2026-05-26, 01:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Mitt svar är nej till öppet på söndagar också. Jag har svårt att se syftet med det. Jag skulle gärna höra en eller flera motiveringar till söndagsöppet?

Varför ska ICA ha öppet på söndagar? Du kan väl bara planera in dina matinköp så att du har mat i kylen eller hur? Samma sak med HM. Varför ska man kunna köpa en skjorta på en söndag? Helt sjukt eller hur?
Citera
2026-05-26, 01:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Svar JA!

ICA, Hemköp, Willys, Lidl, COOP m.fl har öppet på söndagar.

Du kan ju köpa folköl på söndagar sen minst 50 år tillbaka på ovan nämnda affärer på söndagar, så det hela blir ju tragikomiskt.

En folköl = 3,5 % alkohol. Dricker du 12 burkar såna, så kan du bli rätt dragen...

Således ska även Systembolaget ha öppet på söndagar!

Ni som är emot - är det nån kristen shait!!??????

Chezzuz i såna fall...

Då är ni verkligen konstiga på riktigt!
Om man är tvungen att dricka sig full på en söndag och inte klarar av att planera för det genom att köpa hem det man behöver i förväg.

Då tycker jag att man lika gärna kan dricka sig full på 3,5-or och pissa därefter, det är bara karma.
Citera
2026-05-26, 01:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Visst, men det är off topic i denna fråga.
Söndagsöppet på systemet innebär ökade priser på systembolaget.

Det är bara att sänka skatten på alkohol i så fall.

Sen pröjsar jag gärna några ören extra per öl för att den ska vara kall och tillgänglig på söndagar.
Citera
2026-05-26, 01:35
Medlem
skiten bore stängas. -ja jag är alkis
Citera
2026-05-26, 01:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Men kanske ett gladare samhälle där man kan förgylla en för många tråkig dag innan arbetsveckan börjar. Allt handlar inte om pengar.

Jag tycker systemet ska ha öppet dygnet runt.

Får jag impuls att dricka en öl eller ta ett järn ska törsten släckas NU!!!

Och jag ska inte behöva planera och ta eget ansvar!
Citera
2026-05-26, 01:52
Medlem
morbrostewarts avatar
Personligen skiter jag i vilket. Men i andra länder (som inte är lika duktiga, präktiga, ordningsamma och sossefierade som världsmästarsvärje) fungerar det utmärkt att sälja alko i småbutiker, mataffärer och lite varstans utan att någon gråter ihjäl sig för det. Vuxna människor ska bestämma själva när, var och hur de skaffar öl, vin och sprit.
Citera
2026-05-26, 02:03
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Om man är tvungen att dricka sig full på en söndag och inte klarar av att planera för det genom att köpa hem det man behöver i förväg.

Då tycker jag att man lika gärna kan dricka sig full på 3,5-or och pissa därefter, det är bara karma.

Som jag skrivit tidigare i tråden så är det mest en principiell fråga, snarare än en praktisk sådan.

En vara (typ cigg/snus/gurka/fläskfile/Treo/Vita bönor) är tillgänglig 24/7.

Alkohol med högre % än 3,5 - NEJ!!!!!!!!!

DU FÅR INTE HANDLA DEN VARAN JUST PÅ SÖNDAG!

Chezzuz...
Citera
2026-05-26, 02:20
Medlem
motorolamicrotacs avatar
Privata aktörer kan välja om de vill ha söndagsöppet, de tar själva förlusten (många som har söndagsöppet går med förlust. Högre personal kostnad ob mm)
Systembolaget är statligt=vårat. Förlusten för söndagsöppet drabbar skattebetalarna.
Citera
2026-05-26, 02:29
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Som jag skrivit tidigare i tråden så är det mest en principiell fråga, snarare än en praktisk sådan.

En vara (typ cigg/snus/gurka/fläskfile/Treo/Vita bönor) är tillgänglig 24/7.

Alkohol med högre % än 3,5 - NEJ!!!!!!!!!

DU FÅR INTE HANDLA DEN VARAN JUST PÅ SÖNDAG!

Chezzuz...
Du är alltså en principiell människa och jag är en praktisk människa.

För övrigt ser jag fördelar med Systembolagets omfattande sortiment, det är förmodligen världsunikt att så mycket finns att välja på (eller beställa) på ett och samma ställe.

Men vi kan ju tycka att olika saker är viktiga, utan att bli osams.
Citera
2026-05-26, 02:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorolamicrotac
Privata aktörer kan välja om de vill ha söndagsöppet, de tar själva förlusten (många som har söndagsöppet går med förlust. Högre personal kostnad ob mm)
Systembolaget är statligt=vårat. Förlusten för söndagsöppet drabbar skattebetalarna.
Förlusten kommer i alla fall att påverka priserna.
Citera
2026-05-26, 02:39
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorolamicrotac

Förvisso. Det där med OB har du rätt i!

Konstigt system i grunden. En söndag är väl som en måndag!!!!???

Det är 7 dagar i en vecka, ska inte alla dagar respekteras lika!!!!????

Jag tog så många söndagar på mitt senaste företag & tjänade SÅ MKT PENGAR!

HELT ORÄTTVIST!

Sen kånka dom...

Tja, inte mitt fel - dom bad om det...
Citera
2026-05-26, 02:43
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Gör mig inte något om de även har öppet på söndagar. Men i övrigt tycker jag vi ska vara rädd om Systembolaget, världens enskilt största inköpare av vin o sprit, med en förhandlingsposition ingen annan kan matcha, dessutom förbjudna att göra vinst. Utan glasbanken skulle typ bara Norrlands Guld å motsvarande vin vara tillgängligt på Coop och ICA i större delen av Sverige.
Dumheter, Ica och Coop är naturligtvis intresserade av att saluföra produkter som kunderna efterfrågar. Varför skulle de inskränka sig till ett undermåligt utbud bara för att det gäller drycker? En vanlig mindre Ica säljer ju inte bara Coca Cola och Red Bull, dvs max två sorters läsk och inga andra märken.

En vanlig Lidl i Tyskland eller Esselunga i Italien har ett stort alkoholutbud till priser som är en tredjedel till hälften av Systembolagets priser. Här i Italien kan jag i min Spar-butik (typ som Ica) exempelvis köpa en Chianti Classico (toscanskt vin av hög kvalitet) för 6 euro. På systemet finns inte en enda Chianti Classico för under 150 spänn. Man slipper också systemets meningslösa överutbud av 20 mainstream-varianter av Carlsbergs blaskiga fulöl.
Senast redigerad av Månsan 2026-05-26 kl. 02:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in