2026-05-23, 17:11
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
När släpper Saudi sin?
Här har du den (brutto, 30 man)
https://x.com/i/status/2058128998748610945
Citera
2026-05-23, 17:39
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Kollar igenom trupperna som ramlar in nu med jämna mellanrum. Och ett landslag står ut lite extra, ett afrikanskt lag.
Räknas Frankrike ens som ett europeiskt land längre? Av 26 spelare kan jag hitta högst 4 spelare med nån form av vit etnicitet, bröderna Hernandez, Lucas Digne och Adrien Rabiot, resten icke europeiska rötter. Består Frankrike av drygt 90 % färgade idag eller?
Fattar att Le Pen inte tagit ut samma lag.

Av de 26 i Frankrikes VM-trupp är 20 "svarta", 5 "vita" (förutom de du nämnde även tredjemålvakten Robin Risser), och 1 "arab" (Rayan Cherki, av algerisk härkomst).

När Frankrike vann hemma-VM 1998 var den allestädesnärvarande slagordsfrasen "Black-Blanc-Beur". Googles AI har detta att säga om termen:

Citat:
Black, blanc, beur (svart, vit, arab) är ett franskt sociologiskt och kulturellt uttryck som symboliserar landets mångkulturalism. Uttrycket myntades ursprungligen för att hylla det mångsidiga franska fotbollslandslaget som vann VM 1998 och är starkt förknippat med hiphop-kulturen.
Begreppet syftar på den etniska sammansättningen av befolkningen:

Black: Svarta, främst med rötter i Väst- och Centralafrika.

Blanc: Vita, etniska fransmän.

Beur: En fransk slangterm (som bildats genom verlan, där man kastar om stavelserna i ordet arabe) för personer med nordafrikansk bakgrund.Uttrycket används ofta för att diskutera både integration, mångfald och utmaningarna i det moderna Frankrike. Det förekommer frekvent inom fransk media, film, litteratur om hiphop och samhällsdebatt.

Nuförtiden är begreppet inte lika populärt - delvis, förmodar jag, för att det kan uppfattas som "exkluderande", "diskriminerande". Var ska exempelvis kineser och indier göra av sig i den begreppstriptyken?

Ska man beskriva dagens franska fotbollslandslag blir det väl mest sanningsenligt att kalla det "Black-Black-Black". Det bor mängder av nordafrikaner i Frankrike, men det är som sagt endast en sådan person med i VM-truppen.

1998 var trupperna 22 man stora. Jag får det till 8 "svarta", 11 "vita", 1 "arab" (Zidane, berber, algerier), och två något mer svårklassificerade: Youri Djorkaeff (armenisk mor, polsk-kalmuckisk far) och Alain Boghossian (armenier).

https://en.wikipedia.org/wiki/1998_FIFA_World_Cup_squads

Tiderna förändras, demografin är nationernas öde.
Citera
2026-05-23, 18:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Här har du den (brutto, 30 man)
https://x.com/i/status/2058128998748610945

Kan inte saudisk fotboll så ska eg hålla käften, men tycks vara "arabtung" som sig bör.

I hockey räcker det med att ha representerat ett U-landslag för att straffa ut sig vad gäller byte. Kan inte reglementet för FIFA, men det är ju drivor av spelare som gått Eng -> NordIrl, Wales -> Engl och vice versa (eller Irl -> Engl som Declan R m fl.)???

Hatten av för din avatarbild! Sowell äger.
Citera
2026-05-23, 19:54
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Kan inte saudisk fotboll så ska eg hålla käften, men tycks vara "arabtung" som sig bör.

I hockey räcker det med att ha representerat ett U-landslag för att straffa ut sig vad gäller byte. Kan inte reglementet för FIFA, men det är ju drivor av spelare som gått Eng -> NordIrl, Wales -> Engl och vice versa (eller Irl -> Engl som Declan R m fl.)???

Hatten av för din avatarbild! Sowell äger.
Saudiska landslaget består i princip enbart av spelare som spenderat karriären i Al-någonting, och jag har ingen koll på de lagen så truppen är inte så jätteintressant för mig.

För att byta landslag är huvudregeln att du inte får ha spelat tävlingsmatch på seniornivå. Det finns vissa undantag (t ex högst tre tävlingsmatcher som inte var del av slutturnering innan spelaren var 21 år, samtidigt som spelaren vid tiden för byte inte spelat för sitt första landslag på minst tre år).

Sowell är härlig. Nästan 100 år nu och sitter fortfarande och spottar ur sig böcker.
Citera
2026-05-23, 20:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Saudiska landslaget består i princip enbart av spelare som spenderat karriären i Al-någonting, och jag har ingen koll på de lagen så truppen är inte så jätteintressant för mig.

För att byta landslag är huvudregeln att du inte får ha spelat tävlingsmatch på seniornivå. Det finns vissa undantag (t ex högst tre tävlingsmatcher som inte var del av slutturnering innan spelaren var 21 år, samtidigt som spelaren vid tiden för byte inte spelat för sitt första landslag på minst tre år).

Sowell är härlig. Nästan 100 år nu och sitter fortfarande och spottar ur sig böcker.

Tack för klargörandet, slipper jag googla! Senior-regeln är väl ok el t o m bra. Inga regler är inte bra, jag är så gammal att jag minns när en massa pingis-kineser väldigt snabbt blev norrmän...
Citera
2026-05-23, 23:27
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Tack för klargörandet, slipper jag googla! Senior-regeln är väl ok el t o m bra. Inga regler är inte bra, jag är så gammal att jag minns när en massa pingis-kineser väldigt snabbt blev norrmän...
Jag hade helst sett att det var mer eller mindre nolltolerans för byten från ungdomsnivå och framåt (även om man självklart borde få byta om man ofrivilligt blir av med medborgarskap). Vore skönt om landslag var heliga. Folk som bara har ett val skulle befolka ungdomslandslagen.

Om någon unge med flera val på bordet var osäker på om hen skulle platsa i det bättre landslaget av de alternativ som ges skulle denne behöva vänta på internationellt spel tills personen utvecklats.

Vet dock inte varför vi diskuterar det här i denna tråd, mer än att det var diskussioner för länge sedan om att länder såsom Saudiarabien skulle "köpa" landslagsspelare.
Citera
2026-05-23, 23:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -
Vet dock inte varför vi diskuterar det här i denna tråd, mer än att det var diskussioner för länge sedan om att länder såsom Saudiarabien skulle "köpa" landslagsspelare.

Sant. Vilket inte verkar skett!
Citera
2026-05-24, 02:28
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Sant. Vilket inte verkar skett!
Ok.

Men lita inte på min utläggning om huruvida spelare kan byta nation.

Det finns tydligen någon spelare som tävlat för Spanien på seniornivå som blivit vald av Marockanska landslaget. Lyssnade på en podcast när jag var ute med hunden förra veckan. Återgav vad jag minns. Vill du googla finns sannolikt mer info angående undantagen.
Citera
2026-05-25, 01:48
Medlem
maktspels avatar
Alla stora dagstidningar (med start i Guardian) har presenterat läckta uppgifter om USAs trupp senaste dygnet. Men de kommer inte presentera den officiellt förrän tisdag (måndag är Memorial Day).

Imorgon (måndag) är dock en slutlig trupp från Colombia att vänta (de har redan presenterat bruttotruppen), samt slutliga truppen från Spanien.
Citera
2026-05-25, 12:47
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Alla stora dagstidningar (med start i Guardian) har presenterat läckta uppgifter om USAs trupp senaste dygnet. Men de kommer inte presentera den officiellt förrän tisdag (måndag är Memorial Day).

Imorgon (måndag) är dock en slutlig trupp från Colombia att vänta (de har redan presenterat bruttotruppen), samt slutliga truppen från Spanien.

New York Times påstår att truppen som läckt är den verkliga truppen.

USA:s VM-lag:

https://www.nytimes.com/athletic/7303156/2026/05/23/usmnt-world-cup-roster-pochettino-full-usa-squad/

Citat:
Goalkeepers (3): Matt Freese, Matt Turner, Chris Brady

Center backs (5): Chris Richards, Tim Ream, Mark McKenzie, Auston Trusty, Miles Robinson

Fullbacks (5): Antonee Robinson, Sergiño Dest, Alex Freeman, Joe Scally, Max Arfsten

Central midfielders: (4): Tyler Adams, Weston McKennie, Cristian Roldan, Sebastian Berhalter

Attacking midfielders/wingers (6): Christian Pulisic, Tim Weah, Malik Tillman, Gio Reyna, Brenden Aaronson, Alejandro Zendejas

Strikers (3): Folarin Balogun, Ricardo Pepi, Haji Wright

Tror inte att Pochettino kan göra underverk med detta spelarmaterial...men de torde ta sig vidare från gruppen. Några riktiga kvalitetsspelare har de, Milans Pulisic till exempel. McKennie är mycket nyttig för Juventus. Och Balogun gör regelbundet en del mål för Monaco. När han var U21 och som ännu yngre spelade han för England, gjorde som U21-spelare 7 mål på 13 landskamper.

Spaniens VM-lag:

https://www.barcablaugranes.com/barcelona-internationals/121477/eight-barcelona-stars-in-spains-world-cup-2026-squad-as-gavi-joan-garcia-and-eric-garcia-make-list

Citat:
Goalkeepers: Unai Simon, David Raya, Joan Garcia

Defenders: Marc Cucurella, Alejandro Grimaldo, Pau Cubarsi, Aymeric Laporte, Marc Pubill, Eric Garcia, Marcos Llorente, Pedro Porro

Midfielders: Pedri, Fabian Ruiz, Martin Zubimendi, Gavi, Rodri, Alex Baena, Mike Merino.

Forwards: Mikel Oyarzabal, Dani Olmo, Nico Williams, Yeremy Pino, Ferran Torres, Borja Iglesias, Victor Munoz and Lamine Yamal

Inte mindre än åtta Barcaspelare med. Och noll Realspelare.

Kommer med största sannolikhet att vara mycket svåra att rå på.
Senast redigerad av Ezzelino 2026-05-25 kl. 13:02.
Citera
2026-05-25, 13:20
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Och Balogun gör regelbundet en del mål för Monaco. När han var U21 och som ännu yngre spelade han för England, gjorde som U21-spelare 7 mål på 13 landskamper.
list

Hade han inte bytt till USA (amerikansk medborgare) hade han tjänat 30 procent mer per månad.

Citat:
Folarin Balogun is unable to take advantage of Monaco's tax-free salary system because of his US citizenship. 🇺🇸 American nationals are still required to pay taxes to the United States — meaning Balogun reportedly loses around 30% of his wages to US tax laws.

Man kan krasst säga att han betalar för att få representera USA. Detta tänkte han garanterat inte på innan han bytte.
Citera
2026-05-26, 02:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
.......
Spaniens VM-lag:

https://www.barcablaugranes.com/barcelona-internationals/121477/eight-barcelona-stars-in-spains-world-cup-2026-squad-as-gavi-joan-garcia-and-eric-garcia-make-list

Inte mindre än åtta Barcaspelare med. Och noll Realspelare.

Kommer med största sannolikhet att vara mycket svåra att rå på.
Utan tvekan.
Det tog länge att ledningen insåg att vägra ta med någon från Real Madrid är. optimalt då det aldrig tidigare skall ha inträffat i VM tidigare.

https://www.svt.se/nyheter/video/6f01027af21a6151-historiska-beskedet-tagit-ut-noll-real-madrid-spelare/alxqxf
Första match mot debutanterna Kap Verde,
så ev fortsatt småskadade storstjärnan Lamine Yamal lär inte behövas alla 90 min.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in