Som jag förstått det har mycket förändrats de senaste åren. Till exempel verkar Tensta och Rinkeby vara betydligt lugnare nu. Jag såg någon dokumentär om Z.E (släpptes nyligen, inspelad i April) där de gick runt i Tensta, besökte hans gamla skola, portar där dem bruka hänga osv och det såg faktiskt riktigt lugnt, rent och fint ut.
Det var mitt på dagen och knappt några människor ute på gatorna. Infrastrukturen såg ny och fräsch ut också. Om detta är Sveriges “ghetto”, så känns det som att våra områden knappt ens kan jämföras med riktiga ghettområden i andra länder.
Bonusfråga: vilken förort är mest sliten och nedgången idag?
1. Vilken förort är värst?
2. Vilken förort är mest nedgången?
De två går väl ofta hand i hand.
Jag vill även tillägga att utan att outa exakt var jag är uppväxt, så var staden/området där jag växte upp rena vilda västern i början av 2000talet. Det fanns maffior, klaner och gäng överallt. Nu är det däremot helt dött - mycket lugnare och betydligt finare, allt är i princip borta. Så saker förändras verkligen med tiden.
Därför är jag nyfiken på vilken förort eller ort /stad är värst idag 2026 – och varför.
Jag gissar på Fittja, dock har jag ingen insyn alls i hur det är där, ren gissning.
Senast redigerad av Cryptoking 2026-05-25 kl. 21:29.
Prova gå på Rinkeby torg en kväll och berätta sedan hur trygg du känner dig, ta med din blonda dotter också. Du kommer med all sannolikhet vara ensam svensk och extremt uttittad.
Men i takt med att dödsskjutningarna minskat markant sedan Tidö tog över så är det svårt att peka ut en speciell utsatt stad men det kanske finns statistik.
Prova gå på Rinkeby torg en kväll och berätta sedan hur trygg du känner dig, ta med din blonda dotter också. Du kommer med all sannolikhet vara ensam svensk och extremt uttittad.
Men i takt med att dödsskjutningarna minskat markant sedan Tidö tog över så är det svårt att peka ut en speciell utsatt stad men det kanske finns statistik.
Visst, på natten eller kvällen kan det säkert vara helt annorlunda. Videon jag såg var inspelad på dagen.
Min mamma var på besök i Stockholm för några år sen. Då tog jag med henne på en biltur och vi åkte förbi Rinekby torg bara för att visa henne. Hon ville inte kliva ut ur bilen och ville att vi skulle skyndsamt åka därifrån.
Om vi tänker Stockholm, så är det väl inte svårt att hitta ett 20-tal områden som skulle platsa in här. Det svåra blir väl att jämföra vad som är värst mellan Ronna, Alby, Rinkeby osv..
Om vi tänker Stockholm, så är det väl inte svårt att hitta ett 20-tal områden som skulle platsa in här. Det svåra blir väl att jämföra vad som är värst mellan Ronna, Alby, Rinkeby osv..
Jo, polisen har märkt ut vilka områden som är problematiska, men inte vilken som är värst. Jag tror också det kan vara svårt att utröna för det varierar lite granna. Det vi kan vara överens om att den sortens Sverige har inte alltid funnits.