2026-05-24, 10:40
Medlem
Sladdarens avatar
Eller glutenfritt naturligt mjöl ?

Eller brukar ni göra bön linsbaserade våfflor och fylla dom som ett pitabröd med diverse kött ost grönsaker och mycket annat ni gör en smet på och gör en våffelbaserad matlagning ?
Citera
2026-05-24, 11:28
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
potatisvåfflor all the way
Citera
2026-05-24, 11:28
Medlem
Jag gjorde något som kallades proteinvåfflor för tio år sedan men jag minns inte receptet på dom men dom var jävligt goda men det var inget mjöl i dom ialla fall inget mjöl alls hade dom. Ägg var det i dom det vet jag. Riktigt goda så man nästan skämdes när man åt dom för man fattade inte hur dom kunde vara så nyttiga men ändå goda. Helt sjukt alltså.
Citera
2026-05-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Eller brukar ni göra bön linsbaserade våfflor och fylla dom som ett pitabröd med diverse kött ost grönsaker och mycket annat ni gör en smet på och gör en våffelbaserad matlagning ?

Traditionella frasvåfflor är svåra att få till glutenfria. Har du ett våffeljärn finns däremot goda möjligheter att göra olika smarriga matvåfflor!

Några förslag är tex riven och urkramad zucchini tillsammans med ägg, parmesan, lite citronzest och någon färsk örtkrydda.

En variant på rösti på fint riven potatis med ägg, och någon lämplig ost.

En variant på okonomiyaki på kål (vitkål eller spetskål) med finriven morot, ägg och lämplig kryddning.

Du kan även riva halloumi tillsammans med annan lämplig ost och ägg tillsammans med någon glutenfri, bindande stärkelse.

Lycka till!
Citera
2026-05-24, 12:34
Medlem
Citat:
Tänker mig riven potatis, rösti med socker. Har inte testat och inte ens tänkt på det innan. Såklart utan socker om man inte ska ha det som dessert. Riva riktigt smått så det hinner att bli genomgräddat.

Får nog damma av våffeljärnet och testa.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-24 kl. 12:49.
Citera
2026-05-24, 12:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Maizenavåfflor såklart.
Citera
2026-05-24, 13:17
Medlem
Du skulle kunna göra glutenfria våfflor med bovetemjöl istället för vetemjöl. I Bretagne gör man ju galettes på det (matiga crêpes), så jag ser inte varför det inte skulle kunna användas i ett våffelrecept. Ta lite mindre bovetemjöl än vete ba.
Citera
2026-05-24, 15:32
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Du skulle kunna göra glutenfria våfflor med bovetemjöl istället för vetemjöl. I Bretagne gör man ju galettes på det (matiga crêpes), så jag ser inte varför det inte skulle kunna användas i ett våffelrecept. Ta lite mindre bovetemjöl än vete ba.

Då är den ju inte glutenfri?
Citera
2026-05-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Då är den ju inte glutenfri?
Jo, jag var nog inte tillräckligt tydlig bara. Sorry. Bovetemjöl är helt glutenfritt, då det är en blomma, inte ett sädesslag (trots att det heter -vete).

Om receptet säger 3 dl vetemjöl, och du byter det mot 3dl bovetemjöl, så blir smeten för tjock.

Jag menar alltså; ersätt mängden vetemjöl med en liiite mindre mängd bovetemjöl. Hänger du med?
Citera
2026-05-24, 15:46
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jo, jag var nog inte tillräckligt tydlig bara. Sorry. Bovetemjöl är helt glutenfritt, då det är en blomma, inte ett sädesslag (trots att det heter -vete).

Om receptet säger 3 dl vetemjöl, och du byter det mot 3dl bovetemjöl, så blir smeten för tjock.

Jag menar alltså; ersätt mängden vetemjöl med en liiite mindre mängd bovetemjöl. Hänger du med?

Ah, jag hänger med nu!
Citera
2026-05-24, 16:22
Medlem
Mjöl är bara ett format.
Pratar TS om vetemjöl eller vad menar denne?

Byt ut vetemjölet mot potatismjöl och majsmjöl.
Citera
2026-05-24, 22:10
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Mjöl är bara ett format.
Pratar TS om vetemjöl eller vad menar denne?

Byt ut vetemjölet mot potatismjöl och majsmjöl.

Ja skrev fel men menar i rubriken : utan vitt vetemjöl eller ytterst lite vitt vetemjöl

Varför ? Anser inte att vetemjöl är speciellt nyttigt att konsumera mycket av, gott äre väl alla gånger som bröd osv.

Och kan man få till en matig och god eller söt och god våffelanrättning utan det vita mjölet så är vi väl alla ganska nöjd och att det smakar tom bättre.

Hur du limmar ihop det är upp till dig så länge det håller ihop

Tråden handlar sen i stort sätt om vilken maträtt som helst som görs som en våffla istället för på andra sätt, och vilka våfflor man då gör, eller vill göra, eller vill prova där helt annat bindemedel används än vit mjöl eller bara lite av det och resten är andra sädesslag eller stärkelser eller mjölsorter plus ägg tex
Senast redigerad av Sladdaren 2026-05-24 kl. 22:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in