Efter sammanslagningen sägs det ju vara individuell tävling, men det bäddas ju från produktionens håll till fortsatt lagspel. Till exempel skyttetävlingen där Ola inte har en chans att försvara sig mot en nackdel, eller där Carro inte har en suck att vinna i och med de extra vikterna hon får springa med. Inte är det individuellt på lika villkor i alla fall
Vem har sagt det? Så länge det finns öråd kvar är det givetvis fortfarande pakterna som gäller. Även om tävlingarna till synes är individuella. Det är ju inte bara de saker du räknar upp utan du har ju också haft Ola som vann en tävling och fick dela ut nackdelar. Vad var oddsen att han skulle ge dessa till Aza eller Amadeus?
Så här har det varit länge och gillar man inte läget så kan man skita i att kolla.
Marie är litet lik Helena Bergström tycker jag, och det är ju inte fel. Dessutom har hon säsongens vackraste bröst. Så med uppsatta flätor är hon ganska oemotståndlig.
Musik skall byggas utav glädje inte avslöja vem som vinner en tävling. Starkt jobbat av produktionen.
Ingen mer än jag som reagerade på att vi fick se, när Halal fick prata med sin familj, hur alla hans kvinnliga släktingar frivilligt är klädda i hucklen och filtar så att allt utom händer och ansikten är täckta medan de manliga släktingarna hade normala kläder på sig?
Litet ironiskt när Halal tillbringar nästan hela sin robinsonvistelsen bland mestadels blonda kvinnor i bikini.
Undrar vad han tänker och muttrar tyst för sig själv när ingen hör?
"Jävla luder, små horor är de. Gå omkring helt skamlöst utan att skyla sig och utsätts mig och min kuk för ständig frestelse. Pappa och mamma hade rätt, de vill bara ha det!"
Du har väl ingen aning om hur Halil tänker? Han kan vara född i Sverige och ha svenskt synsätt även om hans föräldrar har haft en annan uppväxt.
Blir mer och mer Team Lasse för varje avsnitt som går.
Det är så himla märkligt hur Ola hela tiden klagar på att alla som följer Jonas är hjärntvättade dårar när han fyller EXAKT samma roll för sin pakt?
Jonas och Ola är de överlägset starkaste snubbarna (och verkar vara överlag gemytliga och någorlunda grundade i sina pakter) så folk har allierat sig med dem länge för att hålla ut länge. Gång på gång vinner de individuella tävlingar och deras undersåtar unnar dem det varje gång. Suck.
Så sjukt trist att i den här säsongen behöva genomlida allt detta evinnerliga gnäll från varje sida så fort de ligger under. Ovanligt mycket klagande denna gång. Även från de "tuffare". Snacka om bred konstellation av deltagare de lyckats valla denna säsong åtminstone.
Spännande hur folk verkar börja tröttna på Jonas ändå, även om Halil lite får skylla sig själv som typ bryter formation så här sent, men så kan det väl gå. Han och Jonas borde bara prata ut men alla är väl för trötta för att orka med sånt längre. Carro avskyr jag med sitt hånflin, men kul att Iki kom tillbaka.
Du har väl ingen aning om hur Halil tänker? Han kan vara född i Sverige och ha svenskt synsätt även om hans föräldrar har haft en annan uppväxt.
Jo, jag har mer än en aning om hur Halil tänker eftersom de flesta människor starkt formas av de regler och normer, den kultur om man så vill, som anses vara normalt samt det rätta och riktiga i den familj som man växer upo och fostras i. Det finns ingenting som antyder att Halil skulle ha brutit med eller revolterat mot sina föräldrar, tvärtom har han uttryckt att han har en nära relation till sin far, och således är det högst troligt att han delar sin fars och sin mors värderingar. Hur dessa värderingar ser ut var uppenbart för var och en som såg inslaget där Halil pratade med sin familj i Sverige på videolänk. Den islamska tron kräver av kvinnorna att de skyler sig, i varierande grad från hijab till burka beroende på etnicitet, eftersom de annars frestar männens okontrolerbara könsdrift. En kvinna som inte skyler sig är således ett skamlöst och liderligt stycke som får räkna med att i värsta fall bli våldtagen av första bästa viljelösa man som hon råkar på. Och det är ju då hennes eget fel. Tyvärr, så är det mycket stor risk att Halil under sin uppväxt indoktrinerats med detta tänkesätt. När jag skrev att han skulle gå omkring och muttra för sig själv så överdrev jag kanske en smula för atr uppnå en viss dramatisk effekt men det hindrar inte att han går omkring och tyst tänker det som jag skrev. Det är, med stöd av vad jag ovan redovisat, till och med högst sannolikt.
Senast redigerad av GregersWerle 2026-05-26 kl. 03:18.
Jo, jag har mer än en aning om hur Halil tänker eftersom de flesta människor starkt formas av de regler och normer, den kultur om man så vill, som anses vara normalt samt det rätta och riktiga i den familj som man växer upo och fostras i. Det finns ingenting som antyder att Halil skulle ha brutit med eller revolterat mot sina föräldrar, tvärtom har han uttryckt att han har en nära relation till sin far, och således är det högst troligt att han delar sin fars och sin mors värderingar. Hur dessa värderingar ser ut var uppenbart för var och en som såg inslaget där Halil pratade med sin familj i Sverige på videolänk. Den islamska tron kräver av kvinnorna att de skyler sig, i varierande grad från hijab till burka beroende på etnicitet, eftersom de annars frestar männens okontrolerbara könsdrift. En kvinna som inte skyler sig är således ett skamlöst och liderligt stycke som får räkna med att i värsta fall bli våldtagen av första bästa viljelösa man som hon råkar på. Och det är ju då hennes eget fel. Tyvärr, så är det mycket stor risk att Halil under sin uppväxt indoktrinerats med detta tänkesätt. När jag skrev att han skulle gå omkring och muttra för sig själv så överdrev jag kanske en smula för atr uppnå en viss dramatisk effekt men det hindrar inte att han går omkring och tyst tänker det som jag skrev. Det är, med stöd av vad jag ovan redovisat, till och med högst sannolikt.
Precis, så är det. Mitt i prick. Men, Halil verkar ju överleva i denna moraliskt förkastliga miljö enligt islam och det är ju strongt gjort. Tänkte precis på det du säger när jag såg kvinnorna så täckta. Undrar om de klarar av att se Robinson nu? Sitta där tillsammans i soffan? Undrar hur snacket går?
Så sjukt trist att i den här säsongen behöva genomlida allt detta evinnerliga gnäll från varje sida så fort de ligger under. Ovanligt mycket klagande denna gång. Även från de "tuffare". Snacka om bred konstellation av deltagare de lyckats valla denna säsong åtminstone.
Ja, jag har verkligen tänkt på detta de senaste avsnitten. Om de själva försökt, men inte lyckats, göra exakt samma sak som andra pakten så är andra pakten fega, osportsliga och kan inte tänka själva.
Värst var väl nästan Carro som seriöst i samma mening sa att Iki inte borde lyssna på andra utan istället "göra som hon själv vill" och rösta med Syd. Alltså att göra exakt vad Carro och Ola vill då istället för att göra vad Nord vill. Iki är ju fan en del av Nord-pakten, hon vill väl rösta med dem.
Nu tog du i så du spricker. Du behöver inte skriva spaltmeter om de iskamska tron och deras synsätt, den vet jag redan. Däremot anklagar jag inte varje människa för att ha vare sig den tron eller synsättet förrän jag har lärt känna personen och särskilt inte en person som verkar vara uppväxt i Sverige, pratar felfri svenska och även uppvisar ett "öppet sinne" dvs en svensk mentalitet. Precis som de flesta övriga deltagarna - fastän hans föräldrar är uppvuxna på annat sätt. Bandet mellan föräldrar av kärlek brukar oftast finnas där ändå även när och om barnen tar till sig den svenska kulturen och synsättet.
Tycker DU att Halil har uppvisat någon islamsk och fördomsfull sida i Robinson? Jag tycker inte det.
Det har däremot både Lasse, Ola, Marie och Iki gjort flera gånger! De är väl både svenskar (liksom Halil) och icke muslimer 🤔
Någon som såg vilka nackdelar som både Ola och Halil fick i balanstävlingen? Var det att de inte fick någon beigefärgad trasa mellan huvudet och statyn? En sådan trasa gör ju att statyn stabiliseras bättre.
Tidigare i tråden har jag läst att Ola fuskade och balanserade statyn på näsroten och pannan. Jag ser inte det som fusk eftersom Anders såg detta (han tittade på Ola när han redan satt statyn så!) alltså redan innan start och INTE avbröt tävlingen eller startade om den. Då var det tydligen godkänt att balansera på det viset ändå.
Gränslandet idag Tisdag 26 Maj:
Vad var det för "sak" som Anders gav till Carro? En symbolisk liten sak/nackdel - det vet vi - men inte vad för slags nackdel det är mer än till närmsta tävling inne i Robinson som nu väl blir Robinson-tävling (statyetten) väl?
Är då Carro den enda med nackdel i Robinson-tävlingen eller har jag glömt någon annan som har någon nackdel också?