2026-05-25, 11:47
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det känns som du insinuerar att kriget mot Iran är avskiljt från kriget mot Hizbollah.

Jasså? Nej, 100% hjärnspöke. Att Hizbollah är en iransk proxy råder det inga tvivel om. Hur pass Libanon är ansvariga för Hizbollah däremot är något jag tycker kan vara intressant att diskutera, iom att dom blir tredje part mellan Iran och Israel.
Citera
2026-05-25, 12:03
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Okej, jag fattar. Nej, jag håller inte med om att jag blir hysterisk. När menar du att jag skulle ha varit hyseriskt? Har du något exempel på ett hysteriskt utfall från min sida du kan citera?

Om man ska använda sjukdomsförklaringar mot andra tycker jag man ska underbygga dom ordentligt.

Jag är inget fan av att ens diskutera i form av skuld, för det tenderar att dra tillbaka alla resonemang längre än nödvändigt. Då sitter vi här och snackar om något avtal som revs upp 1967 osv, aom en förklaringsmodell kring varför någon har RÄTT att göra som dom gjorde.

Möjligt, men det kan fortfarande vara korkat.

Jag tycker det är långt mycket mer intressant att diskutera skeendena som pågår i detta nu, och jag tycker att skuld-dimensionen ofta grumlar det.
Du tog helt av när du började citera mig i dag. Ett inlägg som inte ens var skrivet till dig. Det sättet uppfattade jag som lätt hysteriskt. Så där på och aggressivt reagerar ju du ibland när du ser eller har inbillat dig en oförrätt mot dig.nu har du en lugnare ton igen, trevligt.

Du behöver inte hålla med men det är min uppfattning om dig. Vi har väl alla en del uppfattningar om varandra.

Vi är ju förhoppningsvis alla individer, så vi gillar att diskutera på olika sätt. Jag är inte så inne på som dig att diskuter vad Trump och andra tänker och innerst inne vill.

Jag föredrar mest informations byte och tycker som mest illa om mobbning om det förekommer i tråd.

Nu är vi ju i en fas i detta krig, då allt förefaller stå still och hamnat i lopp. Så då är det väl ok om vi mer diskuterar vad Trump tänker och vad som driver honom, eller att tendensen att lägga skuldbördan för Irans handlingar på andra.

Är vi klara med detta nu eller vill du fortsätta?
Citera
2026-05-25, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Men Israel vill ju bli av med biståndet från USA. De tycker att det utnyttjas för att hålla dem tillbaka. Låt dem säga nej till biståndet om de vill.

Det där säger bara Israel då och då sedan typ ett årtionde tillbaka. Omvänd psykologi.

Israel kommer inte sluta mjölka bistånd från USA förens USA inte finns längre.

Israel vill helst bibehålla USA:s unipolära sjöhandels världsordning. Israel samarbetar gärna ekonomiskt och teknologiskt med Kina dock. Men Israel vill inte att det blir slagsida för Kinas mer landbaserade handel (belt and road osv.). Washington vill själva vara med och diktera landhandeln i gamla världen samtidigt som de vill bibehålla sitt sjöhandels-välde dock.

Äta kakan och ha kvar den samtidigt med andra ord.
Senast redigerad av ThielSerDig 2026-05-25 kl. 12:31.
Citera
2026-05-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du tog helt av när du började citera mig i dag. Ett inlägg som inte ens var skrivet till dig. Det sättet uppfattade jag som lätt hysteriskt. Så där på och aggressivt reagerar ju du ibland när du ser eller har inbillat dig en oförrätt mot dig.nu har du en lugnare ton igen, trevligt.

Du behöver inte hålla med men det är min uppfattning om dig. Vi har väl alla en del uppfattningar om varandra.

Vi är ju förhoppningsvis alla individer, så vi gillar att diskutera på olika sätt. Jag är inte så inne på som dig att diskuter vad Trump och andra tänker och innerst inne vill.

Jag föredrar mest informations byte och tycker som mest illa om mobbning om det förekommer i tråd.

Nu är vi ju i en fas i detta krig, då allt förefaller stå still och hamnat i lopp. Så då är det väl ok om vi mer diskuterar vad Trump tänker och vad som driver honom, eller att tendensen att lägga skuldbördan för Irans handlingar på andra.

Är vi klara med detta nu eller vill du fortsätta?

Vad är det som pågår? Vill jag fortsätta? Nej tack. Jag ville inte ens börja.

Du kapade ett svar från Petronius till mig, började yra om att jag sätter etiketter på folk och antydde andra åsikter. Jag bad dig exemplifiera och då nekade du till att det var din avsikt att knyta dom åsikterna mot mig. Bra så. Sen började du sätta etiketter på mig, så som hysterisk, mobbare och aggressiv och nu ska du också försöka få det att låta som att det är JAG som fastnat i detta.

Uppenbar gaslighting. Skärp dig.

Jag vill inte prata om varken dig eller mig, så om du håller dig till att prata om kriget kommer jag också hålla mig till att prata om kriget. Tack på förhand!
Citera
2026-05-25, 12:28
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag vill inte prata om varken dig eller mig, så om du håller dig till att prata om kriget kommer jag också hålla mig till att prata om kriget. Tack på förhand!
Underbart, jag tar detta som ett löfte!
Citera
2026-05-25, 12:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jasså? Nej, 100% hjärnspöke. Att Hizbollah är en iransk proxy råder det inga tvivel om. Hur pass Libanon är ansvariga för Hizbollah däremot är något jag tycker kan vara intressant att diskutera, iom att dom blir tredje part mellan Iran och Israel.

Från ett juridiskt perspektiv är det irrelevant om Libanon är ansvariga för Hizbollah eller inte eftersom Libanon inte har ett fredsavtal med Israel.
Citera
2026-05-25, 12:41
Medlem
Citat:
Från ett juridiskt perspektiv är det irrelevant om Libanon är ansvariga för Hizbollah eller inte eftersom Libanon inte har ett fredsavtal med Israel.

Absolut, men nu är vi inte i juridikforumet. Det finns fler dimensioner än det juridiska. Men grundpoängen är i alla fall att Hizbollah är en iransk proxy och att jag skulle anse något annat stämmer inte.
Citera
2026-05-25, 12:50
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Men kan man ingå ett fredsavtal så länge man inhyser en beväpnad Hizbollah?

Från förra året.
[i]I augusti gav Libanons regering militären order om att ta fram en plan för att avväpna Hizbollah före årets slut,[
..
Efter fredagens möte förklarade informationsminister Paul Morcos att Beirut ställer sig bakom arméns förslag, som syftar till att stärka statens kontroll och se till att endast legitima myndigheter får inneha vapen./I]
https://www.svd.se/a/dRylJJ/libanons-militar-ska-borja-avvapna-hizbollah

Hade man levt upp till detta åtagande, hade ju inte Hizbollah kunnat starta ett nytt krig mot Israel.

Det är ju inte helt lätt för Libanon att klara av, Hizbollah är ju Irans starkaste proxi.

När man pratar om "bläckfiskdoktrinen" finns det ju en poäng att detta låter sig göra lättare om man kapar huvudet av bläckfisken, alltså Teheran.

Frågan är om det räcker om man skulle låta talman och presidenten ta över Iran. Vet inte vad Trump vill men kan vara att han är inne på det.
Citera
2026-05-25, 12:51
Medlem
INGSOCs avatar
Vad är det som händer?
Är det verkligen fred på gång nu eller är det fortfarande bara snack?
Trump postade på sin truth social att "A deal is largely finalized"
Citera
2026-05-25, 12:53
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Absolut, men nu är vi inte i juridikforumet. Det finns fler dimensioner än det juridiska. Men grundpoängen är i alla fall att Hizbollah är en iransk proxy och att jag skulle anse något annat stämmer inte.

Utgörs nuförtiden mestadels av yngre generationer av babelstiner som blev utslängda från Jordan på 70 talet och sedan ockuperade Libanon och startade ett av de mest blodiga inbördeskrigen i MENA området. Införde även gazastandard i mellanöstern forna metropol samtidigt som det ligger strategiskt till för att även ha en nordlig front mot Israel.

Framgick nu även (officiellt iaf) att Iran stöttar Hamas som består enbart av babblare, så att Iran både låg bakom och stöttar eunuckerna i norr är det nog ingen som höjer ett ögonbryn för.
Citera
2026-05-25, 12:57
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Vad är det som händer?
Är det verkligen fred på gång nu eller är det fortfarande bara snack?
Trump postade på sin truth social att "A deal is largely finalized"
Han har också nyligen postat detta.

“The deal with Iran will either be a great and meaningful one, or there will be no deal,” Trump wrote in a post on Truth Social.
https://www.iranintl.com/en/liveblog/202605238115

Vad Trump tycker är great och vad Iran vill är helt olika saker.

Vi loppar ju bara detta nu. Men det är ju också högtider överallt Israel har precis avslutat en, USA har en och gulf har hajj. Så det finns kanske inte så mycket mer att göra en att ta ännu en lopp med detta?
Citera
2026-05-25, 12:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men kan man ingå ett fredsavtal så länge man inhyser en beväpnad Hizbollah?

Ja, om det sker bakom ryggen på Hizbollah vilket verkar vara det som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in