2026-05-25, 00:35
Medlem
Tagit mig igenom program 2 och det blir nästan plågsamt påfallande hur lite GvP förstår sig på grabbgäng överlag och internatvärden i synnerhet.

Kunde ingen förklarat för henne hur det funkar så hon kunde skapa sig en lite mer nyanserad bild innan hon sprang till tv?? Har hon inga nära vänner? Eller inser alla som känner henne och som skulle kunnat förklara att hon inte skulle förstå ändå och då riskera att också bli uthängda av henne?
Citera
2026-05-25, 06:50
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn
Sure, är din poäng med den här kommentaren att det inte finns någon samhällsnytta i att raportera om misshandel eller liknande förhållanden på kommunala skolor..? Det som är speciellt i det här fallet är att personal och ledning verkar medvetna om poängsystem och hierarkier vilket också hde varit sjukt på en kommunal skola. Kommunala skolor är väl ofta underfinansierade och därför svårt att ändra miljön, det är roligt och intressant att Lundberg väljer att ha den här miljön.

Jag har inte sett programmet, min kritik är väl främst att det är konstigt att dom gör det under, vad jag vet, rådande rättsprocess. Och att det inte direkt verkar som att GvPs son är någon liten ängel

De på kommunala skolor vet att det förekommer rasism, droghandel, med mera - så nä, det är inte nyheten. Inte heller att kommunala skolor är underfinansierade. Det hade i sig varit en större nyhet.

Namnet ”Arvtagarna” avslöjar vad det är. Ett praktexempel på hur en vänsterorienterad ”journalist” gör innehåll - för att det är okej att pissa åt rätt håll. Ingen samhällsnytta, ingen nyhet - enkom ren smörja.
Citera
2026-05-25, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Lokaltidningen skrev mycket om detta. Denna journalist var den första GvP sparkade när kulturministern (iranska!) utsåg henne till ordförande på Filminstitutet.
Är det något man missar här, vad är kopplingen mellan en tidningsjournalist och statliga filminstitutet?
Citera
2026-05-25, 08:28
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Fy fan vad tragiskt det du skriver är
- så hon ska alltså inte stå upp för sitt utsatta barn pga att han ska kunna hänga med dessa äckliga individer i framtiden ?

Hoppas du inte har barn, tänk att ha föräldrar som inte står upp för en!
Jag väljer att INTE använda en sån skola för min son, trots att jag själv har den bakgrunden och så även sonens far.

Jag tror INTE att det är det bästa valet för hälsosam psykologisk utveckling.

Nätverket man får genom en sån skola är ingen garanti för något.

Det är dessutom extremt dyrt och inte värt priset, i mina ögon. Jag vet av egen erfarenhet hur det går till på såna skolor.

Vill inte betala sjuka pengar för att min son ska bli snobbig/elitististisk, sitta och busröka eller kröka i skogen - få stryk av tramsiga skäl och bli bra på att ljuga och dölja saker.

Det är min personliga uppfattning. Hans far håller inte med och menar att min inställning rånar vår son på framtidsprospekt. Jag värderar en trygg uppväxt högre än ett hypotetiskt nätverk och risken att såna här saker händer.

I mitt eget fall, var förutsättningarna helt annorlunda. Jag är kvinna, bara som start och hade andra familjeförhållande. Det är därför jag känner mig neutral kring min egen skolgång på internatskola. Inget att gnälla om - inte heller en optimal uppväxt.

Däremot är kunskapsinlärning, bra språk, samt vett och etikett viktigt för sonen.

Man behöver inte gå på en internatskola för att lära sig det, om man bor i Stockholm, där det idag finns acceptabla skolor att välja på.
Senast redigerad av gullfia 2026-05-25 kl. 08:44.
Citera
2026-05-25, 08:41
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
De på kommunala skolor vet att det förekommer rasism, droghandel, med mera - så nä, det är inte nyheten. Inte heller att kommunala skolor är underfinansierade. Det hade i sig varit en större nyhet.

Namnet ”Arvtagarna” avslöjar vad det är. Ett praktexempel på hur en vänsterorienterad ”journalist” gör innehåll - för att det är okej att pissa åt rätt håll. Ingen samhällsnytta, ingen nyhet - enkom ren smörja.

Absolut. Lundsberg är till största delen bättre än kommunala skolor.

Von Platens bor i Lärkstan 200 meter från en av Stockholm absolut bästa skolor. Varför skicka ungen till Värmlands skogar? Svar: Deras egna elitistiska aspirationer.

(Om sonen själv var inspirerad av Harry Potter eller liknande, så säger man som förälder "Nej kära du, det är för dyrt, du kan välja mellan de här olika lokala skolorna....")

Sonen kom hem regelbundet. Om han var utsatt för rasism hade han all möjlighet att säga till och sluta på Lundsberg.

Gunilla är förbannad för att hon råkade ut för en motgång hon inte kunde lösa eller snyfta sig ut från.

Sveriges samlade eliter hade en skola (en ganska dysfunktionell sådan) som hon inte kunde råda över). Hon är arg för att sonen blev utslängd.

Hon drar invandrarkortet, men det funkar inte. Då gör hon sin sista stöt -via SVT...

Den andra stora internatskolan i landet stängde sitt högstadium pga sånt här. Vi får se vad Lundsberg gör.
Senast redigerad av gullfia 2026-05-25 kl. 08:45.
Citera
2026-05-25, 09:09
Avstängd
https://www.msn.com/sv-se/noje/kandisnyheter/christian-bauer-visar-sitt-st%C3%B6d-f%C3%B6r-gunilla-von-platen/ar-AA23Xclk?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=6a13f4e86e874a 52833d07b331916d01&ei=12
Citat:
Christian Bauers stöd till Gunilla von Platen
Många kända ansikten har uttryckt sitt fulla stöd för Gunilla och hennes familj. Bland annat har My Martens och Jill Jonson dykt upp i kommentarsfältet för att visa sitt stöd under Platens senaste inlägg.

Bauer skrev ett rött hjärta och fick snabbt svar av Gunilla.
Citera
2026-05-25, 09:29
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Är det något man missar här, vad är kopplingen mellan en tidningsjournalist och statliga filminstitutet?

Här är en mycket bra artikel som beskriver vad det handlar om:
https://www.expressen.se/nyheter/sparkade-vdn-slar-tillbaka-mot-gunilla-von-platen/

Citat: Anledningen till det var, enligt Novak i intervjun med Norran, en tidigare historia mellan de två, då hon själv var chefredaktör på lokaltidningen som granskade Gunilla von Platens företag Xzakt kundrelation, som hade verksamhet i Skellefteå.

Norran skriver: ”Under Novaks tid som chefredaktör granskade Norran upprepade gånger brister på Xzakt kundrelation. Gunilla von Platen har flera gånger hävdat att artiklar varit felaktiga, men Norran har aldrig fällts för några uppgifter.”

– Ja, hon var väldigt upprörd. Hennes känslor gentemot Norran verkar ha hållit i sig länge för hon lyfter ju fortfarande sin ilska i olika sammanhang. Jag vet ju inte om detta har spelat in, men jag informerade Kulturdepartementet inför utnämningen om att det kunde vara en försvårande omständighet, säger Novak till Norran.

Följden blir alltså att Anette Novak som bevakat G v P:s företag får senare ett jobb som vd på Filminstitutet. När G v P blir ordförande så sparkar hon journalisten.

G v P framstår mer och mer som en hämndgirig satkärring. I artikeln finns en bild där hon förslöker vara Trump och pekar och ser ut att säga: ”You are fired!”.

Jag tror att många skulle vilja be ICE peka på G v P och säga: ”You will be deported!”.
Senast redigerad av BorgeH 2026-05-25 kl. 09:38.
Citera
2026-05-25, 13:37
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.msn.com/sv-se/noje/kandisnyheter/christian-bauer-visar-sitt-st%C3%B6d-f%C3%B6r-gunilla-von-platen/ar-AA23Xclk?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=6a13f4e86e874a 52833d07b331916d01&ei=12

Vem är Bauer? Dessa influencers och avdankade musikers roll i samhällsdebatten är ett större problem än poängsystem bland några elever.

Allt de har är socialkompetens. De är en levande form av LLMer. Det låter bra men det som kommer ur dem är oftast ren populistisk skit.

Hylla tänkare, strateger och folk som gör insatser för samhället. Hylla de som säger det som bör sägas och inte det som folk är bekvämt. Det gör oss dummare. Följer man Influencers, musiker och sportprofiler som någon form av sanningssägare så är man dum i huvudet. Så enkelt är det.
Citera
2026-05-25, 14:30
Medlem
Citat:

Nu händer ju detta specifikt på ett elevhem som Lundberg hävdar är utanför skolan och föräldrarna betalar ca 400.000 för per år där de har valt att sätta in en personal på 50 ungar. Skillnaden här är alltså att elevhem till skillnad från skolor inte måste ha barn där medan de samtidigt inte har satt ut några system eller typer av straff för vissa beteenden. Även om jag tycker SVT borde lagt ut det här nu, jag har heller inte sett den, tycker folk miljön är intressant just eftersom den är speciell. Majoriteten av svenskar har gått på kommunala skolor eftersom majoriteten av skolor i sverige är kommunala. Folk har ju tydligen inte upplevt samma sak som här, så jag vet inte varför du skriver slappa kommentarer om just kommunala skolor, det lukar troll. Att en skola är privat eller kommunal säger ca 0 om studiemiljön, känns bara som att ni inte vet vilka skolor som är vilka lol. Eller menar du att friskolor har blivit av med all problematik när det kommer till rasism och droger?
Senast redigerad av Stunkyn 2026-05-25 kl. 15:26.
Citera
2026-05-25, 19:42
Medlem
.
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-25 kl. 19:47.
Citera
2026-05-25, 20:18
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn
Nu händer ju detta specifikt på ett elevhem som Lundberg hävdar är utanför skolan och föräldrarna betalar ca 400.000 för per år där de har valt att sätta in en personal på 50 ungar. Skillnaden här är alltså att elevhem till skillnad från skolor inte måste ha barn där medan de samtidigt inte har satt ut några system eller typer av straff för vissa beteenden. Även om jag tycker SVT borde lagt ut det här nu, jag har heller inte sett den, tycker folk miljön är intressant just eftersom den är speciell. Majoriteten av svenskar har gått på kommunala skolor eftersom majoriteten av skolor i sverige är kommunala. Folk har ju tydligen inte upplevt samma sak som här, så jag vet inte varför du skriver slappa kommentarer om just kommunala skolor, det lukar troll. Att en skola är privat eller kommunal säger ca 0 om studiemiljön, känns bara som att ni inte vet vilka skolor som är vilka lol. Eller menar du att friskolor har blivit av med all problematik när det kommer till rasism och droger?

Edit efter att det inte går att editera: skrev fel i mitt inlägg, jag tycker INTE svt borde lagt ut serien nu eftersom, om jag förstår det rätt, rättsprocessen inte är avslutad. Känns baitigt, och som någon annan skrev, mer rimlig att göras en betalkanal eller liknande
Senast redigerad av Stunkyn 2026-05-25 kl. 20:21.
Citera
2026-05-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Absolut. Lundsberg är till största delen bättre än kommunala skolor.

Von Platens bor i Lärkstan 200 meter från en av Stockholm absolut bästa skolor. Varför skicka ungen till Värmlands skogar? Svar: Deras egna elitistiska aspirationer.

(Om sonen själv var inspirerad av Harry Potter eller liknande, så säger man som förälder "Nej kära du, det är för dyrt, du kan välja mellan de här olika lokala skolorna....")

Sonen kom hem regelbundet. Om han var utsatt för rasism hade han all möjlighet att säga till och sluta på Lundsberg.

Gunilla är förbannad för att hon råkade ut för en motgång hon inte kunde lösa eller snyfta sig ut från.

Sveriges samlade eliter hade en skola (en ganska dysfunktionell sådan) som hon inte kunde råda över). Hon är arg för att sonen blev utslängd.

Hon drar invandrarkortet, men det funkar inte. Då gör hon sin sista stöt -via SVT...

Den andra stora internatskolan i landet stängde sitt högstadium pga sånt här. Vi får se vad Lundsberg gör.

Oavsett så är hennes barn halvturk och fick tillsammans med barn med judisk bakgrund kraftfulla hatiska rasistiska ord riktade mot sig medan den vuxne ansvarige på Lundsberg tittade på. Det framkommer ju att man inte ser varken kamratuppfostran och pennalism samt rasism som något problem från ledningen.

Vad som hände var ju att en normal ”grabbvedergällning” sker dvs de fem pucklar på mobbarna en del i en sorts självförsvar, vartefter detta anmäls, troligtvis eftersom fel barn fick stryk samt det blir ett sätt att sätta åt de mobbade så allt blir deras fel. Det såg man själv mycket av i skolan. Hur de som mobbade var experter
på att vända offren till förövare när de vuxna
kopplades in.

Lundsberg är en schymf för det svenska skolväsenet och bör genast stängas. Det
kommer nog smaskiga videos i nästa avsnitt där kränkningar och rasism framkommer och sen får sådana som Läckberg be om ursäkt för sin idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in