2026-05-26, 07:28
Avstängd
Du kan åka färja över dan till Åland. Du åker från Stockholm till Åland med en färja som går till Helsingfors. Sedan byter du och tar färjan från Helsingfors tillbaka till Stockholm. En sådan biljett kostar 130 kronor.

Vad skulle hända om du inte går av på Åland och fortsätter med samma färja till Helsingfors? Vad begår du för brott?
Citera
2026-05-26, 07:36
Medlem
Du checkar väl in och får ett boardingkort? Skulle du bli kontrollerad för du betala tilläggsavgift. Att resa utan giltig biljett är inget brott i sig, men kan straffas med tillägg och kontrollavgift. Med hänsyn till sjösäkerheten, så behöver rederiet veta vilka som befinner sig ombord. Förhoppningsvis sjunker inte färjan under din resa.
Citera
2026-05-26, 08:14
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du checkar väl in och får ett boardingkort? Skulle du bli kontrollerad för du betala tilläggsavgift. Att resa utan giltig biljett är inget brott i sig, men kan straffas med tillägg och kontrollavgift. Med hänsyn till sjösäkerheten, så behöver rederiet veta vilka som befinner sig ombord. Förhoppningsvis sjunker inte färjan under din resa.

Kontrollerad? Det är inget jävla tåg du åker. Mupp sluta hitta på massa skit hela tiden.

Ts du får kliva av i helsingfors..
Citera
2026-05-26, 08:35
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Du kan åka färja över dan till Åland. Du åker från Stockholm till Åland med en färja som går till Helsingfors. Sedan byter du och tar färjan från Helsingfors tillbaka till Stockholm. En sådan biljett kostar 130 kronor.

Vad skulle hända om du inte går av på Åland och fortsätter med samma färja till Helsingfors? Vad begår du för brott?

Färjorna till Helsingfors går över natten.
Om du har hytt så kommer den kontrolleras efter avgång från Mariehamn.
Var hade du tänkt uppehålla dig under överfarten? Finns nog en inte helt otänkbar risk att väktare kollar om du har rätt att vara ombord om du stryker omkring på småtimmarna.

Varför inte bara göra rätt för dig och betala överfarten?
Citera
2026-05-26, 08:48
Medlem
cleolinas avatar
Det är inte färjorna till Helsingfors, som avgår på eftermiddagen från Stockholm, som utgör dagsturerna till Åland. Du måste isf få åka med båtarna som ska till Baltikum. Men antar att just Helsingfors var oviktigt och att du mer är ute efter vad som händer om man tjuvåker.
Man har väl hytt? Om du driver omkring nattetid på färjan antar jag att de skulle kontrollera ditt boardingkort (för gissningsvis är du inte den förste som försökt köra tricket och lika gissningsvis är de trötta på fripassagerare) och upptäcka att du skulle av på Åland. Du lär få betala vad resan kostar (och det lär vara dyraste priset för biljetter mitt under pågående resa) plus tilläggsavgifter. Kanske räknas det också som bedrägeri med polisanmälan som följd. Kanske portas du från att åka med bolaget i framtiden. En snyltig, pinsam tjuv är du oavsett.
Citera
2026-05-26, 09:16
Avstängd
https://www.vikingline.se/hitta-resa/kryssningar/dagskryssningar/?gad_source=1&gad_campaignid=19863372413&gbraid=0A AAAADww1jwfgOftGq8yYjp1SQXzPbRRB&gclid=CjwKCAjwidX QBhAZEiwA4egw6Cqe1rRynPBM0mqowve83F_5Ku1oPkl-ncAksZfXdFwLNWw0WkiKjRoCwjIQAvD_BwE

Jag hade fel. Färjan går till Åbo. Jag skall resa om någon vecka och tänker åka Stockholm tur och retur då jag är från Norrland och bor på hotell i Stockholm. Så detta är inget jag tänker göra. Jag är bara nyfiken vad jag begår för brott om jag inte byter färja i Mariehamn och stiger av i Åbo i stället.
Senast redigerad av flyzz 2026-05-26 kl. 09:27.
Citera
2026-05-26, 11:53
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
https://www.vikingline.se/hitta-resa/kryssningar/dagskryssningar/?gad_source=1&gad_campaignid=19863372413&gbraid=0A AAAADww1jwfgOftGq8yYjp1SQXzPbRRB&gclid=CjwKCAjwidX QBhAZEiwA4egw6Cqe1rRynPBM0mqowve83F_5Ku1oPkl-ncAksZfXdFwLNWw0WkiKjRoCwjIQAvD_BwE

Jag hade fel. Färjan går till Åbo. Jag skall resa om någon vecka och tänker åka Stockholm tur och retur då jag är från Norrland och bor på hotell i Stockholm. Så detta är inget jag tänker göra. Jag är bara nyfiken vad jag begår för brott om jag inte byter färja i Mariehamn och stiger av i Åbo i stället.

Byter färja i Mariehamn?
Jag kanske är bränd, men finns det ens biljetter man kan köpa som det ingår ett byte i?
Citera
2026-05-26, 11:55
Medlem
Rent spontant tänker jag att det är 9 kap. 2 § andra stycket Brottsbalken som blir relevant:

Citat:
2 § Är brott som avses i 1 § med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, döms för ringa bedrägeri till böter eller fängelse i högst sex månader.

För ringa bedrägeri döms också den som utan att göra rätt för sig tillgodogör sig husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat sådant som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning, oavsett om han eller hon vilseleder någon eller inte. Det gäller dock inte om gärningen avser värde som inte är ringa och om den i övrigt är sådan som avses i 1 §.
Citera
2026-05-26, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Byter färja i Mariehamn?
Jag kanske är bränd, men finns det ens biljetter man kan köpa som det ingår ett byte i?

Citat:
Följ med på en dagskryssning till Åland och upplev 11 lyxiga timmar i skärgården med båtbyte i Mariehamn. Ombord på flottans finingar – Viking Grace och Viking Glory –
130 spänn kostar det.
Citera
2026-05-26, 12:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Du riskerar i värsta fall polisanmälan för ringa bedrägeri. En enkel till Åbo kostar 345 så du skulle alltså riskera både tilläggsavgifter och polisanmälan för att spara drygt två hundra kronor.
Citera
2026-05-26, 19:11
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Färjorna till Helsingfors går över natten.
Om du har hytt så kommer den kontrolleras efter avgång från Mariehamn.

Tar det inte alldeles för lång tid för personalen att kolla varje hytt ombord ?
Citera
2026-05-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Kontrollerad? Det är inget jävla tåg du åker. Mupp sluta hitta på massa skit hela tiden.

Ts du får kliva av i helsingfors..
Chansen att bli kontrollerad är väldigt liten men den finns.
Men om TS kan uppföra sig så lär han inte bli kontrollerad. I alla fall inte de 24 första timmarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in