2026-05-25, 09:28
Medlem
Att bygga något nyskapande som inte riktigt finns kan ta veckor men när ai har koden kan sidan kopieras av andra på ett par timmar och ser dessutom alltid bättre ut.

Vad säger ni andra? har ni också fått sidor stulna rakt av?
Senast redigerad av SamDumpty 2026-05-25 kl. 09:31.
Citera
2026-05-25, 09:58
Medlem
Pratar du om websidor?

Isåfall är det ju bara designen som kan kopieras och det är väl inget stort problem? Sidor /tjänster i övrigt har ju inte vanligtvis sin kod synlig/tillgänglig. Ok, javascript körs på klientsidan men det är inget nytt.

Du har alltid kunnat kopiera design och JS. Det enda nya med "AI" är att det är lite enklare och snabbare för icke kunniga.

Normalt finns inget värde i att kopiera någon annans sida rakt av.
Citera
2026-05-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Att bygga något nyskapande som inte riktigt finns kan ta veckor men när ai har koden kan sidan kopieras av andra på ett par timmar och ser dessutom alltid bättre ut.

Vad säger ni andra? har ni också fått sidor stulna rakt av?

När du skriver "nyskapande" - menar du då en cool och fräsig design?
Citera
2026-05-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Pratar du om websidor?

Isåfall är det ju bara designen som kan kopieras och det är väl inget stort problem? Sidor /tjänster i övrigt har ju inte vanligtvis sin kod synlig/tillgänglig. Ok, javascript körs på klientsidan men det är inget nytt.

Du har alltid kunnat kopiera design och JS. Det enda nya med "AI" är att det är lite enklare och snabbare för icke kunniga.

Normalt finns inget värde i att kopiera någon annans sida rakt av.

Finns ganska stort ekonomiskt värde att kopiera rakt av, det är därför så många gör det, samma minut man lägger ut en sida så är robotarna där och skrapar. Samt du betalar en bråkdel av vad det kostade i tid och utveckling då ai ofta kan lista ut hur datan är uppbyggd och vad den är uppbyggd runt.

Kineserna kopierade tex chat gpt till en bråkdel av priset med deepseek, r&d är extremt dyrt, att kopiera är billigt.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-05-25 kl. 10:53.
Citera
2026-05-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
När du skriver "nyskapande" - menar du då en cool och fräsig design?

Ide och funktion, design är sekundärt men ofta sammanfaller de då det är stulet.

Tänk dig du bygger en screener som scannar vilka tak kommunen bör lägga solpaneler på eller vilka ställen där det finns flaskhalsar i trafiken och bör byggas ut för tågspår eller vägar, ponera att detta inte finns, ganska specifik sida vill de flesta nog hålla med om, ,där du ska avända flera data källor och kanske sateliter: veckan efter exakt samma funktion och knappar och layout men med större marketing bakom sig och då den är kopierad så ser den bättre ut då den röda tråden fanns från början, lägg till fler funktioner och uppdates för att särskilja den men grundiden som bär allt är stulet.

Ai genanvänder också helst gärna ideer så alla som stjäl gör det inte medvetet, några blir nudgade av ai.

irriterande som fan men inget jag gräver ner mig i, konstaterar bara att för mig så ser jag ingen mening i att utveckla saker längre, bättre att lägga den tiden på aktier.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-05-25 kl. 10:54.
Citera
2026-05-25, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Ide och funktion, design är sekundärt men ofta sammanfaller de då det är stulet.

Tänk dig du bygger en screener som scannar vilka tak kommunen bör lägga solpaneler på eller vilka ställen där det finns flaskhalsar i trafiken och bör byggas ut för tågspår eller vägar, ponera att detta inte finns, ganska specifik sida vill de flesta nog hålla med om, ,där du ska avända flera data källor och kanske sateliter veckan efter exakt samma funktion och knappar och layout men med större marketing bakom sig och då den är kopierad så ser den bättre ut då den röda tråden fanns från början, lägg till fler funktioner och uppdates för att särskilja den men grundiden som bär allt är stulet.

Ai genanvänder också helst gärna ideer så alla som stjäl gör det inte medvetet, några blir nudgade av ai.

Exemplen du pratar om - funktionen och iden ligger ju i hur du får tag i data, hur du behandlar data osv - inte hur webbsidan ser ut?

Detta kan inte AI sniffa fram.

Besökare och AI ser resultatet - inte hur det går till.
Citera
2026-05-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Exemplen du pratar om - funktionen och iden ligger ju i hur du får tag i data, hur du behandlar data osv - inte hur webbsidan ser ut?

Detta kan inte AI sniffa fram.

Besökare och AI ser resultatet - inte hur det går till.

som soloutvecklare har man ofta bara tillgång till öppen data som är öppen för alla. Ai listar ut hur du använder den, ska man vara seriös så ska man också ha käll hänvisningar. Det svåra är inte att bygga sidan utan att komma på unika koncept, att hitta lösningar på flaskhalsar,friktion och behov. att kopiera det är inte svårt men att komma på ideerna och kombinera data punkter som ger nya lösningar är ju utmaningen.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-05-25 kl. 11:02.
Citera
2026-05-25, 11:23
Medlem
guderis avatar
Upphovsrätten gäller väl fortfarande, har du skapat och lagt upp en webbplats så bör du naturligtvis ha loggat förfarandet.
Citera
2026-05-25, 11:44
Medlem
Cameltotems avatar
Många förstår inte vad en utvecklare gör.

De tror att de sitter o skriver kod hela dagarna och nu när LLMs kan skriva kod så är utvecklare ersättningsbara.

Vi skriver kod men det är runt 10-20% av vårt jobb och bland de enklaste.

Det vi egentligen gör är bygger, designar system som behöver automatisera uppgifter och exakt hur dessa ska fungera kräver en väldigt bra analytisk förmåga utav verksamheten och dess krav.

Man kan inte bara skriva till en chatbot "Bygg mig en Integrationsplattform" och ha en färdig produkt till den unika verksamheten. Utan den behöver brytas ner i väldigt små delar och för att kunna göra det behöver man ha en teknisk förståelse som man bara kan ha om man är en utvecklare redan.

Men pratar vi om helt statiska hemsidor likt en landing page som visar en produkt med lite text o bilder. Ja då kan du nog lyckas prompta fram allt helt själv utan en utvecklares kunskap. Men det har man kunnat göra gratis genom verktyg långt innan LLMs också.
Citera
2026-05-25, 13:02
Medlem
Internet är väl dött? Är väl nästan bara bottar som använder nätet? Själv är jag så glad att jag hann lära mig så mycket innan internet blev så värdelöst. Använder mest böcker nu.
Citera
2026-05-25, 13:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har haft hemsidan sedan 1998 och har alltid stulit all design från andra. Det är inte något konstigt. AI ändrar inte på detta. Jag är iofs datakonsult och kan programvaran och gränssnitten.
Citera
2026-05-25, 13:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Upphovsrätten gäller väl fortfarande, har du skapat och lagt upp en webbplats så bör du naturligtvis ha loggat förfarandet.
När AI kom försvann tydligen upphovsrätten. AI-bottarna har stulit all information som finns i hela världen och inte betalat en krona vad jag vet. Om man skriver första raden i en bok t.ex en Harry Potter till chatgpt och sedan ber den "skriv klart texten" så sprutar den ut hela boken ord för ord. openai har stulit all text i alla böcker och skäms inte ens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in