2026-05-26, 21:54
Medlem
Är det någon här som köpt biljett? De kallar det för show men jag fattar inte riktigt vad det är för typ av innehåll. Hur stor är deras publik?
Citera
2026-05-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
För det första: Folkets Hus. Vet du vad det är för något? Det är inte en allmän väg eller en parkbänk där vem som helst kan ställa sig och gapa. Folkets Hus byggdes upp av arbetarrörelsen. Det murades med tegelstenar som köptes för insamlade slantar av folk som slet på bruket tolv timmar om dygnet. Det gjordes för att organisationen skulle ha ett eget tak över huvudet, fritt från bruksägarnas och direktörernas kontroll. Tage Erlander visste exakt hur viktigt det var. Man äger sin egen lokal, för den som äger fastigheten bestämmer ordningsreglerna. Punkt.
Så gruppen som missgynnas mest av allas lika värde bestämmer?
Citera
2026-05-26, 22:00
Medlem
pestloppans avatar
Till alla troll i tråden som ylar sig hesa om "brott mot yttrandefriheten": Hade det även varit självklart för t.ex en muslimsk förening att få hyra en lokal som ägs av Sverigedemokraterna?

Nå...?
Citera
2026-05-26, 22:03
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag tänker två saker:

- Märkligt att S vågar göra ett så flagrant övertramp mot demokratiska spelregler, det måste ha insett att detta blir ett slagträ i kommande debatter. Vad är de så rädda för?
- Märkligt att inte Jönsson & Co har bättre kontrakt, ett kontrakt som man inte direkt kan avbryta utan väldigt specifika skäl.

Men trevlig för de som bor i Borlänge; nu blev det istället en gratisdebatt på torget.

För det första är det inte partiet S som stoppar de tre herrarna.
För det andra: Gratisdebatten på torget skulle väl ha hållits ändå?

Och nej, det blir inget "slagträ av detta i kommande debatter: 99,9 % av befolkningen i Sverige struntar fullkomligt i dessa tre riddare, och deras agenda!
Senast redigerad av pestloppan 2026-05-26 kl. 22:21.
Citera
2026-05-26, 22:05
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Illa av demokratihatande sossar.

Men jag ser två alternativ här:

1: Otroligt korkat av 100% att boka en sosselokal. Självklart blir det problem.

2: Man gjorde detta medvetet i hopp om att precis det som nu hände skulle hända. Skriverierna ger bra marknadsföring och det skapar en debatt de vill ha.

Jag utesluter inte att du har rätt angående alternativ 2.
Citera
2026-05-26, 22:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Anledningen är värdegrund:

Arrangören säger att det kom som en chock:

https://www.100.se/artiklar/media-kultur/folkets-hus-stoppar-henrik-joensson-aron-flam-och-jan-emanuel

Det Fria Sverige la ut på Instagram att "lätthögern" nu får känna på hur nationalister har haft det i 50 år och hur viktigt det är att man har sina egna lokaler. Dags för lätthögern att börja köpa/bygga sina egna lokaler så att detta inte kan ske igen.

Tankar om allt detta?

Låter bra, det är ändå bara skådespel och underhållning för de som tycker samma. De kan swisha till dessa tre istället.

Men man skulle ha kunnat sälja ruttna frukter för att kasta på dem, och då hade det funnits ett annat nöje än själva grupprunkandet.

Så kanske skulle det ha tillåtits ändå, under vissa kontraktsregler.
Citera
2026-05-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Till alla troll i tråden som ylar sig hesa om "brott mot yttrandefriheten": Hade det även varit självklart för t.ex en muslimsk förening att få hyra en lokal som ägs av Sverigedemokraterna?

Nå...?
Det beror helt och hållet på anledningen som nämns, ditt troll. Men ja, det skulle vara det. Nu ska vi inte ha sånt i Sverige så det är inte ett problem
Citera
2026-05-26, 22:12
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Illa av demokratihatande sossar.

Men jag ser två alternativ här:

1: Otroligt korkat av 100% att boka en sosselokal. Självklart blir det problem.

2: Man gjorde detta medvetet i hopp om att precis det som nu hände skulle hända. Skriverierna ger bra marknadsföring och det skapar en debatt de vill ha.
Kan ju varit så att det inte fanns ett överflöd av ändamålsenliga scener i lämplig storlek i Borlänge på det aktuella datumet. Hyreskostnaden lär också spelat in.

Oftast har föreställningar rätt specifika krav på lokal för att dom ska ha en chans att kunna gå runt ekonomiskt (ffa att kapacitet ligger så nära förväntat sålda biljetter som möjligt), tex en centralt belägen teaterscen med 250-300 st sittplatser och serveringstillstånd.
Senast redigerad av brukstjack 2026-05-26 kl. 22:19.
Citera
2026-05-26, 22:18
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Det beror helt och hållet på anledningen som nämns, ditt troll. Men ja, det skulle vara det. Nu ska vi inte ha sånt i Sverige så det är inte ett problem

Att privatpersoner ska ha någon form av rätt att hyra en privat föreningslokal vid ett visst tillfälle har inte ett smack med yttrandefrihet att göra! Oavsett vad syftet är.

Jag äger själv en liten lokal i närheten av mitt hem, och jag bestämmer själv vem/vilka jag hyr ut den till. Oavsett vad syftet är.
Citera
2026-05-26, 22:22
Medlem
Problemet är bara det att högst troligt får de ett rejält bidrag från kommunen så då kan kommunen dra in det för de har inte åsiktsfrihet.
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
För det första: Folkets Hus. Vet du vad det är för något? Det är inte en allmän väg eller en parkbänk där vem som helst kan ställa sig och gapa. Folkets Hus byggdes upp av arbetarrörelsen. Det murades med tegelstenar som köptes för insamlade slantar av folk som slet på bruket tolv timmar om dygnet. Det gjordes för att organisationen skulle ha ett eget tak över huvudet, fritt från bruksägarnas och direktörernas kontroll. Tage Erlander visste exakt hur viktigt det var. Man äger sin egen lokal, för den som äger fastigheten bestämmer ordningsreglerna. Punkt.
Citera
2026-05-26, 22:27
Medlem
anomaligns avatar
Känns som ett bra beslut att inte upplåta sin lokal till Flam, som har blivit rejält extrem på sistone, och som i separata fall anmälts för olaga hot av meningsmotståndare och spridning av grovt antisemitiskt material.
Citera
2026-05-26, 22:30
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Att privatpersoner ska ha någon form av rätt att hyra en privat föreningslokal vid ett visst tillfälle har inte ett smack med yttrandefrihet att göra! Oavsett vad syftet är.

Jag äger själv en liten lokal i närheten av mitt hem, och jag bestämmer själv vem/vilka jag hyr ut den till. Oavsett vad syftet är.
Det som gör det mer komplicerat är väl att Folkets hus föreningar erhåller en rätt ansenlig mängd "bidrag till allmänna samlingslokaler" från staten (och förmodligen ytterligare bidrag från kommunen).

Vet dock inte hur liberal syn man kan ha på "allmän samlingslokal" och fortfarande få bidrag, eftersom det är sossar kan man kanske misstänka att dom får göra lite som dom vill - lagen är ju som bekant mest tänk för oss andra.

Vem fan gör affärer med en sosse utan rigorösa kontrakt dock?
Senast redigerad av brukstjack 2026-05-26 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in