2026-05-25, 21:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, för vi konsumenter är ju uppenbarligen beredda att betala för generösa öppettider.

Jag har ett företag (ingen butik), och mina anställda jobbar måndag till fredag, i stort sett utan OB-tillägg.
Skulle jag erbjuda företagets tjänster även på helger så skulle det bli dyrare för mina kunder.

Och vad får dig att tro att vi inte hade varit beredda att betala för generösare öppettider även på systemet?
Citera
2026-05-25, 22:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och vad får dig att tro att vi inte hade varit beredda att betala för generösare öppettider även på systemet?

Vi och vi...
Vi kan ju naturligtvis ha olika åsikter om det, men jag har inget behov av söndagsöppet då jag kan handla på andra tider och planera mina inköp, med lite lägre pris som "kompensation" för de begränsade öppettiderna.
Citera
2026-05-25, 22:04
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGuru101
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod

Bättre avskaffa monopolet och införq tidsbegränsning när starksprit får säljas
Citera
2026-05-25, 22:06
Medlem
Citat:
Idiotiskt argument. Varför skulle det ha något att göra med att vilja vara full? Alla jobbar dessutom inte på måndagar, vissa jobbar på helgen, vissa jobbar kväll osv. Alla jobbar inte 8-17 mån-fre och även om så hade varit fallet skulle ju systemet bara ha öppet fredagar och lördagar.

Majoriteten jobbar oftast på måndagar. Inte populärt med fylla mitt i veckan
Kundunderlaget stödjer nog inte heller att personal jobbar sent på söndagarna, för få besökare
Dessutom går det att planera fester ett par dagar i förväg
Skiftarbetare vet att allt inte är öppet dygnet runt och planerar sina köp
Festande mitt i veckan. Brukar nästan alltid resultera i bråk med grannar och polis
Det är bättre att folk spar fyllan till fredagar och lördagar
Måste man dricka flera dagar i veckan. Så har man allvarliga problem och bör söka hjälp
Senast redigerad av Max1494 2026-05-25 kl. 22:09.
Citera
2026-05-25, 22:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Majoriteten jobbar oftast på måndagar. Inte populärt med fylla mitt i veckan
Kundunderlaget stödjer nog inte heller att personal jobbar sent på söndagarna, för få besökare
Dessutom går det att planera fester ett par dagar i förväg
Skiftarbetare vet att allt inte är öppet dygnet runt och planerar sina köp
Festande mitt i veckan. Brukar nästan alltid resultera i bråk med grannar och polis
Det är bättre att folk spar fyllan till fredagar och lördagar
Måste man dricka flera dagar i veckan. Så har man allvarliga problem och bör söka hjälp

Det är inget som säger att man blir full bara för att Systemet har öppet på söndagar. Man hade lika gärna kunnat supa sig redlös på måndag, tisdag, onsdag och torsdag.
Citera
2026-05-25, 22:23
Medlem
Citat:
Det är inget som säger att man blir full bara för att Systemet har öppet på söndagar. Man hade lika gärna kunnat supa sig redlös på måndag, tisdag, onsdag och torsdag.

Svenska klarar sällan av att dricka lagom
Om jag ska dricka ett glas vin. Så går jag hellre ut och dricker det med vänner
Än att skåpsupa ensam hemma
Då blir det ofta ett glas med mat. Men jag är ganska ensam om det

De flesta svenska kör all in. Super som fan med andra ord
De som dricker lagom, är mycket få. De väljer ofta inget alls istället
Svenskar behöver inte dricka som ryssar
Senast redigerad av Max1494 2026-05-25 kl. 22:26.
Citera
2026-05-25, 22:25
Medlem
Lyzzas avatar
Ja under turistsäsong & semester och före stora helger. Annars kan det väl kvitta.
Citera
2026-05-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Butikerna kan få kränga istället...
I många länder där butiker får sälja är utbudet sämre och priserna högre.
Citera
2026-05-25, 22:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Svenska klarar sällan av att dricka lagom
Om jag ska dricka ett glas vin. Så går jag hellre ut och dricker det med vänner
Än att skåpsupa ensam hemma
Då blir det ofta ett glas med mat. Men jag är ganska ensam om det

De flesta svenska kör all in. Super som fan med andra ord
De som dricker lagom, är mycket få. De väljer ofta inget alls istället
Svenskar behöver inte dricka som ryssar

Har du något belägg för att svenskar klarar mindre av det än resten av världen?
Citera
2026-05-25, 22:34
Medlem
MassiveBs avatar
Nu minns jag inte. Men Danmark tex så har man stängt för alkholförsäljning i butiker på söndagar. Nu bryr jag mig inte direkt då jag inte dricker så ofta, och när jag köper till fester etc så köper jag ändå en tid innan. Däremot så kylskåp på systemet borde vara något som jag vill. Låt säga att man går ut på sommaren på picknick eller liknande. Man köper öl, och man kommer givetvis dricka ölen oavsett om den är kyld eller ej. Kommer det öka drickandet? Kanske. Men kom igen.
Citera
2026-05-25, 22:37
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
I många länder där butiker får sälja är utbudet sämre och priserna högre.

Ett alternativ hade varit att ha det som i USA om man nu vill ha stort utbud. Att ha speciella spritbutiker som i princip bara säljer alkohol.
Citera
2026-05-25, 22:38
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Nu minns jag inte. Men Danmark tex så har man stängt för alkholförsäljning i butiker på söndagar. Nu bryr jag mig inte direkt då jag inte dricker så ofta, och när jag köper till fester etc så köper jag ändå en tid innan. Däremot så kylskåp på systemet borde vara något som jag vill. Låt säga att man går ut på sommaren på picknick eller liknande. Man köper öl, och man kommer givetvis dricka ölen oavsett om den är kyld eller ej. Kommer det öka drickandet? Kanske. Men kom igen.

Har de inte alls. Jag är ofta i Danmark och köper alkohol på söndagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in