2026-05-24, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarnatt90
Du verkar ha otroligt mycket detaljerad info kring detta fall/familjen, och extremt mycket agg gentemot honom. Känner du dem väl? Och hur? Jag Kanske missade att du skrivit det i dina tidigare inlägg. Tror du inte döttrarna kommer stötta sin mamma på alla sätt? Hur mår de i den här uppståndelsen? Tragiskt fall och familj. Tyvärr inte ovanligt. Men en sak förstår jag inte (är inte 100 insatt), du kanske kan svara på det. Om de var gifta, äger hon inte 50% av alla tillgångar?
Hon fick skriva på äktenskapsförord dagen före de gifte sig. Nisse Pisse äger ALLT! Under äktenskap äger var och en sitt. Utan äktenskapsförord delar man 50/50. Men inte I detta fall.
Citera
2026-05-24, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdan2026
Hon fick skriva på äktenskapsförord dagen före de gifte sig. Nisse Pisse äger ALLT! Under äktenskap äger var och en sitt. Utan äktenskapsförord delar man 50/50. Men inte I detta fall.
Döttrarna är hårt hållna, vågar nog inte gå emot sin far. De är garanterat medvetna om allt, men barn är oftast lojala mot båda sina föräldrar, men nu ska dottern Gabrielle ta över allt, allt är inte påskrivet, hon är nog rädd.
Citera
2026-05-24, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamot
Det fungerar inte riktigt så i detta fallet. Detta är en slags hedersgrej, där man skriver att "det ej ska anses som gåva". Sedan blir det att den som tar över ska driva det, övriga ska få rättmätiga utdelningar från gården. Iom gården aldrig ska säljas så är det vad som anses skäligt och det är en del av adeln.
FIdeikommiss finns inte längre, bara ett slott kvar. Nisse Pisse hyr ut många boenden, så systern borde få kompensation. Känns som om han avvecklat djuren och byggt lägenheter där, jag vet inte. Men många lägenheter. En sak att EN tar över, men enligt svensk lag har den andra dottern rätt till sin del av arvet. Går inte att förhandla bort. Men är döttrarna är nog så kuvade att de bara låter det vara, att Gabrielle får allt. Då måste Beatrice juridiskt skriva papper att hon avstår sin lagliga rätt till arv. Klart att man inte vill splittra gården. Men det finns mycket pengar också. Dessutom skog som ska gallras och säljas, så Beatrice är korkad om hon avsäger sig ekonomisk kompensation. Hederskultur? Givetvis.
Citera
2026-05-24, 03:08
Medlem
Citat:
Du verkar ha otroligt mycket detaljerad info kring detta fall/familjen, och extremt mycket agg gentemot honom. Känner du dem väl? Och hur? Jag Kanske missade att du skrivit det i dina tidigare inlägg. Tror du inte döttrarna kommer stötta sin mamma på alla sätt? Hur mår de i den här uppståndelsen? Tragiskt fall och familj. Tyvärr inte ovanligt. Men en sak förstår jag inte (är inte 100 insatt), du kanske kan svara på det. Om de var gifta, äger hon inte 50% av alla tillgångar?
Känner dem inte mycket, men mycketr är allmänt känt. Känner dock några som känner dem väl. Finns info jag inte kan skriva då jag inte känner dem personligen. Vill inte "lämna ut" de som känner dem väl. Inte röja deras identitet.
Citera
2026-05-24, 03:17
Medlem
Citat:
Vet inte om de stöttar sin mamma, de ingår i en sjuk familj, tjejerna också rädda. Möjligt att de stöttar sin mamma NU. Men de avstod ifrån att vittna, tyvärr. Är nog rädda för sin pappa. Och Nisse Pisse ska ju föra över allt till en dotter. "Man biter inte den hand som föder en"
Citera
2026-05-24, 13:19
Medlem
Citat:
2/3 gällde tidigare, nu måste de sitta 3/4. Löjligt, varför inte sitta av hela strafftiden? Är väl för att de ska sköta sig i fängelset. Missköter de sig så blir straffet fullt. 6 år vore det minsta i detta fall. Grov misshandel kan ge 10 år. Så straffet skulle kunna bli över 6 år, att misshandla en okänd ger längre straff än att systematiskt misshandla sin fru svårt. Känns konstigt. Grov kvinnofridskränkning 6 år plus svår misshandel 3 år. 9 år känns rimligt.
2/3 villkorlig frigivning gäller fortfarande för straff under 6 år, 3/4 gäller för straff från 6 år och uppåt.
Senast redigerad av kringkring 2026-05-24 kl. 13:21. Anledning: Korrigering
Citera
2026-05-24, 18:39
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Vet inte om de stöttar sin mamma, de ingår i en sjuk familj, tjejerna också rädda. Möjligt att de stöttar sin mamma NU. Men de avstod ifrån att vittna, tyvärr. Är nog rädda för sin pappa. Och Nisse Pisse ska ju föra över allt till en dotter. "Man biter inte den hand som föder en"

vet du hur det kommer sig att bara den ena dottern får allt, kan hon vara favoriserad? Om greven är en riktig skitstövel mot sin fru och andra i sin omgivning, ligger det väl inte långt till hands att han också är orättvis som pappa!?
Citera
2026-05-24, 19:03
Medlem
Citat:

Så tragiskt, sorgligt. Vilka hemska döttrar ändå. Jag hade för sjutton hellre bott i en container och stöttat min ena förälder från orättvisa än att vilja ärva alla pengar på jorden. Säger mig bara vilka patetiska föräldrar som uppfostrat dessa barn. Gäller både U och N. Ingen är bättre än den andre. Samma skrot och korn hela högen. Och vad är döttrarna rädda för? Att inte ärva en krona? Alltså inte undra på att världen ser ut som den gör.
Senast redigerad av sommarnatt90 2026-05-24 kl. 19:22.
Citera
2026-05-24, 19:40
Medlem
Citat:

Men hur i helvete kan man vara så korkad att man skriver på ett sånt äktenskapsförord?! Jag blir lika fascinerad varje gång man läser om sådana här fall. Bara lämna skiten direkt om hen kräver ett sånt äktenskapsförord. Älskar man varandra, vill ingå i äktenskap, skaffa barn....då ser man till att båda förblir ekonomiskt trygga. Delar man kärlek, så delar man allt annat. Man stå lite se sitt kast att man 30 år senare sitter i en ekonomisk kris vid separation vid en sådan påskrift.
Citera
2026-05-24, 19:52
Medlem
mevs avatar
Vad dillar du om? Du verkar ju inte ha någon större koll på APD och psykopati. Det är väldigt vanligt att sådana människor plågar andra människor och djur för att de söker spänning. De upplever en slags inre tomhet, på grund av sitt flacka känsloregister. För att få en kick och slippa tomheten, så begår de grymheter mot andra (och/eller blir adrenalinjunkies). De kan också göra det för att det helt enkelt känns roligt och intressant. Som ett sätt att mota bort tristess.

Visst kan de bli våldsamma om de är arga också, i och med att de inte känner vare sig empati eller skam. Men det är som sagt inte den enda möjliga bakomliggande orsaken.

Jag förstår inte varför du hela tiden kommer tillbaka till att försöka skuldbelägga brottsoffret för gärningsmannens personlighetsstörning och våld? Varför känner du ett behov av att göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att det pågick i 30 år har mest med frun att göra. Jag är dock glad att hon fick hjälp till sist.

Jag förutsätter att han blev arg och då måste ta ut det över någon. Det finns inget som tar ut ingenting över någon. Det pågår inte "våld för skoj skull" någonstans.
Senast redigerad av mev 2026-05-24 kl. 19:57.
Citera
2026-05-24, 22:37
Medlem
Citat:
Men hur i helvete kan man vara så korkad att man skriver på ett sånt äktenskapsförord?! Jag blir lika fascinerad varje gång man läser om sådana här fall. Bara lämna skiten direkt om hen kräver ett sånt äktenskapsförord. Älskar man varandra, vill ingå i äktenskap, skaffa barn....då ser man till att båda förblir ekonomiskt trygga. Delar man kärlek, så delar man allt annat. Man stå lite se sitt kast att man 30 år senare sitter i en ekonomisk kris vid separation vid en sådan påskrift.
Om jag minns rätt så kuppades äktenskapsförordet in kvällen innan bröllopet, familjens advokat fick presentera det för bruden. Inte så lätt dra i nödbromsen då.
Men a-kassa eller sjukpenning borde hon väl kunna få.
Senast redigerad av kringkring 2026-05-24 kl. 22:47. Anledning: Tillägg
Citera
2026-05-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Om jag minns rätt så kuppades äktenskapsförordet in kvällen innan bröllopet, familjens advokat fick presentera det för bruden. Inte så lätt dra i nödbromsen då.
Men a-kassa eller sjukpenning borde hon väl kunna få.

Ännu värre, och ännu större anledning att be mannen dra åt helvete..... och definitivt inte skaffa barn med. Men Nu är det var det är... lätt att vara efterklok. Gäller alla oavsett vad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in