Citat:
Ursprungligen postat av
outback4
Kollar igenom trupperna som ramlar in nu med jämna mellanrum. Och ett landslag står ut lite extra, ett afrikanskt lag.
Räknas Frankrike ens som ett europeiskt land längre? Av 26 spelare kan jag hitta högst 4 spelare med nån form av vit etnicitet, bröderna Hernandez, Lucas Digne och Adrien Rabiot, resten icke europeiska rötter. Består Frankrike av drygt 90 % färgade idag eller?
Fattar att Le Pen inte tagit ut samma lag.
Av de 26 i Frankrikes VM-trupp är 20 "svarta", 5 "vita" (förutom de du nämnde även tredjemålvakten Robin Risser), och 1 "arab" (Rayan Cherki, av algerisk härkomst).
När Frankrike vann hemma-VM 1998 var den allestädesnärvarande slagordsfrasen "Black-Blanc-Beur". Googles AI har detta att säga om termen:
Citat:
Black, blanc, beur (svart, vit, arab) är ett franskt sociologiskt och kulturellt uttryck som symboliserar landets mångkulturalism. Uttrycket myntades ursprungligen för att hylla det mångsidiga franska fotbollslandslaget som vann VM 1998 och är starkt förknippat med hiphop-kulturen.
Begreppet syftar på den etniska sammansättningen av befolkningen:
Black: Svarta, främst med rötter i Väst- och Centralafrika.
Blanc: Vita, etniska fransmän.
Beur: En fransk slangterm (som bildats genom verlan, där man kastar om stavelserna i ordet arabe) för personer med nordafrikansk bakgrund.Uttrycket används ofta för att diskutera både integration, mångfald och utmaningarna i det moderna Frankrike. Det förekommer frekvent inom fransk media, film, litteratur om hiphop och samhällsdebatt.
Nuförtiden är begreppet inte lika populärt - delvis, förmodar jag, för att det kan uppfattas som "exkluderande", "diskriminerande". Var ska exempelvis kineser och indier göra av sig i den begreppstriptyken?
Ska man beskriva dagens franska fotbollslandslag blir det väl mest sanningsenligt att kalla det "Black-Black-Black".

Det bor mängder av nordafrikaner i Frankrike, men det är som sagt endast en sådan person med i VM-truppen.
1998 var trupperna 22 man stora. Jag får det till 8 "svarta", 11 "vita", 1 "arab" (Zidane, berber, algerier), och två något mer svårklassificerade: Youri Djorkaeff (armenisk mor, polsk-kalmuckisk far) och Alain Boghossian (armenier).
https://en.wikipedia.org/wiki/1998_FIFA_World_Cup_squads
Tiderna förändras, demografin är nationernas öde.