2026-05-25, 06:52
Medlem
TotalWars avatar
Vad är vinsten med att ha datahallar vars drift betalas skattebetalarna medan vinsten går till företagen?

Övervakning.
Citera
2026-05-25, 06:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Regeringen vill få hit utländska datacentraler och lockar med billig el- vilket driver upp priserna för skattebetalarna. Skattebetalarna subventionerar då datahallarna som i sin tur drar så mycket el att de driver upp elpriserna- vilket skattebetalarna betalar.

Regeringen framstår som helt odugliga, vad är vinsten med att ha datahallar vars drift betalas skattebetalarna medan vinsten går till företagen?

https://www.fokus.se/natives/sverige-valkomnar-hyperskaliga-datacenter-men-vem-gynnas/

https://www.svd.se/a/6qod60/svenska-kraftnat-staller-krav-pa-datacenter-motar-ai-s-elhunger

https://www.dagensps.se/bors-finans/industri/lokal-vrede-vaxer-datacenter-moter-hart-motstand/

Vänstern tar hit utländska företag som bygger vindkraftverk som vi betalar pengar till bolagen när de producerar el och det är överskott.
Citera
2026-05-25, 07:44
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Rent vansinne. Staten och kapitalet sitter som bekant i samma båt.

Instämmer. Med tillägget att det inte ens är svenskt eller europeiskt kapital man vill gynna. I praktiken så är det några gigantiska amerikanska företag man ska subventionera på allt annats bekostnad där Sverige får några vaktmästarjobb i utbyte och massivt högre elpriser.
Citera
2026-05-25, 08:00
Medlem
Threadkillers avatar
Min överslagsberäkning:

"”Vi har ansökningar på över 5000 megawatt bara i Mellansverige. Det är som tjugo städer av Uppsalas storlek” säger Daniel Gustafsson, ansvarig för nätplanering på Svenska Kraftnät."

Datacenter betalar ju numera den vanliga energiskatten, 0,36 kr/Kwh. 5000 MW, 24 timmar om dygnet, ger då en skatteintäkt på 15,8 miljarder per år.

En SMR-reaktor från Blykalla ska kosta omkring en miljard kronor när produktionen är igång på allvar. En sådan reaktor ger en effekt på 55 MW, vilket innebär att det behövs 91 sådana reaktorer. Vi avrundar till 100.

100 SMR-reaktorer = 100 miljarder kronor. Om staten står för hela kostnaden har det med 15,8 miljarder i skatteintäkter betalat sig på 6,3 år. Vi avrundar till 10 år eftersom jag antar att 5000 MW är något slags maxeffekt och inte vad datacentren drar 24/7.

Detta är bara jag och mellanstadiematte, hur de verkliga beräkningarna görs har jag inte orkat sätta mig in i. Men det ser väl inte osannolikt ut att det kan löna sig på inte särdeles lång sikt?
Citera
2026-05-25, 08:10
Medlem
"Ny miljardindustri växer fram: ”Höjer elnotan – och tar ditt jobb”

Planerade etableringar kan motsvara över en femtedel av Sveriges nuvarande elförbrukning – något som kommer pressa upp elpriserna.
”Om jag drev en industri med stor elanvändning skulle jag följa utvecklingen med viss nervositet”, säger analytikern Christian Holtz."

https://www.affarsvarlden.se/artikel/ny-miljardindustri-vaxer-fram-hojer-elnotan-och-tar-ditt-jobb

ja alltså regeringen måste ju ta tag i detta och se till att antalet jobbtillfällen avgör vilka som ska slösa el

politrukerna brukar ju älska att hitta på nya skatter och då är det väl bara att beskatta sånt som slösar el utan att ge några anställda?

men så länge wall-enberg är involverad kommer väl det aldrig att hända..?
Citera
2026-05-25, 08:50
Medlem
Flashshits avatar
Här är orsaken till att vi idag har dyr ström i Sverige:

https://www.youtube.com/watch?v=_d-iNqqJbgw

Och här är sossarnas lösning på strömproblemet:

https://www.youtube.com/watch?v=8hNp9fwnNXw

Det var för övrigt Stefan Löfven som gjorde uppgörelsen som skattefri ström för serverhallar i Sverige.
Han blev väl lurad på någon middag där han inte trodde att han var full (ännu)...
Det enda det ledde till var mindre och dyrare ström till svenska folket.
Och nu kommer folket med största sannolikhet att återigen rösta fram S och MP, svenska folket lider av psykisk ohälsa kombinerat med ett självskadebeteende.
Senast redigerad av Flashshit 2026-05-25 kl. 08:55.
Citera
2026-05-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Min överslagsberäkning:

"”Vi har ansökningar på över 5000 megawatt bara i Mellansverige. Det är som tjugo städer av Uppsalas storlek” säger Daniel Gustafsson, ansvarig för nätplanering på Svenska Kraftnät."

Datacenter betalar ju numera den vanliga energiskatten, 0,36 kr/Kwh. 5000 MW, 24 timmar om dygnet, ger då en skatteintäkt på 15,8 miljarder per år.

En SMR-reaktor från Blykalla ska kosta omkring en miljard kronor när produktionen är igång på allvar. En sådan reaktor ger en effekt på 55 MW, vilket innebär att det behövs 91 sådana reaktorer. Vi avrundar till 100.

100 SMR-reaktorer = 100 miljarder kronor. Om staten står för hela kostnaden har det med 15,8 miljarder i skatteintäkter betalat sig på 6,3 år. Vi avrundar till 10 år eftersom jag antar att 5000 MW är något slags maxeffekt och inte vad datacentren drar 24/7.

Detta är bara jag och mellanstadiematte, hur de verkliga beräkningarna görs har jag inte orkat sätta mig in i. Men det ser väl inte osannolikt ut att det kan löna sig på inte särdeles lång sikt?
Du har fått fel ingångsdata. Och så räknar du med kalkylräntan 0%.

Vi kan ta data från verkligheten. NuScale som har en godkänd SMR satt ihop ett kkv på 456 MW åt en kund. Det skulle kosta ca 96 mdr i kr. Det blir 210 MSEK i inköpspris per MW. Så 100 MW blir ca 21 mdr SEK. (i stället för 1 mdr SEK).

Sedan kommer du i praktiken behöva låna mycket till inköpet.
Smetar du ut bara kapitalkostnaden på 50 år så landar du på en produktionskostnad på 240 öre/kWh. Sedan tillkommer en rad andra kostnader som drift, bränsle och avsättningar för avveckling och lagring av bränsle. Och försäkring.

Landbaserad vindkraft har en produktionskostnad på 30 öre/kWh.

Du kommer göra en förlust på minst 100 öre/kWh. 100 MW gör att dina dagliga förluster i 50 år blir 2.5 MSEK.
Senast redigerad av ekbo251 2026-05-25 kl. 09:04.
Citera
2026-05-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Regeringen vill få hit utländska datacentraler och lockar med billig el
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Här är orsaken till att vi idag har dyr ström i Sverige:
Kan inte du reda ut vem av dig och trådstartaren som har megafel.
Citera
2026-05-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jo det är dom tyvärr.
Men du har ingen aning om hur?
Citera
2026-05-25, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kan inte du reda ut vem av dig och trådstartaren som har megafel.

de lockar med billig el, det beror på att den el vi har i sverige (som vi idag tycker är dyr) är ändå billig jämfört mot vad de betalar i tex tyskland.

MEN: detta kommer att driva upp priserna på el utav bara helvete i sverige, vilket kommer göra den svenska elen svindyr. Men då elpriserna i övriga europa mest troligt kommer drivas upp ännu mer så kommer det vara lite billigare än att ha det där. Lägg därtill till att svenska politiker har gett bolagen subventioner för elkraft, nu har dock politikerna äntligen vaknat och därför ger de inte några nya subventioner men de gamla avtalen lever ännu kvar vilka ger subventioner.

så kort och gott: elpriserna kommer öka utav bara helvete i sverige
Citera
2026-05-25, 09:14
Medlem
problemet är att även om sverige försöker bromsa slöseriet med el så har vi grannländer som är villiga att slösa med el

"Så snor Finland Sveriges miljardprojekt – ”Bara sett första stegen”

"Explosion av datacenterinvesteringar i Finland
I stället styr nu stora investeringar mot Finland, som snabbt håller på att inta en ledande position på den europeiska datacenterkartan.

På bara ett år har landet gått från en handfull projekt till ett trettiotal större etableringar, och utvecklingen fortsätter uppåt."

https://www.tn.se/hallbarhet/45684/sa-snor-finland-sveriges-miljardprojekt-bara-sett-forsta-stegen/

det här var ju 1 lustig kommentar..

"Just nu lockar Finland till sig stora investeringar i datacenter. Landet har flera strukturella fördelar: konkurrenskraftig fossilfri el"

hur många kablar till sverige vill dom ha innan dom är nöjda?
Citera
2026-05-25, 09:28
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du har fått fel ingångsdata. Och så räknar du med kalkylräntan 0%.

Vi kan ta data från verkligheten. NuScale som har en godkänd SMR satt ihop ett kkv på 456 MW åt en kund. Det skulle kosta ca 96 mdr i kr. Det blir 210 MSEK i inköpspris per MW. Så 100 MW blir ca 21 mdr SEK. (i stället för 1 mdr SEK).

Fast SMR-reaktorer är ju en nyutvecklad teknologi som antas komma att sjunka i pris ju fler som byggs, på grund av skalfördelar. NuScales misslyckande med att få ner kostnaden för sitt första tänkta kärnkraftverk kan inte tas till intäkt för att Blykalla automatiskt skulle misslyckas med att pressa ner kostnaderna ifall staten beställde 100 reaktorer.

Jag säger inte att de nödvändigtvis skulle lyckas heller, alltså.

Det var mycket jag inte räknade in därför att det var en väldigt grov överslagsberäkning, vilket jag var tydlig med. Det är naturligtvis din också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in