2026-05-25, 14:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Han har förmodligen 24" som han kör med 1920 x 1080.
Min 27" kör också 1920 x 1080 som max.
Citera
2026-05-25, 14:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joe89
Dessa priserna är fan skrattretande, speciellt ihop med att grafikkorten dubblades i pris 2021 och inte har gått ned sedan dess. Att ha en dator som klarar av nyare spel med höga inställningar i 1440p kommer snart vara något som bara höginkomsttagare har råd med.
Min dator från 2014 klarar av det.
Citera
2026-05-25, 17:43
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Min dator från 2014 klarar av det.
Nej, det gör den inte, sluta tramsa.

2014s bästa grafikkort vara ett GTX 980 med 4GB GDDR5. Inte en chans att det klara ett modernt spel (jag är generös och räknar spel från 2020 som moderna) i 1440 med höga inställningar och minst 60 stabila FPS.
Citera
2026-05-25, 17:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nej, det gör den inte, sluta tramsa.

2014s bästa grafikkort vara ett GTX 980 med 4GB GDDR5. Inte en chans att det klara ett modernt spel (jag är generös och räknar spel från 2020 som moderna) i 1440 med höga inställningar och minst 60 stabila FPS.
Jo, det gör den. Och vad får dig att tro att jag skulle sitta med ett GTX 980 i min burk? Du verkar inte kunna särsklt mycket om datorer.

Edit: Jag sa dessutom inte att ALLA komponenter i datorn är från 2014.
Senast redigerad av Jumpjet 2026-05-25 kl. 18:02.
Citera
2026-05-25, 18:01
Medlem
Dirty.s avatar
För att en stor majoritet av gamers inte förstår att 16GB fortfarande duger till 99% av spelen, och att hastighet är viktigare än mängd. Det är samma visa varje gång. 4/8/12GB osv dög också sjukt MYCKET längre än majoriteten trodde.

Mängden ram var det minsta av mina problem när jag spelade BF6. Och då sitter jag på i princip en maxad AM4 platform med 16GB ram.
Citera
2026-05-25, 18:03
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jo, det gör den. Och vad får dig att tro att jag skulle sitta med ett GTX 980 i min burk? Du verkar inte kunna särsklt mycket om datorer.
Du sa ju att din dator var från 2014, utan några som helst andra variabler. Då förutsätter i stort sett alla att du inte har några nyare delar än så. 2014 så var det till exempel DDR3 och PCI-E 3.0 som var det bästa som fanns, oavsett om du körde Intel eller AMD. Bara det innebär att även om du skulle ha en modernare GPU så är den kraftigt flaskhalsad på fler punkter.

Min egen dator är betydligt nyare än 2014 och den kämpar med moderna spel i 1440 och höga inställningar. Du tramsar.
Citera
2026-05-25, 18:05
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Du sa ju att din dator var från 2014, utan några som helst andra variabler. Då förutsätter i stort sett alla att du inte har några nyare delar än så. 2014 så var det till exempel DDR3 och PCI-E 3.0 som var det bästa som fanns, oavsett om du körde Intel eller AMD. Bara det innebär att även om du skulle ha en modernare GPU så är den kraftigt flaskhalsad på fler punkter.

Min egen dator är betydligt nyare än 2014 och den kämpar med moderna spel i 1440 och höga inställningar. Du tramsar.
Du verkar inte förstå vad som skapar en flaskhals.

Kör du höga inställningar som ditt egna exempel så krävs det ett EXTREMT bra grafikkort för att det inte ska vara flaskhalsen även över en ganska medioker dator i övrigt. Det är därför man alltid kör CPU benchmarks i 720p, så att CPUn faktiskt blir flaskhalsen.
Citera
2026-05-25, 18:08
Avstängd
Citat:

Cpun är från sista kvartalet 2013. Ram osäkert. GPU från 2016, övriga komponenter mellan 2013 och 2018. Jag har byggt den själv så allt i den är inte av samma årsmodell men cpu är 2013 och gpu 2016. Det är oavsett ändå väldigt gammal maskin som ändå presterar otroligt bra för sin ålder.

Receptet låter jag nog vara hemligt.
Citera
2026-05-25, 18:12
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Du verkar inte förstå vad som skapar en flaskhals.

Kör du höga inställningar som ditt egna exempel så krävs det ett EXTREMT bra grafikkort för att det inte ska vara flaskhalsen även över en ganska medioker dator i övrigt. Det är därför man alltid kör CPU benchmarks i 720p, så att CPUn faktiskt blir flaskhalsen.
Va? Det är klart att långsamma minne och en långsam port skapar en flaskhals. Kan inte resten av datorn skyffla data snabbt nog för GPUn för att hantera den så snabbt den kan så har du en flaskhals.
Citera
2026-05-25, 18:21
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Va? Det är klart att långsamma minne och en långsam port skapar en flaskhals. Kan inte resten av datorn skyffla data snabbt nog för GPUn för att hantera den så snabbt den kan så har du en flaskhals.
https://www.youtube.com/watch?v=0Bw5K6ZfngE

Kör du tillräckligt höga grafik inställningar blir i princip alltid GPU flaskhalsen. Det är inte svårare än så.

Det är egentligen lite av två läger här.
Antingen är du en gamer som jagar HÖG FPS kombinerat med kanske en 240hz skärm eller högre, då är det extremt viktigt med bra CPU och kringkomponenter till den. Du kan även komma undan med ett mediokert grafikkort, då du kanske t.om föredrar 1080p med låga inställningar.

Men är du en 4k raytracing ultra gamer som nöjer sig med lägre FPS (60?) så räcker en gammal platform kombinerat med ett high-end grafikkort lika långt som en modern platform i princip. Sen kanske man inte ska överdriva här.
Senast redigerad av Dirty. 2026-05-25 kl. 18:29.
Citera
2026-05-25, 18:22
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Cpun är från sista kvartalet 2013. Ram osäkert. GPU från 2016, övriga komponenter mellan 2013 och 2018. Jag har byggt den själv så allt i den är inte av samma årsmodell men cpu är 2013 och gpu 2016. Det är oavsett ändå väldigt gammal maskin som ändå presterar otroligt bra för sin ålder.

Receptet låter jag nog vara hemligt.
Att den presterar bra för sin ålder tvivlar jag inte och jag får faktiskt backa lite - det finns trots allt en hel hög med förhållandevis moderna spel som inte kräver allt för modern eller ens kraftig hårdvara. 2016 borde rimligtvis innebär ett 1080 som bäst, Ti-modellen kom inte förrän 2017. Det är helt klart ett bra kort för sin ålder.
Citera
2026-05-25, 18:25
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
https://www.youtube.com/watch?v=0Bw5K6ZfngE

Kör du tillräckligt höga grafik inställningar blir i princip alltid GPU flaskhalsen. Det är inte svårare än så.
Två saker. Hans 1% lows är inte så imponerande och Witcher 3 är inte ett modernt spel. Men visst, 'flaskhals' kanske är fel ord. Kneecappat är nog mer korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in