2026-05-26, 02:19
Medlem
Riksreptilens avatar
https://www.bbc.com/news/articles/cevpp983kmzo

" At least 19 people have been taken to hospital after a strong smell was reported at a shopping complex in Tokyo, according to media reports.

A police spokesperson said a man had sprayed a substance at a cash machine on the ground floor of the building in the luxury Ginza 6 shopping centre on Monday.

The substance is believed to have been an irritant spray, identified by authorities as likely containing capsaicin - which is found in chilli peppers.

Police are still looking for the suspect, national broadcaster NHK reported.

People near the scene reported feeling their throat become painful and itchy, with one 70-year-old woman telling AFP that it started "stinging and hurting" as she approached the ATM. "

Det var nog vare sig stridsgasen sarin eller morfars flaska med Old Spice utan myndigheterna tror det var pepparsprej.
Jag minns dock hur rätt ofta japanska myndigheter försöker lugna allmänheten genom att töja rejält på sanningen, så tyckte det var värt en trådstart.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-05-26 kl. 02:23. Anledning: Stavfel
Citera
2026-05-26, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Det var nog vare sig stridsgasen sarin

Jag kanske minns fel, men är det inte Tokyo som har haft flera fall med terrorister som spridit just saringas i tunnelbanan?
Citera
2026-05-26, 03:03
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag kanske minns fel, men är det inte Tokyo som har haft flera fall med terrorister som spridit just saringas i tunnelbanan?
Det har hänt en gång mig veterligen, på 90 talet.
Citera
2026-05-26, 03:06
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Stämmer och det var 1995 men före det hade de "testat" i villaområde där person boende, dessa religiösa galningarna ville bli av med.

" Tio personer var direkt inblandade i attacken; fem personer som släppte ut gas och fem chaufförer. På fem olika tåg av Tokyos tunnelbana släpptes saringas, vilket dödade tretton personer och skadade omkring 1 100."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saringasattacken_i_Tokyo?wprov=sfla1
Citera
2026-05-26, 05:31
Medlem
Klandalfs avatar
Är det Aum Shinrikyo som är i farten igen?
Citera
2026-05-26, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Är det Aum Shinrikyo som är i farten igen?
Min tanke också en radikaliserad Aum sektmedlem som blivit släppt från fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in