2026-05-24, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
10 månader är vad man dömdes för i Sverige 1993 om man körde ihjäl nån i fyllan och dessutom smet vilket mannen i denna tråd inte gjorde.

Citerar från
(FB) En Dödlig smitnings-olycka i Gävle på 1990-talet

Sverige är fantastiskt.

2003/2004 fick en gubbe 1,5 år efter att kört ihjäl en farmor och sitt 2 åringa barn i barnvagn med 2,17 promille, de gick alla instanser till högsta som fastställde tings och hovrättsdom . Har ingen aning om det blivit någon skärpning vid trafikbrott?
Citera
2026-05-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rondellhunden
Hade bilen grönt ljus
tår på sidan ett... LÄS TRÅDEN
Citera
2026-05-24, 09:12
Medlem
Kakashi1337s avatar
Sjukt mycket OT..

Vad finns det mer att veta om själva tragedin?
Citera
2026-05-24, 09:21
Medlem
Det här var ingen olycka så varför ligger det under "olyckor"? Det här är ett brott. Han hade rött ljus, de som skulle gå över var precis på väg att göra det. Han bara gasar på och kör på tjejen. Vart är detta en olycka?

En av alla vittnen som stod där med flickan har kommenterat det som skedde i en kommentar på facebook på en nyhetssida om man vill läsa mer.
Citera
2026-05-24, 09:24
Medlem
Man kanske kan lära sig att sluta stirra ner i telefonen, ha hörlurar i och följa trafikreglerna när man kör dessa cyklar. De verkar tro de är odödliga
Vad heter hon som dog?
Citera
2026-05-24, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doggie52
Hur blir GMs bil påkörd bakifrån av flera bilar om han nu kört mot rött? Förstår inte händelseförloppet, låter mer som om han kört mot rött, kört på flickan och sen kört vidare in i bilen framför (som sedan kört på bilen framför den, osv).

Håller med. Helt orimligt att den vållande bilen skulle stå först i ledet med flera bilar kvaddade baktill.
Citera
2026-05-24, 09:43
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Det är minst 3-4 sekunder gult sedan rött i 2-5 sekunder innan gångarna får grönt

Många trafikljus är annorlunda på det sättet. Jag har sett trafikljus där bilisten får rött och fotgängare får grönt bara en halv sekund senare, och då är det en stor risk om det är en korsning av variant större med övergångställe på andra sidan och en bil då väljer att accelerera sig igenom ljussignalen när den precis slår över till rött.

Under mina erfarenheter som lastbilschaufför i bland annat Östeuropa har jag noterat att trafikljusen på vissa platser, särskilt i stora högriskkorsningar, är mer genomtänkta än de vi har i Sverige. Där förekommer ofta nedräkningstimers som visar hur länge ljuset kommer att förbli grönt, vilket möjliggör bättre planering vid anslutning till korsningen och enligt min erfarenhet minskar benägenheten att chansa vid gult ljus. Dessutom blinkar det gula ljuset flera gånger innan det övergår till rött, vilket fångar förarens uppmärksamhet när han närmar sig trafikljuset. Sverige följer i stort den västeuropeiska standarden för trafiksignaler, men enligt min uppfattning finns det flera aspekter där östeuropeiska lösningar helt enkelt är bättre och höjer säkerheten. Speciellt vid dom större korsningarna. Ute på landsbygden förekommer få nedräkningstimers.

Detta var hur som helst en parantes om mina erfarenheter från lastbilshytten i Östeuropa. Hur olyckan har gått till och om föraren var påverkad av något är förstås ytterligare en faktor i detta och i sådana situationer spelar det sannolikt mindre roll vilken typ av trafikljus som använts.
Citera
2026-05-24, 09:55
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Man kanske kan lära sig att sluta stirra ner i telefonen, ha hörlurar i och följa trafikreglerna när man kör dessa cyklar. De verkar tro de är odödliga
Vad heter hon som dog?

Flickan gick när det var grönt, snarare föraren som kanske pillade med mobilen och gasade mot rött.
Citera
2026-05-24, 10:01
Medlem
sten-sax-grops avatar
Det är fortfarande INTE en zigenare som körde ihjäl flickan!
En zigenare körde bilen som blev påkörd bakifrån av han som körde ihjäl flickan.
Han som körde ihjäl ser ut att vara från Mellanöstern.
Reg nr som nämnts i tråden tillhör inte bilen som körde på/dödade flickan.

Om den som har reg nr till den påkörande bilen hade velat dela det, så inte oskyldiga personer hängs ut.
Citera
2026-05-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Flickan gick när det var grönt, snarare föraren som kanske pillade med mobilen och gasade mot rött.

Hon körde elspark
Citera
2026-05-24, 11:08
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Hon körde elspark
Verkar faktiskt stå så i media, finns säkert kameror som visar allt

Gissar på att hon sett andra bilar stanna och kört mot rött
Fortfarande lika fel av bilen, hitta en tom motorväg att gasa på istället
Borde det ingå iq test i körkortet?
Minst 110?
Citera
2026-05-24, 11:11
Medlem
israelisinnocents avatar
Intressant, är det mer aggressiv trafik i öst?
Tänker att de har det i åtanke vid designen
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Många trafikljus är annorlunda på det sättet. Jag har sett trafikljus där bilisten får rött och fotgängare får grönt bara en halv sekund senare, och då är det en stor risk om det är en korsning av variant större med övergångställe på andra sidan och en bil då väljer att accelerera sig igenom ljussignalen när den precis slår över till rött.

Under mina erfarenheter som lastbilschaufför i bland annat Östeuropa har jag noterat att trafikljusen på vissa platser, särskilt i stora högriskkorsningar, är mer genomtänkta än de vi har i Sverige. Där förekommer ofta nedräkningstimers som visar hur länge ljuset kommer att förbli grönt, vilket möjliggör bättre planering vid anslutning till korsningen och enligt min erfarenhet minskar benägenheten att chansa vid gult ljus. Dessutom blinkar det gula ljuset flera gånger innan det övergår till rött, vilket fångar förarens uppmärksamhet när han närmar sig trafikljuset. Sverige följer i stort den västeuropeiska standarden för trafiksignaler, men enligt min uppfattning finns det flera aspekter där östeuropeiska lösningar helt enkelt är bättre och höjer säkerheten. Speciellt vid dom större korsningarna. Ute på landsbygden förekommer få nedräkningstimers.

Detta var hur som helst en parantes om mina erfarenheter från lastbilshytten i Östeuropa. Hur olyckan har gått till och om föraren var påverkad av något är förstås ytterligare en faktor i detta och i sådana situationer spelar det sannolikt mindre roll vilken typ av trafikljus som använts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in