Citat:
Ursprungligen postat av
2an
Det är minst 3-4 sekunder gult sedan rött i 2-5 sekunder innan gångarna får grönt
Många trafikljus är annorlunda på det sättet. Jag har sett trafikljus där bilisten får rött och fotgängare får grönt bara en halv sekund senare, och då är det en stor risk om det är en korsning av variant större med övergångställe på andra sidan och en bil då väljer att accelerera sig igenom ljussignalen när den precis slår över till rött.
Under mina erfarenheter som lastbilschaufför i bland annat Östeuropa har jag noterat att trafikljusen på vissa platser, särskilt i stora högriskkorsningar, är mer genomtänkta än de vi har i Sverige. Där förekommer ofta nedräkningstimers som visar hur länge ljuset kommer att förbli grönt, vilket möjliggör bättre planering vid anslutning till korsningen och enligt min erfarenhet minskar benägenheten att chansa vid gult ljus. Dessutom blinkar det gula ljuset flera gånger innan det övergår till rött, vilket fångar förarens uppmärksamhet när han närmar sig trafikljuset. Sverige följer i stort den västeuropeiska standarden för trafiksignaler, men enligt min uppfattning finns det flera aspekter där östeuropeiska lösningar helt enkelt är bättre och höjer säkerheten. Speciellt vid dom större korsningarna. Ute på landsbygden förekommer få nedräkningstimers.
Detta var hur som helst en parantes om mina erfarenheter från lastbilshytten i Östeuropa. Hur olyckan har gått till och om föraren var påverkad av något är förstås ytterligare en faktor i detta och i sådana situationer spelar det sannolikt mindre roll vilken typ av trafikljus som använts.