2026-05-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Gunilla von Platen som gjorde sig rik på att driva fram ett statligt subventionerat kontaktcenter i Norrlands inland har försökt köpa sig in i den riktiga överklassen med stamtavlor och ärvda pengar. Det blev tvärnit!
Turk-Gunilla som hette Günel Anip ville bli adlig svensk och sätta sonen på Lundsberg. Nu sitter hon och gråter i TV efter det att hennes son begått de värsta övergreppen på Lundsberg. Det är rasism, rap-battle och andra dimridåer. Günel Anip och hennes mesige man borde fokusera på att uppfostra sin egen orten-blatte till son.

Hahah du och många andra är sura på Gunilla för att hon gick ut i tv och berätta som det är. Sätter du skriver på visar bara vilken lågt begåvad du är eftersom det enda du stör dig på är Gunillas framgång och vad hon har lyckats med hahaha, spelar ju inge roll vad en ”blatte” gör här i Sverige, rasister som du kommer aldrig vara nöjd. Nu hade Gunilla och hennes familj råd att låta hennes son gå där, handlar väll om pengar? Vem sa att man måste vara adlig för att gå där?
Du hör ju hur iq-befriar det du säger låter?
Citera
2026-05-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Håller i princip med.
SVT kulturmarxister och vänstertomtar vill sänka en av de sista skolorna i Sverige som både har bra utbildning, samt lär ut användbar vett och etikett.

Har själv gått på en sån här skola, utan att nämna namn. Den förekommer också med jämna mellanrum i media. Verkar som de tvingats stänga högstadiet där nu, efter mediadrev.

Hade en i princip bra skolgång där, åk 7 - studenten. Man ska inte leta efter fel. Fel finns överallt.

Besökte en närliggande kommunal skola i tredje ring för att ta högskoleprovet.... Och vilken j-a dump asså! Trasigt, klotter, sunkigt. Var chockad och tyckte synd om dem som gick där. Det var faktiskt trevligare på fängelset där vi gjorde studiebesök några dagar innan.

Förmodligen exakt samma nivå av taskighet, mobbing, rasism och allt det andra, på den kommunala skolan.

Pojkar spöar yngre och klenare pojkar. Vad är nytt med det? Alla har inte jättemycket kompisar - en del blir mobbade. Sorgligt, men så är det. Jag hade lätt kunnat bli mobbingoffer på en kommunal skola - men slapp i princip det, på internatskolan.

(Ja, det var så klart en mjukare miljö på flickornas elevhem, där jag bodde. )

Ja, jag hörde i grundskolan, från pojkar i klassen att en del ganska chockerande saker hade hänt. Jag visste aldrig om det var sant eller inte.

Det lät som att de skröt, nästan. Om att de blivit inlåsta i en skrubb, fått olika typer av stryk osv.
De var själva provokativa också, i stället för att ligga lågt och inte sticka ut skallen.

Förstår idag att pojkarnas historier förmodligen var mer eller mindre verklighetsbaserade. Men på det hela taget, kom de oskadda ur det hela.

På plussidan för såna här skolor ligger en förstaklassig utbildning som knappt går att få på andra skolor i Sverige idag. En trygg och idyllisk miljö, bortom Stockholm, sunkiga småorter eller utländska storstäder där föräldrarna bodde. Även jobbiga hemförhållanden, vilket inte var ovanligt. Såna här skolor är en trygghet för många.

Det fanns en mild, men inte extrem elitism där, ja. Idag är flera av Stockholms skolor akademiskt bättre än internatskolorna. Om man bor i Stockholm och har en fungerande familj, så ser jag inte riktigt behovet av att skicka sina barn till en internatskola.

Gunilla von Platen och hennes man får skylla sig själva! Ingen tvingade dem att skicka sonen till LS. Baserat på bilderna på deras lägenhet, så bor de 200 meter från en av Stockholms absolut bästa skolor.

Sonen själv hade ALLA MÖJLIGHETER att dra i nödbromsen. Han valde att inte göra det.

Gunilla, med make, trodde säkert att Lundsberg var någon slags garanti för sonens framtid i Sveriges toppskikt. Det har du just satt stopp för, Gunilla!

Sonen kommer i stället vara stämplad som den som inte kunde hålla god min.

Rätt drag för sonen, hade varit att lämna LS utan tjafs, åka på ett utbytesår och sen avsluta gymnasiet på en skola i Stockholm.

Stockholm är en ganska liten ankdamm och det här ryktet kommer följa med honom ett tag. Hade han hållet god min så hade hans gamla LS vänner förblivit hans vänner. Denna dokumentär kommer göra honom till paria.

Precis samma sak hände på min skola och alla visste att de som blivit relegerade bara var de som hade otur. De behövde användas för att statuera ett exempel. De förblev vänner med alla, och fick gå om ett år på någon annan skola. Grännaskolan tog emot en del också, vad jag minns - ifall personen lovade att inte göra om det som lett till relegeringen.

Fy fan vad tragiskt det du skriver är
- så hon ska alltså inte stå upp för sitt utsatta barn pga att han ska kunna hänga med dessa äckliga individer i framtiden ?

Hoppas du inte har barn, tänk att ha föräldrar som inte står upp för en!
Citera
2026-05-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busyllama
Min tanke också. Hon gör allt för att få höra till genom att ta mobbarnas parti, och fattar inte hur mycket de andra "gamla" familjerna föraktar henne. Sonen är barn till en inte speciellt skicklig deckarförfattare och en simpel polis/politiker/dokusåpakändis. Snacka om att stå längst ner på statusstegen på den skolan. Jag gissar att sonen får höra en hel del under sin skoltid. Men precis som med vP:s barn så kommer det aldrig fram till föräldrarna. Ingen elev är undantagen från kamratuppfostran och där gäller strikt tystnadskultur.

Det är häpnadsväckande hur CL som säger sig vara emot både rasism och mobbning helt blundar för vad som hänt på skolan. Bevisen finns ju där inte minst i form av filmer och texter, men nej hennes son tycker bara det är fint och mysigt på Lundsberg. Stämmer in i kören med mobbarnas föräldrar som avslutas klassiskt med "alla har ju rätt till sin upplevelse", som man brukar säga till folk man vägrar tro på. Det är inte en "upplevelse" - det är öppen rasism och tortyr.

Starkt av Gunilla att ta öppen strid men det kommer tyvärr inte att ändra något på Lundsberg. Hopplöst ställe.

Hon kanske fick betalt för att skriva det?
Citera
2026-05-24, 00:33
Medlem
Okej....my take om allt detta. Jag har jobbat på SVT Nyheter och vet exakt hur de tänker. Detta är ett ypperligt tillfälle att "sätta dit" de som de uppfattar som "systemfiender". De har en medievan kvinna som de rullar ut röda mattan för. Av den enkla anledningen att det tjänar deras syften. Lundsberg är elitistisk och det går inte för sig. Därmed måste den förgöras.

Gunilla Platen gör allt för att skydda sin son - det är nånstans förståeligt men inte på det sättet som görs. Hon utnyttjar sin ställning för att urskulda sin son. Och hon gör det på ett extremt fult sätt.

Vad sensmoralen med hela denna dyngdokumentär är att ORD (skämt) är betydligt värre än VÅLD. Precis allt handlar om att hennes son blivit så verbalt "kränkt" att det är helt ok att han reagerar med våld. DETTA är vad SVT försöker förmedla. Hennes son och de övriga är dömda för misshandel. Men i denna dokumentär så är de offren. Varför? För att nån/några haft den oerhörda fräckheten att använda ORD som tydligen legitimerar VÅLD som svar. Detta är vad den vänsterradikala statstelevionen vill förmedla.
Någon förvånad? Ja, jag är det inte. Vet precis vad det är för typ av människor som jobbar där.

Att svenska barn blir kallad svennejävlar och svennehoror i part och minut i alla kommunala skolor intresserar dom inte naturligtvis. Och GUD NÅDE den svenne som blir trakasserad om han eller hon svarar med våld.

Men i detta fall är det helt ok...naturligtvis,
Senast redigerad av Matamoro1 2026-05-24 kl. 00:37. Anledning: stavfel
Citera
2026-05-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia

Pojkar spöar yngre och klenare pojkar. Vad är nytt med det? Alla har inte jättemycket kompisar - en del blir mobbade. Sorgligt, men så är det. Jag hade lätt kunnat bli mobbingoffer på en kommunal skola - men slapp i princip det, på internatskolan.

(Ja, det var så klart en mjukare miljö på flickornas elevhem, där jag bodde. )

Ja, jag hörde i grundskolan, från pojkar i klassen att en del ganska chockerande saker hade hänt. Jag visste aldrig om det var sant eller inte.

Det lät som att de skröt, nästan. Om att de blivit inlåsta i en skrubb, fått olika typer av stryk osv.
De var själva provokativa också, i stället för att ligga lågt och inte sticka ut skallen.

Förstår idag att pojkarnas historier förmodligen var mer eller mindre verklighetsbaserade. Men på det hela taget, kom de oskadda ur det hela.

På plussidan för såna här skolor ligger en förstaklassig utbildning som knappt går att få på andra skolor i Sverige idag. En trygg och idyllisk miljö, bortom Stockholm, sunkiga småorter eller utländska storstäder där föräldrarna bodde. Även jobbiga hemförhållanden, vilket inte var ovanligt. Såna här skolor är en trygghet för många.

Det fanns en mild, men inte extrem elitism där, ja. Idag är flera av Stockholms skolor akademiskt bättre än internatskolorna. Om man bor i Stockholm och har en fungerande familj, så ser jag inte riktigt behovet av att skicka sina barn till en internatskola.

Gunilla von Platen och hennes man får skylla sig själva! Ingen tvingade dem att skicka sonen till LS. Baserat på bilderna på deras lägenhet, så bor de 200 meter från en av Stockholms absolut bästa skolor.

Sonen själv hade ALLA MÖJLIGHETER att dra i nödbromsen. Han valde att inte göra det.

Gunilla, med make, trodde säkert att Lundsberg var någon slags garanti för sonens framtid i Sveriges toppskikt. Det har du just satt stopp för, Gunilla!

Sonen kommer i stället vara stämplad som den som inte kunde hålla god min.

Rätt drag för sonen, hade varit att lämna LS utan tjafs, åka på ett utbytesår och sen avsluta gymnasiet på en skola i Stockholm.

Stockholm är en ganska liten ankdamm och det här ryktet kommer följa med honom ett tag. Hade han hållet god min så hade hans gamla LS vänner förblivit hans vänner. Denna dokumentär kommer göra honom till paria.

Precis samma sak hände på min skola och alla visste att de som blivit relegerade bara var de som hade otur. De behövde användas för att statuera ett exempel. De förblev vänner med alla, och fick gå om ett år på någon annan skola. Grännaskolan tog emot en del också, vad jag minns - ifall personen lovade att inte göra om det som lett till relegeringen.

Alltså du låter heelt sär och verklighetsfrånvänd hahaha… både vad som händer på kommunala skolor och internat. Ja, det är just att spö varandra och sen suga varandras kuk resten era liv som är helt bisarrt. Det är inte som att normala rektorer, föräldrar och barn på skolor med högre kriminalitet skulle gå ut i media och skydda varanda och säga att det är lugnt. Det är fostranded av vad som är normalt som folk reagerar på som man också kan se i ditt inlägg som velar mellan motsägelsefulla åsikter som jaja dom var ändå stolta över det, han kunde sagt till när som helst, det är inte så farligt dom kommer genom det där, mamman får skylla sig själv att hon satte honom i skolan och att han samtdigt inte borde sagt något som gör det väldigt svårt att ta dig på allvar. Det är nästan fascinerande. Sen tycker jag det är roligt att du tycker att just hennes son inte ”hållit god min”. Det är ju de som blev misshandlade av hennes som som anmält honom? Så var är kritiken mot att dom inte kunde hålla käften lol
Senast redigerad av Stunkyn 2026-05-24 kl. 01:25.
Citera
2026-05-24, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Nej, nej, det framgår ingenstans i programmet vad sonen har gjort innan januari.
Det framgår ingenstans att sonen, vad vi vet idag, varit en värsting av sällan skådat mått.
Det framgår ingenstans att sonen tidigare har 3 misshandelsbrott hängande över sig.
Det framgår ingenstans i dokumentären att han tidigare har gjort 2 grova hemfridsbrott.
Det framgår inte heller om hans olaga intrång.

En värstingson alltså!

Förresten nu när Cappuccino är sålt, vad gör Anip idag?
Hur är det i Zaz nu för tiden?

Är så fövirrad… vad får dig att tro att han blivit dömd till fler fall av hemfridsbrott samt olaga intrång? Som jag förstår det är det 4 elever som blivit dömda till missahandel och vissa till hemfridsbrott respektive olaga intrång i samband med misshandeln (de bröt sig in där de som missahndlades bodde). Alltså att det varit ett tillfälle där olika personer blivit dömda till olika brott. Vad har du läst som får dig att tolka det som att det handlar om flera olika tillfällen?
Citera
2026-05-24, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Detta reportage har ingen som helst samhällsnytta. Varför ska jag betala tv-licens för vänsterjournalistik vars mål är att stänga ner privata internatskolor?

Hade varit sin sak om de gjort ett brett arbete med flera skolor för att påvisa någon form av strukturell brist. Men en skola påverkar de närmst sörjande. Och återigen, det finns skolor med ofantligt mycket större problem, något som dessa reportrar och SVT aldrig kommer granska. Detta kittlar för att de granskar ”eliten”.

Bra att SVT får lägre budget men synd att någon som har de finansiella förutsättningar som SVT har, vaskar det på ren smörja.

Om samma sak hade hänt på en kommunal skola hade du förmodligen flippat så vad är skillnaden för dig? Något roligt att klaga på vad skattepengar går till i ditt inlägg eftersom att vi betalar skatt till skolpeng till elever på Lundsberg precis som till kommunala skolor, förutom att det också går att få ut eve inackorderingstillägg om ungen går på Lundberg. Om de betalade hela summan för att få sina barn misshandlade så är det väl en annan fråga
Citera
2026-05-24, 08:00
Medlem
Internatskolor är det inget fel på , dock Lundsbergs ledning behöver asap avgå…

Mobbning och misshandelsfall är ALDRIG ok.
Citera
2026-05-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn
Är så fövirrad… vad får dig att tro att han blivit dömd till fler fall av hemfridsbrott samt olaga intrång? Som jag förstår det är det 4 elever som blivit dömda till missahandel och vissa till hemfridsbrott respektive olaga intrång i samband med misshandeln (de bröt sig in där de som missahndlades bodde). Alltså att det varit ett tillfälle där olika personer blivit dömda till olika brott. Vad har du läst som får dig att tolka det som att det handlar om flera olika tillfällen?

Det är en film inspelad tystat höst 2024 som sonen också åtalas för. Han hävdar att offret/målsägande som är en av 9rna var med på det för båda ville göra en film som skulle go down in history. Sen spred sonen filmen.
Citera
2026-05-24, 11:11
Medlem
De som sätter sina barn på den här skolan vet att det är såhär och vill ha det så. Att någon brud från skolan skriver något halvdant meddelande om att ”snacka inte skit om våran skola, den är visst jättebra” som Läckberg sen lägger ut är bara löjligt. Vilka tror dessa människor att de är? Jo de tror att de är guds gåva till mänskligheten för att deras föräldrar råkar ha ett adligt efternamn och mycket pengar, något som iprincip bara ger status på en skola som Lundsberg. SÅ FORT, man kritiserar skolan till elever blir de så fruktansvärt upprörda? Varför kan man ju undra. De sitter väl och runkar till det som skrivs i den här tråden, förnedring verkar de ju tycka om. Det som är sorgligt är att denna jargong som finns på LS inte finns i andra kretsar i samhället. De vill endast umgås med och arbeta med människor som har liknande syn på samhället. Alla jag har träffat därifrån säger negrer till svarta, hatar judar och tycker att alla som inte heter något adligt är värdelösa människor. Tror helt enkelt att man bara får hoppas att ens blodslinje är så ren från minoritet som möjligt om man börjar där. Den här SVT dokumentären ändrar ju ingens syn på någon, utan visar bara vilka föräldrar det är som sättet sina barn där, föräldrar som vill bli av med sina barn eller som vill att de ska tillhöra en speciell grupp. Alla är ju inne här på tråden för att se vad som skrivs om dem. Sen förstår man ju varför Gunilla är med, din son kommer tyvärr inte räddas av att du försöker skylla på andra. Sen är ju många av de som har gått där så fruktansvärt snygga, men sånna vidriga människor. Bortslösad potential.
Citera
2026-05-24, 11:32
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn
Om samma sak hade hänt på en kommunal skola hade du förmodligen flippat så vad är skillnaden för dig? Något roligt att klaga på vad skattepengar går till i ditt inlägg eftersom att vi betalar skatt till skolpeng till elever på Lundsberg precis som till kommunala skolor, förutom att det också går att få ut eve inackorderingstillägg om ungen går på Lundberg. Om de betalade hela summan för att få sina barn misshandlade så är det väl en annan fråga

Barn bli misshandlade på kommunala skolor.
Citera
2026-05-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Gunilla von Platen som gjorde sig rik på att driva fram ett statligt subventionerat kontaktcenter i Norrlands inland har försökt köpa sig in i den riktiga överklassen med stamtavlor och ärvda pengar. Det blev tvärnit!
Turk-Gunilla som hette Günel Anip ville bli adlig svensk och sätta sonen på Lundsberg. Nu sitter hon och gråter i TV efter det att hennes son begått de värsta övergreppen på Lundsberg. Det är rasism, rap-battle och andra dimridåer. Günel Anip och hennes mesige man borde fokusera på att uppfostra sin egen orten-blatte till son.
Är det sant?! Är det ens tillåtet att göra så inom adeln? Kan vem som helst byta namn och på så sätt låtsas tillhöra en adlig släkt? Tvivlar starkt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in