Citat:
Ursprungligen postat av
Festmulatt
Pengarna lär ta slut, naturlagen ”det finns inga gratisluncher” gäller oavsett hur optimistiska intentioner man har. När kapitalismen tröttnar på att skyffla miljarder i ett slukhål som inte verkar leverera dra den igen lädret och letar efter något annat sätt att försöka äga framtiden.
"Pengarna tar slut" är en fras jag har svårt för eftersom pengar bara byter ägare.
Vad du menar är troligen att försäljningsintäkter+kapitaltillskott inte kommer räcka till träna upp nya funktioner. Eller rättare sagt så kommer kapitaltillskotten minska över tiden.
Men det som händer då är mer att man allokerar om datacenterresurserna från ny träning till att levererar till användare.
Träning av nya features går på låg fart därefter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Festmulatt
Kvar blir militären som aldrig får slut på pengar men då når inte ”vi” AGI, frukterna av den utvecklingen kommer att befinna sig bakom lyckta dörrar och skapa nya möjligheter till världsherravälde enbart för dess ägare.
Dom gör dock inget själva utan köper tjänster/produkter från företag. Dom blir en kund bland många. Men som kanske köper lite annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Festmulatt
Jag pratar om nuvarande affärsmodell, det låter inte logiskt att någon privatlirare lyckas utveckla AGI och låta Leffe från Bollnäs prompta en sån maskin. Vi småskitar med våra Hobbexmodeller kommer vackert att få fortsätta vara smörjmedel i det stora maskineriet, skit händer oavsett vad vi tycker om det.
Privatlirare kommer alltid vara på efterkälken. Däremot ser jag inga hinder för att privatpersoner går ihop och tränar upp en LLM eller liknande, och tillhandahåller som open source. Sådant har skett. T ex Leela.
Men så länge det finns tillräckligt bra öppna sådana public domain, så saknas nog motivationen.