2026-05-26, 14:48
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nej, det är nog väldigt få om ingen som riktigt förstår vad den och dina övriga texter egentligen innehåller. Är oftast en salig röra av allt som du själv anser godtyckligt inom ämnet.

Försök istället att svara på frågan och formulera dig på ett sådant sätt som anstår en vuxen frisk människa.

Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Vilken fråga? Din helt irrelevanta fråga om varför JAG tror att Iran anrikat uran?

Jag tror att idioten Khamenei och hans lydiga iranska regering trodde att det skulle vara en smart idé att börja anrika uran eftersom de övriga undertecknarna av JCPOA-avtalet desperat försökte få IRan att fortsätta hålla fast vid det efter att Trump brutit det för USAs del. Och en HELT central del av JCPOA-avtalet var en hård gräns för uran på 3,67% (3,x% var det i alla fall).

Så när Iran ett år efter att Trump avslutat avtalet för USAs del officiellt meddelar att de också drar sig ur (i maj 2019) så tror jag att planen var att börja anrika uran för att tvinga USA tillbaka till förhandlingsbordet (och bli av med de ekonomiska sanktionerna). Vilket också delvis lyckades, när Biden tillträdde inleddes förhandlingarna nästan omgående. 2021 röstade kongressen med klar majoritet för "ett självständigt, demokratiskt Iran utan kärnvapen" och man försökte starta upp processen igen (i Wien, om jag kommer rätt ihåg). Men Biden var senil och det var Blinken som gjorde vad han nu gjorde (han var all over the place) och det blev ingenting. Och Iran fortsatte anrika uran, och meddelade hela tiden IAEA hur mycket de hade och vad de gjorde.

Så min slutsats är att också om det fanns intresse från Irans regering (som leddes av Rouhani) att förhandla så var det Khamenei som bestämde att anrikning skulle fortsätta med full kraft för att sätta mera press på USA (att förhandla). Som Trump skulle ha gjort om han hade varit mulla-in-charge i Iran: "maximum pressure".

Nu i efterhand sett var det helidiotiskt, men att ha en religiös statsledning är i sig rent vansinne, oberoende av vilken "flavor" det är fråga om.

Sluta trolla och lär dig läsa istället...
Citera
2026-05-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
ja, du cherrypickar helt enkelt en enda sökträff. med någon pundit. Känner du dig lyckad nu?

Tog en som du kanske skulle förstå. Om du har Uran, som är anrikat till 20procent så kan man göra bomber men det finns nackdelar.

1 Vikten - Blir svårt att transportera, då bomben blir mycket tyngre. Du kan glömma en robot.

2 Teoretiskt fungerar bomben men praktiskt kanske bomben inte fungerar - Risk att ingen kedjereaktion startar utan du sitter där med endast en smutsig konventionell bomb.

3 Effekten blir låg i förhållande till storlek. kan dock höjas med bra neutronreflektorer. Annars talar vi inte om kiloton utan delar av kiloton.
Citera
2026-05-26, 15:27
Medlem
Irans vilja att bygga atomvapen är ett frågetecken. Det verkar finnas olika fraktioner i Iran. Jag gissar att fraktionen som vill ha atombomber har blivit starkare. Teoretiskt kan de redan bygga en bomb med de uran de redan har. Men de behöver en massa annat för får det att fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att bygga en bomb så behöver du bara 60%. Du behöver inte 60% för en kärnreaktor.

Nej du behöver endast 20+ procent. Det dyker dock upp problem. Little boy över Hiroshima vägde cirka 4.5ton 80 procent var uranet anrikat till. De använde cirka 65 kg uran. Det som vägde mest var neutronreflektorhöljet - runt 2.3 ton.
Citera
2026-05-26, 16:14
Medlem
Nytt idag är att FR24, Flightradar24 visar att det civila flyget i Irans luftrum kör med påslagna AIS i vissa fall.

Kolla själv, vetja !!!
Förut så såg det nämligen alldeles tomt ut allting över Iran.

Så nu har det hänt något betydelsefullt inom Irans administration.
Att de inte känner sig rädda ?? Eller något åt det hållet ?

Det är ju vanligtvis så att det är Kaptenen själv som bestämmer detta ombord på "sitt" flygplan..
Om transpondern ska vara av eller på, och om den ska synas mot tex webbsajter
såsom FR24.

Det finns aldrig någon garanti för att FR24 visar rätt data.
Det beror på att det är flygbolagen som frivilligt delar med sig av sin data.
Och som kan hämtas via databasanrop.
VIlket är det som FR24 gör.
Citera
2026-05-26, 16:20
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Sluta trolla och lär dig läsa istället...

Ok du antar Iran anrikar sitt uran som en sorts trots pga ett tidigare avtal? Så om man väger det mot kostnad, behov cirka 50 års bakomliggande uppbyggnad etc. Så låter det helt rimligt för dig?

Jag får snarare uppfattningen att du vill och hoppas Iran får ihop några bomber och skickar dom Israel. Dock är du för feg och har en ryggrad gjord av sylt för våga säga det rakt ut.
Citera
2026-05-26, 16:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fel gör man definitivt om man gör det efter att man deklarerat att man abrutit fredsavtalet med Israel. Det är som att börja bråka med Mike Tyson när man är en talanglös sillmjölke.

Snarare som att bråka med Mike Tysons lillebror som alltid springer till storebror när han får problem.
Citera
2026-05-26, 16:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Snarare som att bråka med Mike Tysons lillebror som alltid springer till storebror när han får problem.

Måste jag påminna dig om att Israel och Iran var allierade när blöjhattarna tog över Iran och rev upp de diplomatiska förbindelserna?
Citera
2026-05-26, 17:04
Medlem
Var det ännu en "love tap" från USA? Känns som världens bräckligaste vapenvila. Trump kan skriva ett kasst avtal sämre än Obamas eller återgå till krig och sabba världsekonomin..tror det blir det senare göra hålet ännu djupare men hoppas givetvis på fredsavtal.
Citera
2026-05-26, 17:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Frågan är varför Israel befinner sig i den framskjutna försvarszonen till att börja med.

Den frågan besvarar jag med: Girighet.

Israel såg en chans att plocka åt sig ännu mer land som inte är deras.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Svaret är därför att Hizbollah hela tiden skjuter raketer och drönare mot civilbefolkning i Israel samt gräver terrortunnlar in mot Israel att användas i ett nytt 7 oktoberliknande attentat. Om ett avtal kan hindra hizbollahhotet är det väl bra. Men inget avtal mellan Iran och USA fråntar Israel rätten att svara på angrepp från terrorister i Libanon.

Jag har inte tilltro till det svaret. Det är bara en förevändning för Israel att stjäla land.

Man kan fundera:
Ifall man hittar ett sätt att skydda Israel från Hizbollahhotet, kommer då Israel att lämna tillbaka landområdena till dom rättmätiga ägarna?

- Nej. Det kommer Israel inte att göra. Girighetens fingrar klarar inte av att släppa taget om någonting som dom en gång har fått grepp om.
Citera
2026-05-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den frågan besvarar jag med: Girighet.

Israel såg en chans att plocka åt sig ännu mer land som inte är deras.

det är ju inte särskilt smart av araberna att bedriva krig mot israel om de nu inte vill ge israel en ursäkt att ta deras land?

Citat:
Jag har inte tilltro till det svaret. Det är bara en förevändning för Israel att stjäla land.

Hur förklarar du, med dina känslor. varför israel avstod sinai helva vägen (och faktiskt över) suez kanalen, i utbyte mot fred med egypten? israel var ju enormt om man utgår ifrån landyta, och att kontroelra suez-kanalen är ju ingen litet "power-move".

karta som referns.
https://en.wikipedia.org/wiki/Six-Day_War

Citat:
Man kan fundera:
Ifall man hittar ett sätt att skydda Israel från Hizbollahhotet, kommer då Israel att lämna tillbaka landområdena till dom rättmätiga ägarna?

Under förutsättning at Libanon avslutar sitt krig mot israel, de har de inte gjort, antigen i form av förhandlad fred, eller genom att israel helt enkelt ödeälgger libanon tills de ger up vilkorslöst (dvs som med hitler i berlin-bunkern)

Citat:

- Nej. Det kommer Israel inte att göra. Girighetens fingrar klarar inte av att släppa taget om någonting som dom en gång har fått grepp om.

nu har ju israel bara rensat en ltien bit in i libanon.

-1978 höll man hela delen söder om litani floden.
-1982-1985 (man rullade tillochmed in tanks i beirut
-1985-2000 höll man ungefär 10% av libanon som säkerhetzon

Så det är ganska många gånger de där luriga judarna redan pissat på dig och dina konstiga ideer?
Citera
2026-05-26, 18:26
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ok du antar Iran anrikar sitt uran som en sorts trots pga ett tidigare avtal? Så om man väger det mot kostnad, behov cirka 50 års bakomliggande uppbyggnad etc. Så låter det helt rimligt för dig?

Jag får snarare uppfattningen att du vill och hoppas Iran får ihop några bomber och skickar dom Israel. Dock är du för feg och har en ryggrad gjord av sylt för våga säga det rakt ut.

Jag förstår av dina inlägg att ditt liv kretsar kring israel, men mitt gör det inte.

Jag tror helt enkelt att det var den religiösa iranska ledningen som fattade ett galet beslut. Du vet sådana där beslut som nuvarande amerikanska president också gör. Korkade beslut.

Vad gäller Israel så har landet valt sin egen väg och får stå sitt eget kast. Du vet, ett av den kristna bibelns mest kända citat (Matteus 26:52).
Citera
2026-05-26, 18:39
Medlem
Varför svarar inte Iran på Usa:s attacker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in