör" Jonnas guldchanser under mästerskapet, i kombination med att hon petas från 10 fritt och missar femmilen pga sjukdom. Ser man till hennes prestationer så gör hon ju faktiskt ett riktigt bra mästerskap trots att hon inte riktigt får utdelning för det.

Annars håller jag med dig om att hon hållt en väldigt hög, jämn nivå över hela säsongen med några få bottennapp som har kunnat förklaras med sämre material ofta.
Citera
2026-05-02, 15:25
Medlem
Det är konstigt att Jonna inte åkte till Rossignol-fabriken i Frankrike, som hon brukar göra på våren 🤔
Citera
2026-05-02, 19:44
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Förstod dig gott och väl, jag tror bara att resultaten är lite missvisande mot hur bra form hon verkligen var i.

Sprint: Gör ett väldigt bra kval och är väl 3 sekunder snabbare än Linn vid mellantiden, men i mål är hon 1 sekund efter vilket tyder på sämre material, något som även syns i finalen sen när Linn åker på sitt bästa skidpar. Är ju även ett kritiskt skede i finalen där Linn lyckas klämma sig förbi Jonna i svackan innan sista backen upp, något som också kan ha varit avgörande för Linns fördel, dock är känslan att Linn var starkast för dagen samtidigt som hon hade något bättre material än Jonna.
Så det är skidornas förtjänst att Svahn åker sista backen snabbare än Sundling i kvalet? Mellantiden var ju i botten på backen.

Och hur syntes det att Svahns skidor var bättre i finalen? I semin när Sundling låg först höll hon också undan utför. Verkade framförallt vara på herrsidan man hade stor fördel bakifrån.
Citera
2026-05-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Så det är skidornas förtjänst att Svahn åker sista backen snabbare än Sundling i kvalet? Mellantiden var ju i botten på backen.

Och hur syntes det att Svahns skidor var bättre i finalen? I semin när Sundling låg först höll hon också undan utför. Verkade framförallt vara på herrsidan man hade stor fördel bakifrån.

Tycker Jonna hade tydligare fördel med skidor i semin än Linn hade i finalen. Frågan är om Jonna ej sparade skidpar, det skulle förklara båda situationerna. I alla lägen så har Linn även förr haft väldigt effektiv stakning över den där puckeln, som när de vann trippel för några år sedan. Tror det var en tuff bana för Jonna att slå Linn på om hon inte kunde gå ifrån uppför.
Citera
2026-05-04, 07:35
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan

Det är väl inte orimligt att anta att Linn hade bättre material i finalen eftersom hon sparade sitt föredragna skidpar till finalen. Det är möjligt att Jonnas skidpar var bättre än dom Linn åkte på i semin, dessutom var det större lucka dom emellan än det var i finalen.
Oavsett vilket var det den starkaste åkaren för dagen som vann. Jag argumenterade bara för varför jag ansåg att Jonna hade en bättre form under OS än vad många tror.
Citera
2026-05-07, 13:57
Moderator
Hjv9s avatar
Då sällar sig Jonna till den skaran som något gång självmant valt att hoppa av landslaget och köra eget träningsupplägg. Blir intressant att se hur detta faller ut.
Citera
2026-05-20, 17:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Jonna Sundling är med i senaste Ur Spår Extra.
Citera
2026-05-26, 11:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Jonna är på Sognefjellet just nu.
Citera
2026-05-26, 23:09
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jonna är på Sognefjellet just nu.
Vilka är hon där med? Hela landslaget är väl i Riksgränsen
Citera
2026-05-26, 23:12
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vilka är hon där med? Hela landslaget är väl i Riksgränsen

hon tränar inte med landslaget
Citera
2026-05-26, 23:41
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
hon tränar inte med landslaget
Det är välkänt, men hindrar henne inte från att träna mad andra landslagsåkare när det inte är landslagsläger. Hon och Emma har ju kört flera egna läger tidigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in