Citat:
Ursprungligen postat av
Oedipus

Ja, du är beredd att ge ditt liv för ditt barn, för att barnet är viktigt *för dig*. Du skaffade inte barn för barnets skull - det existerade ju inte ens. Du skaffade barn för att *du ville ha barn*. Jag uppskattar att du försöker frälsa mig, men det faktum att du inte ser motsägelsen är ett typexempel på exakt det jag påpekade - du är så självupptagen att du på riktigt övertygat dig själv att du skapade en levande varelse av altruistiskt anledningar. Skaffa barn för all del, men om man gör det kan man åtminstone ha självinsikt nog att acceptera att man gör det för sin egen skull, för att *du* ville och kände att det skulle vara givande, vackert, meningsfullt, och så vidare. Du gjorde det för dig själv, inte för någon annan. Varför låtsas som något annat?
Nu råkar det vara så att i mitt fall så var det ett oplanerat barn. Inte något jag skaffade för MIN skull, för att jag ville ha barn så gärna. Det råkade hända, som det kan göra när man har sex med en kvinna.
Det kanske låter främmande för dig som är oskuld, men när en man och en kvinna tycker om varandra, så vill de stoppa in flashbackdasen i den strävhåriga bävern. Det är så barn blir till.
Men jag, och även hon ville inte mörda barnet, pga. våra egon som gärna ville fortsätta leva våra egoistiska liv och självförverkliganden. Så vi behöll det. Vi övervägde att mörda det. Men vi gjorde inte det, tack o lov.
Nu såhär i efterhand, efter det oplanerade barnet nr. 2 med samma kvinna, och med PLANER på en tredje, så inser jag att det är livets högsta mening. Det är verkligen helt underbart. Att känna den ojämförliga kärleken för sina barn är något som jag tyvärr inte kommer kunna förmedla till dig som inte lyckats med det.
Det är väldigt svårt att förklara. Från utsidan så förstår jag vad du säger. Men om du var inne i den kärleken så skulle du förstå hur osjälviskt det är att ha barn. Vilken uppoffring det är. Det handlar inte om att "JAG" vill ha barn; en liten kopia av mig själv. Det är en bonus.
Barn har man, för barnens skull, inte sig själv. Jag förstår att allt det här låter motsägelsefullt för en som är barnlös.
Jag älskar modern till mina barn mer än jag nånsin älskat en kvinna. Men jag älskar inte henne ens 10% av hur mycket jag älskar mina barn. Det är en kärlek, sannerligen utan dess like. Mina barn kommer inte ens kunna älska mig hälften så mycket som jag älskar dem.
Just nu ligger jag i soffan efter att just ha avslutat dagens arbete. Min vackra 3-åriga son nr 2 har somnat på mitt bröst, och ligger och klammrar sig fast vid mig. Han sover tryggt till ljudet av mina hjärtslag. Hela min kropp, själ och mitt intellekt sjunger de vackraste sångerna.
Så visst, det finns också en självinsikt och fördel att jag såklart får uppleva det högsta livet har att erbjuda. Men det är samtidigt det mest osjälviska jag gjort, och ansvaret är den största självuppoffring jag någonsin gjort. Du förstår, två motsägelsefulla saker kan båda vara sanna, samtidigt.
Jag hoppas innerligt att du kommer få uppleva det. Försök verkligen, kära Oedipus. Du kommer aldrig ångra det. Men om du lever ditt liv till slutet utan att skapa ett annat, så kommer du ångra dig. Du går miste om den största kärleken existensen har att erbjuda.
Dina förfäder kämpade inte i tusentals år bara för att linjen skulle ta slut med dig, bara för att du är cynisk.
Stäng ner datamaskinen nu och ut med dig och hitta din moder till dina barn!