2026-05-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Vi kanske delvis är överens? Hur menar du med ger?

Personligen tycker jag att en behöver se privilegier från flera perspektiv. Biologi och evolutionär psykologi kan vara givande om det görs på rätt sätt. Dvs att en tar med det i beräkningen men försöker hitta vägar runt eventuella problem som kan uppstå pga det.

Jag skulle tex vilja påstå att mäns större fysiska styrka är ett privilegie när de är ensamma med kvinnor. Ett privilegie vissa män utnyttjar.
Och att det för kvinnor är rent praktiskt är en sorts förtryck att behöva oroa sig pga sin mindre fysiska styrka. Om vi ska lösa det så kan vi inte ignorera den biologiska skillnaden. Vi behöver jobba runt den.

Att mer och mer män upplever ett förtryck vad gäller möjlighet till sex och relatilner kan bero på biologiska skillnader. De har svårare att konkurrera med andra män för att de kanske har en diagnos. Eller för att de inte är speciellt smarta.
Med de förändringar som gjorts i skolan som kräver mer individuellt arbete så har de som pojkar hamnat efter och har svårare att uppfylla krav som kvinnor har på en partner. Pojkar mognar senare pga biologi. Så det är en större utmaning med dagens skola.

Nästa aspekt som jag tycker är viktig vad gäller privilegier i den här debatten.

Det handlar om att ta privilegier. Det är i praktiken det som vissa inom manosfären predikar.
Genom att förändra sig själva och sin attityd så kan de kan få mer manliga privilegier. De uppfyller en bild av manlighet som gör att de får bättre möjlighet att ligga. Och vissa lär också ut hur en kan ha sunda relationer. Men det är mer ovanligt.

Genom att strunta i biologi / evolutionär psykologi så kommer vi inte lösa de toxiska aspekterna av manosfären. För de kommer använda sig av de vetenskaperna och andra för att uppnå sina mål.
Ibland med etik och ibland utan.

Lite det jag trodde, att vi inte hade samma definition på ordet privilegium.
Slår du upp ordet så får du:

"Ett privilegium är en exklusiv rättighet, fördel eller förmån som tilldelas en viss person, grupp eller institution. Ordet kommer från latinets privilegium (en lagstiftning riktad mot en specifik individ)"

alltså det jag skrev, ...som GES till en individ eller grupp, inte en biologisk fördel som man ev. föds med.

mäns fysisk styrka kontra kvinnors är en fördel, de i vissa fall kan utnyttja, men inget privilegium.
Citera
2026-05-24, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Lite det jag trodde, att vi inte hade samma definition på ordet privilegium.
Slår du upp ordet så får du:

"Ett privilegium är en exklusiv rättighet, fördel eller förmån som tilldelas en viss person, grupp eller institution. Ordet kommer från latinets privilegium (en lagstiftning riktad mot en specifik individ)"

alltså det jag skrev, ...som GES till en individ eller grupp, inte en biologisk fördel som man ev. föds med.

mäns fysisk styrka kontra kvinnors är en fördel, de i vissa fall kan utnyttja, men inget privilegium.

Din modell av privilegie är på tok förenklad.
Har du läst något om maskulin hegemonic eller intersektionalitet.

Jag säger inte att din definition är fel. Men den är så förenklad att den nästan är värdelös
Citera
2026-05-24, 12:55
Medlem
Citat:
forts övriga punkter.

2. Verkligen? beror verkligen vissa mäns oförmåga/ ovilja att tillfredsställa kvinnor på att kvinnor väljer dem?
Förstår du inte själv hur korkat det resonemanget är?
Och fakta kvarstår. Betydlgit färre kvinnor än män blir tillfredsställda sexuellt av sin partner.
Men just ja...det är ju ett "privilegium".

3. Nä just, jag tror verkligen inte kvinnor "förstår hur "privilegierade" de är när de tvingas av samhällsnormer att stå och invänta att rätt man ska uppvakta dem istället för att själv ta sig till honom.
Att tvingas lägga tid och kraft på att avvisa raggande män de inte är ett skit intresserade av, istället för att kunna lägga den på män de faktiskt är intresserade av, är ju ett jätteprivilegium! onekligen...not.

4. Att få en våldtäktsman dömd i Sverige är extremt svårt, det visar statistiken väldigt tydligt. Är bara några futtiga % av alla våldtäktfall som leder till fällande dom. En FET majoritet anmäls aldrig, en lika fet majoritet av anmälningar läggs ner tämligen omgående etc. etc.

Det "jobbigaste" med att vara man i Sverige i modern tid, är nog att gamla privilegier tas bort från män en efter en, och att män som grupp behöver lära sig att leva på lika villkor med kvinnor. Säkert jättejobbigt.

3. Du har uppenbarligen inte koll på det området.
Jag har blivit flörtad på av flertalet kvinnor i olika kontexter. Samma sak med en del av mina vänner som ser bra ut.
Ingen som ser snett på det om en gör det på ett snyggt sätt.
Låter som att du har missat något eller bor i en liten by där normen är annorlunda.

4 fortfarande så har kvinnnor privilegier vad gäller utbildning. Och de har privilegier i möjligheten att få ligga.

Utbildning är troligtvis ett av de områden där kvinnor är mest privilegierade .
Samma sak med rättsväsendet.

Vilket innebär att det är områden där män inte har privilegier
Citera
2026-05-24, 13:26
Medlem
Citat:
Din modell av privilegie är på tok förenklad.
Har du läst något om maskulin hegemonic eller intersektionalitet.

Jag säger inte att din definition är fel. Men den är så förenklad att den nästan är värdelös
Nej din mupp....det är vad ordet står för, och det är av enorm vikt för språkförståelse att ord har sina speciella betydelser och att man kan kommunicera exakt och skilja på olika saker.
Citera
2026-05-24, 13:34
Medlem
Citat:
3. Du har uppenbarligen inte koll på det området.
Jag har blivit flörtad på av flertalet kvinnor i olika kontexter. Samma sak med en del av mina vänner som ser bra ut.
Ingen som ser snett på det om en gör det på ett snyggt sätt.
Låter som att du har missat något eller bor i en liten by där normen är annorlunda.

4 fortfarande så har kvinnnor privilegier vad gäller utbildning. Och de har privilegier i möjligheten att få ligga.

Utbildning är troligtvis ett av de områden där kvinnor är mest privilegierade .
Samma sak med rättsväsendet.

Vilket innebär att det är områden där män inte har privilegier

Nej, kvinnor har inte några speciella privilegier gällande utbildning i Sverige.
Ingen som förbjuder pojkar utbildning eller förvägrar dem betyg eller nått som helst baserat på att de inte skulle vara flickor.

Och heller ingen som förvägrar män att söka sex, eller ha sex med frivilliga partners...
och det som vi idag har förbud mot....ligga trots att samtycke inte finns, eller köpa sex, eller ha sex med våld, hot, tvång etc...är alltså lika förbjudet för kvinnor.

Inget privilegium alltså.

Det du har är faktumet att män i betydligt högre grad än kvinnor kan tänka sig sex med människor de egentligen inte är speciellt intresserade av som personer. Vilket leder till en icke balanserad marknad....
Men sorry det är alltså varken kvinnors fel/ ansvar eller nån som helst form av privilegium för kvinnor, utan tvärtom vägar jag påstå, det är ett fenomen som dagligen skadar kvinnor.
Citera
2026-05-24, 19:01
Medlem
Citat:
Nej din mupp....det är vad ordet står för, och det är av enorm vikt för språkförståelse att ord har sina speciella betydelser och att man kan kommunicera exakt och skilja på olika saker.

Tror du att det i någon kultur funnits privilegie i att inte ha funktion i armar och ben. Att ha tillhört den gruppen någonsin inneburit ett privilegie?

Vissa saker är naturligt återkommande som priveligier i den mänskliga historien. Och visss saker är sällan eller aldrig privilegier .
Det beror på att vi är människor som evolutionärt föredrar vissa saker. Tex att män uppskattar kvinnor som ger tecken på att vara fertila och hälsosamma.
Citera
2026-05-24, 19:03
Medlem
Citat:
Nej, kvinnor har inte några speciella privilegier gällande utbildning i Sverige.
Ingen som förbjuder pojkar utbildning eller förvägrar dem betyg eller nått som helst baserat på att de inte skulle vara flickor.

Och heller ingen som förvägrar män att söka sex, eller ha sex med frivilliga partners...
och det som vi idag har förbud mot....ligga trots att samtycke inte finns, eller köpa sex, eller ha sex med våld, hot, tvång etc...är alltså lika förbjudet för kvinnor.

Inget privilegium alltså.

Det du har är faktumet att män i betydligt högre grad än kvinnor kan tänka sig sex med människor de egentligen inte är speciellt intresserade av som personer. Vilket leder till en icke balanserad marknad....
Men sorry det är alltså varken kvinnors fel/ ansvar eller nån som helst form av privilegium för kvinnor, utan tvärtom vägar jag påstå, det är ett fenomen som dagligen skadar kvinnor.

Svenska staten har gett kvinnor privelegier inom skolan genom en skolplan som gynnar unga kvinnor.
Ungefär som att om vi bestämde oss för att starka människor ska lyftas så skulle mer män få priveligier
Citera
2026-05-24, 19:21
Medlem
Citat:
Svenska staten har gett kvinnor privelegier inom skolan genom en skolplan som gynnar unga kvinnor.
Ungefär som att om vi bestämde oss för att starka människor ska lyftas så skulle mer män få priveligier

eh nej.
Skolpedagoger har skapat en pedagogik i form av "tänka själv" ideal som visat sig gynna tjejer mer än pojkar. Men å andra sidan ALLA formar av skolpedagogik har gynnat flickor mer än pojkar, eftersom.....teoretisk inlärning involverar främst frontal cortex...och den är alltså betydligt mer mogen hos flickor än pojkar, en biologisk skillnad som du väljer att kalla privilegium, men som alltså inte är det.
Citera
2026-05-24, 19:26
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
eh nej.
Skolpedagoger har skapat en pedagogik i form av "tänka själv" ideal som visat sig gynna tjejer mer än pojkar.

Det stämmer inte. Idealet är "diskutera kring", dvs ordbajsa.
Citera
2026-05-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det stämmer inte. Idealet är "diskutera kring", dvs ordbajsa.

japp kunna tänka själv....går inte diskutera om du inte klarar tänka själv.
Citera
2026-05-24, 19:38
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Skojar du? Om man man är hyfsat verbalt begåvad så är det gratispoäng när man får en uppgift av typen "diskutera kring.. "
Citera
2026-05-24, 19:38
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Kvinnor bättre på att tänka självständigt, lol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in