Citat:
Ursprungligen postat av
bcdefg
Tror du missförstår mig, hon hade nog rätt bra form merparten av säsongen, men alltså mer av jämn hög nivå men inte lika tydlig topp till OS som till VM förra vintern som exempel,
Förstod dig gott och väl, jag tror bara att resultaten är lite missvisande mot hur bra form hon verkligen var i.
Skiathlon: Lyckades nästan hänga med tätklungan med en Frida i monsterform in till växling, men gick på rött för länge och sprängde sig i jakten på ett guld. Hade hon släppt i tid är jag övertygad att hon haft en säker bronsmedalj. Frida har ju aldrig tidigare vunnit en skiathlon på seniornivå förrän under OS, något som tyder på att hon var i en form hon aldrig tidigare varit i, och att Jonnas prestation under den klassiska delen därför är väldigt bra fram till att hon tvingas släppa.
Sprint: Gör ett väldigt bra kval och är väl 3 sekunder snabbare än Linn vid mellantiden, men i mål är hon 1 sekund efter vilket tyder på sämre material, något som även syns i finalen sen när Linn åker på sitt bästa skidpar. Är ju även ett kritiskt skede i finalen där Linn lyckas klämma sig förbi Jonna i svackan innan sista backen upp, något som också kan ha varit avgörande för Linns fördel, dock är känslan att Linn var starkast för dagen samtidigt som hon hade något bättre material än Jonna.
Stafett: Inte så mycket att säga om, hon är klart snabbast på sin sträcka, visserligen med en Heidi som inte alls behöver ta ut sig med den enorma ledningen hon hade.
Teamsprint: Överlägset snabbast i prologen, när alla konkurrenter ser utpumpade ut glider Jonna in i mål som om hon varit ute och sprungit en lättare joggingrunda. Helt överlägsen i finalen.
Så för att sammanfatta mina tankar: Det är egentligen 2 svenskor i sinnessjuk form (Frida och Linn) som "förstör" Jonnas guldchanser under mästerskapet, i kombination med att hon petas från 10 fritt och missar femmilen pga sjukdom. Ser man till hennes prestationer så gör hon ju faktiskt ett riktigt bra mästerskap trots att hon inte riktigt får utdelning för det.
Annars håller jag med dig om att hon hållt en väldigt hög, jämn nivå över hela säsongen med några få bottennapp som har kunnat förklaras med sämre material ofta.