2026-05-25, 23:19
  #1
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/mohamed-i-helsingborg-ombads-sakerstalla-att-traditionella-kunder-inte-skramdes-bort




Citat:
En man i Helsingborg hörde av sig till glassförsäljaren Mohamed Achmawi och frågade om han ville sälja glass på mannens verksamhet i stan. Men det tänkta samarbetet fick ett abrupt slut när mannen skickade sms om att verksamheten ”inte får bli ett tillhåll av mörkhyade pojkar som upplevs hotfullt av de traditionella kunderna”.

– Jag fick en känsla av att jag eller människor som ser liknande ut inte är välkomna där, säger Mohamed Achmawi.

Sedan förra sommaren driver Mohamed Achmawi en glasskiosk i Pålsjö tillsammans med sina bröder. I april blev han kontaktad av en annan verksamhet som ville att han skulle sälja glass hos dem.

En morgon får Mohamed ett sms från ägaren till verksamheten, med formuleringar han upplevde som rasistiska.

– Jag blev väldigt chockad och ledsen. Jag fick en känsla av att jag, eller människor som ser liknande ut inte är välkomna där, säger han.
”Traditionella kunder”

I sms:et skrev mannen bland annat att deras verksamhet ”inte får bli ett tillhåll av mörkhyade pojkar som upplevs hotfullt av de traditionella kunderna” och ”men blir det så måste det hanteras”.


Klockrent exempel på grov rasism. Mohamed blir kontaktad av en vit man. Det var alltså inte Mohamed som kontaktade den vita mannen. Det var den vita mannen som ville beställa Mohameds tjänster fullt medveten om att Mohamed har ursprung från Mellanöstern. Och så har den vita mannen mage att uttrycka sig rasistiskt mot Mohamed och säger att vissa kunder är viktigare än andra.

Hur ska vi komma till rätta med den växande rasismen?
Citera
2026-05-25, 23:22
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smetenigatan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/mohamed-i-helsingborg-ombads-sakerstalla-att-traditionella-kunder-inte-skramdes-bort







Klockrent exempel på grov rasism. Mohamed blir kontaktad av en vit man. Det var alltså inte Mohamed som kontaktade den vita mannen. Det var den vita mannen som ville beställa Mohameds tjänster fullt medveten om att Mohamed har ursprung från Mellanöstern. Och så har den vita mannen mage att uttrycka sig rasistiskt mot Mohamed och säger att vissa kunder är viktigare än andra.

Hur ska vi komma till rätta med den växande rasismen?

Fullt rimligt.

Folk vill inte vara nära och se horder av araber som stör, beter sig illa, hotar och är allmän pest och kolera.

Så jag tror majoriteten förstår den vita mannens perspektiv.

Ingen rasism. Bara förebyggande av bekymmer. Fullt förståeligt.

Han har mitt fulla stöd
__________________
Senast redigerad av Pundedu 2026-05-25 kl. 23:33.
Citera
2026-05-25, 23:24
  #3
Medlem
franges avatar
Det är väl inte så konstigt - kaozbabbar skrämmer bort betalande kunder.
Citera
2026-05-25, 23:24
  #4
Medlem
Ichwills avatar
Det är ju för fasiken bara att skicka hem alla ifrån MENA-länderna så är problemet löst.
Citera
2026-05-25, 23:27
  #5
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Jag ser inte problemet. Butiken sysslar med att sälja glass. Det är inte en fritidsgård för Rinkebys finest. Butiken lever på sina kunder och då vill man naturligtvis att butiksytan ska upptas av betalande sådana och inte den anställdes släktingar och kompisar. Den som blir upprörd av detta har kraftigt missförstått hur ett samhälle fungerar, alternativt letar aktivt efter en "rasistskandal" att rasa över.
Citera
2026-05-25, 23:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Det är ju för fasiken bara att skicka hem alla ifrån MENA-länderna så är problemet löst.

Vilket problem? Det finns inget problem. Problemet är rasister.
Citera
2026-05-25, 23:31
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smetenigatan
Vilket problem? Det finns inget problem. Problemet är rasister.

Rasister är individer som diskriminerar andra utan rimlig anledning.

I detta fallet är det en rimlig anledning. Dessa skrämmer iväg betalande kunder pga sitt allt för ofta olämpliga beteende som associeras med skit.

Ex:
Hänger utan syfte.
Pratar högt
Pratar på arabiska eller ortensvenska
Söker bråk/konflikt
Beter sig hotfullt och aggressivt.
Drar till sig gängkriminalitet.
Citera
2026-05-25, 23:41
  #8
Avstängd
men varför frågade dom honom från början? det måste ju funnits nån speciell orsak att dom ringde just han?

oNt : jag hade inte heller velat att han skulle ha hela familjen där när han ska sälja glass, men det borde dom väl tänka på innan tycker jag?


mvh
Citera
2026-05-25, 23:58
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
men varför frågade dom honom från början? det måste ju funnits nån speciell orsak att dom ringde just han?

oNt : jag hade inte heller velat att han skulle ha hela familjen där när han ska sälja glass, men det borde dom väl tänka på innan tycker jag?
mvh

Har den lättktränkte Muhomed levt under en sten de senaste 10 åren?
Självklart vill inte en affärsägare ha massa jävla blattar där som bara hänger. Muhomed har väl flera syskon och bekantingar som bara driver på dagarna. Självklart vill inte ägaren ha en samling såna som bara hänger där.

Innan jag flyttade till Stockholm från Göteborg så fanns där ett problem med arabiska dagdrivare som hängde och störde i 5an huset/Notdstan. De stod där och rökte, pratade högt, sålde knark, trakasserade folk. Detta resulterade i att de byggde om delar av köpcentret så det skulle bli ogynnsamt att hänga där. Dessutom satte de in massa ordningsvakter.

Var det också rasism?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/samarbete-for-att-oka-tryggheten

https://www.gp.se/debatt/sa-blir-nordstan-tryggt-och-attraktivt-for-alla.d7927346-ee20-4bf2-adb7-d6454870b39d
__________________
Senast redigerad av Pundedu 2026-05-26 kl. 00:03.
Citera
2026-05-26, 00:02
  #10
Medlem
Gissar att det var en av dessa godhetssignalerande människorna som inte lever i verkligheten som anställde honom.
Sedan när mångkulturen väl dök upp i butiken så var det inte lika häftigt och fantastiskt som alla i hans närhet hade sagt att det skulle vara.

Han får skylla sig själv att han inte lyssnade på vettigare människor.
Citera
2026-05-26, 01:07
  #11
Avstängd
triptykens avatar
Gillar bögarna i tråden som först vill ha att invandrare försöker assimilera sig och sen när dom gör det är upprörda för att dom inte lyckas byta hårfärg.

Det finns orsaker varför VANLIGT folk tycker det är förjävligt det som hände Mohamed. Han försöker existera och vara del i samhället, arbeta och göra sitt yttersta men vad han än gör kan han inte bli Kalles Kaviar och bestraffas för det.

Problemet är inte Mohamed, det är ni. Småhoror
Citera
2026-05-26, 01:09
  #12
Medlem
sykkelpumps avatar
Uppenbarligen anställde han en mörkhyad för att sälja glass, så långt är han knappast rasist?
Att han sedan inte vill att glasskiosken ska omringas av ett gäng testosteronstinna unga afrikaner som inte handlar är knappast konstigt.

Aldrig i helvetet att jag skulle stanna och handla glass där det står ett mörkmuskigt ungdomsgäng och hänger, och i bästa fall som svenne "bara bli hånad" och i värsta fall spottad på och rånad.

Sen kan man väl tycka att formuleringen kanske var illa vald...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in