2026-05-23, 23:56
Medlem
Hugo Pratts avatar
Undrar om män är mer benägna till den här sortens stolliga spekulationer? Jag tänker att kvinnor är mer fåfänga och vana att lägga märke till hur ljuskällor, vinklar och optik påverkar hur ansikten ter sig på bild.

Att rynkor slätas ut av tillräckligt starka lampor framifrån borde dock även sluskgubbar vara medvetna om. Att en mindre ljuskälla som lyser snett underifrån kan skapa skuggor från kragen på halsen är ett mindre vanligt fenomen. Men så svårt att förstå är det väl ändå inte?
Citera
2026-05-24, 00:04
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tack, det var en bra upplysning. Då har det hänt på riktigt. Tycker inte ens detta är en konspiration, det syns att det är en mask.
Instämmer, vad jag tycker är så skumt är att det finns ingen bra förklaring till varför.
Är det en mask för att dölja hans ansikte (skada, etc) så framträder han ju igen 22a maj som jag postat tidigare, och där tycker jag han ser mer normal ut. Varför skulle han ha haft en mask den dagen men inte 3 dagar senare?
Och ha en mask för att se yngre ut? Vetefan, det är väl sånt man har makeup till, blir ju bara motsatt effekt med uncanny valley.
Var han inte tillgänglig den dagen så dom hade någon skådespelare med mask istället?

Är nog det konstigaste jag sett på TV.
Vi lär aldrig få ett riktigt svar tyvärr men fortfarande intressant att spekulera.
Citera
2026-05-24, 00:09
Medlem
Har ej koll på denna person, men lät det som att han hade samma röst? Annars kan man spekulera att det var någon annan som framträdde som honom med en likartad röst.

Att det är en mask ser vem som helst. Detta har lite samma energi som när Israel fejkade Netanyahu-videor för att dölja hans egentliga frånvaro p.g.a. cancer.
Citera
2026-05-24, 00:11
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Undrar om män är mer benägna till den här sortens stolliga spekulationer? Jag tänker att kvinnor är mer fåfänga och vana att lägga märke till hur ljuskällor, vinklar och optik påverkar hur ansikten ter sig på bild.

Att rynkor slätas ut av tillräckligt starka lampor framifrån borde dock även sluskgubbar vara medvetna om. Att en mindre ljuskälla som lyser snett underifrån kan skapa skuggor från kragen på halsen är ett mindre vanligt fenomen. Men så svårt att förstå är det väl ändå inte?
Köper inte riktigt skuggteorin, det som stör mig mest med den är att när han pratar så ser det ut som att skuggan blir mörkare då masken över sticker ut mer. Det är också en mycket rak och tunn linje runt halsen där "masken" ramlat av, osäker på om skuggor beter sig så. Men ja det blir ju vad jag ser mot vad du ser, så svårt att diskutera.
Men konstigt ser det väl ut i alla fall?
Har själv aldrig sett något liknande i media tidigare.
Citera
2026-05-24, 01:45
Medlem
graventhulmars avatar
Någon typ av skugga eller glitch är det ändå, för glipan i ”masken” följer hans munrörelser på pricken.
Citera
2026-05-24, 01:49
Medlem
auruns avatar
Gått igenom videon flera gånger nu men personen ni nämner (Robert) dyker inte upp alls. Är länken korrekt?
Citera
2026-05-24, 03:18
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC

Men konstigt ser det väl ut i alla fall?

Tror knappt jag hade reagerat på det om jag sett det på TV i ensamhet. Men nu när det pekades ut som något märkligt så tittade jag så klart extra noga på halsen och höll med om att det såg konstigt ut.

Men det räckte med 5 sekunders granskning för att se att det berodde på skjortkragen och studiobelysningen som inte var helt symmetrisk. Jag behövde inte läsa någon annans analys utan såg det själv och i samma stund upphörde halsen att se märklig ut.

Ska sägas att jag själv är fåfäng och mycket uppmärksam på alla små ålderstecken på min egen hals och hur de påverkas av belysning (extremt mycket!). Om man inte är den som brukar reflektera över sådant så kan jag förstå att man lättare låter sig förbryllas.
Citera
2026-05-24, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
skjortkragen

En hudfärgad skjortkrage?
Citera
2026-05-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
En hudfärgad skjortkrage?

Skjortkragen skapade skuggan då belysning var placerad under honom.
Citera
2026-05-24, 11:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Skjortkragen skapade skuggan då belysning var placerad under honom.
Där har vi den rimliga förklaringen. Det är ju rätt starkt ljus i en studio, det är därför alla sminkas för att inte se likbleka ut. Och med starkt ljus blir det skarpa skuggor.
Citera
2026-05-24, 11:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Skuggor och komprimering - titta på halsen på journalisten som pratar ca 30 sekunder in i klippet så ser man liknande effekter.
Citera
2026-05-24, 12:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Gått igenom videon flera gånger nu men personen ni nämner (Robert) dyker inte upp alls. Är länken korrekt?
Så han som pratar ganska exakt en minut in i inslaget, vem är det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in