2026-05-23, 20:32
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Jag sitter och har panik över att jag inte kan få ihop nån jävla examen fastän jag läst 150hp korsochtvärs massa samma kurser. Kan man betala något universitet bara för att då en signatur om examen? Jag hatar allt vad beträffar universitet. Fullkomligt förpestad miljö. Samtidigt vill jag ha denntryggheten som bara en hög lön kan ge. Jag har 3 år kvar av csn. Vad i helvette gör jag? Jag vill tjäna mycket pengar inom finans, fastigheter eller annat välbetalt (som alla förutom mig med avklarade utbildnibgar gör). Jag hade bra betyg från grundskolan och högt HP innan jag hoppade eunt och testade mig runt och byggde ihop detta aber av totalt meningslösa kurser för min framtid. Vad gör jag? Syo är inkompetenta och dumma i huvudet. Min bostad kostar skjortan. Ingen anställer någon utan examen. Allt ör pest och kolera. Jag säljer mina organ om det ör vad som krävs. Sexuella tjänster. Onlyfans. Vadsomhelst.
Citera
2026-05-23, 20:37
Medlem
Du har fem terminer. Vad tänkte du att det skulle leda till? Ingen examen.
Citera
2026-05-23, 20:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad har du läst för kurser?
Citera
2026-05-23, 20:41
Medlem
Noetlovskijs avatar
En kandidatexamen är 180hp, så du saknar lite poäng. Och om du inte haft en plan från början förstår jag inte hur "korsochtvärs massa samma kurser" ska kunna hjälpa dig till en examen.

Varför inte läsa ett program nu då om du har tre år CSN kvar?

Så som du skriver är du antingen berusad eller helt enkelt inte anställningsbar.

EDIT: Kul att artikeln om universitetsstudenter som inte kunde ordspråk dök upp igår och TS nu skriver att allt är "pest och kolera".
Citera
2026-05-23, 21:09
Medlem
Prata med en studievägledare på universitet för att få rådgivning i vad du ska läsa för att nå 180hp som behövs för en kandidatexamen. Du kan också fråga om du kan få tillgodoräkna någon eller några tidigare kurser från de andra lärosätena.
Citera
2026-05-23, 21:13
Medlem
Det saknas lite poäng för en kandidat. Sen finns det lite grundregler att förhålla sig till, bla ett visst antal hp i huvudämnet. Du får kolla vad du har för poäng och om några är på avancerad nivå samt se om ett universitet godkänner ditt paket för att låta dig skriva en uppsats, då kan du ta ut examen där.

Men ett hopkok av kurser utan vidare mål eller mening kommer ju inte ge något.
Citera
2026-05-23, 22:19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Jag sitter och har panik över att jag inte kan få ihop nån jävla examen fastän jag läst 150hp korsochtvärs massa samma kurser. Kan man betala något universitet bara för att då en signatur om examen? Jag hatar allt vad beträffar universitet. Fullkomligt förpestad miljö. Samtidigt vill jag ha denntryggheten som bara en hög lön kan ge. Jag har 3 år kvar av csn. Vad i helvette gör jag? Jag vill tjäna mycket pengar inom finans, fastigheter eller annat välbetalt (som alla förutom mig med avklarade utbildnibgar gör). Jag hade bra betyg från grundskolan och högt HP innan jag hoppade eunt och testade mig runt och byggde ihop detta aber av totalt meningslösa kurser för min framtid. Vad gör jag? Syo är inkompetenta och dumma i huvudet. Min bostad kostar skjortan. Ingen anställer någon utan examen. Allt ör pest och kolera. Jag säljer mina organ om det ör vad som krävs. Sexuella tjänster. Onlyfans. Vadsomhelst.

Varför har du läst random 150p från tre olika universitet? Om de inte är något sådär sammanhängande så får du nog börja från början och faktiskt söka in på något riktigt program. Du verkar ju ha betygen?
Citera
2026-05-23, 22:52
Medlem
Du måste ju ha en avklarar kurs på C-nivå, inkl uppsats, förutom 180 poäng totalt. Inte bara en massa grundkurser.
Citera
2026-05-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Varför har du läst random 150p från tre olika universitet? Om de inte är något sådär sammanhängande så får du nog börja från början och faktiskt söka in på något riktigt program. Du verkar ju ha betygen?
Försökte bara överleva csn kraven. Japp verkar som att starta om är enda utvägen pga alla kurser är på grundnivå.
Citera
2026-05-24, 00:00
Medlem
Citat:
Försökte bara överleva csn kraven. Japp verkar som att starta om är enda utvägen pga alla kurser är på grundnivå.
Om du listar alla avklarade kurser du har läst så kan vi ta fram en läroväg för dig hur du ska ta din examen.
Citera
2026-05-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Om du listar alla avklarade kurser du har läst så kan vi ta fram en läroväg för dig hur du ska ta din examen.
Jag har läst på första året:
Två ingemjörsutbildningar
Och en ekonomiutbildning.

De två ingenjörsutbildningarna innehåller tyvärr många samma kurser. Beroende på hur strikta de är med att tillgodo räkna så kan det nog landa på som bäst 1,5 år av studier i ekonomi kvar.

Det verkar dock väldigt strikt med hur pass mycket de tillgodoräknar.

Ska avfyra några olika mejl på måndag dör att kolla om det ens går att bygga ihop något av allt detta - eller om det är lika bra att starta på i princip noll igen.

Ska kolla lite på om det dinns riktade YH utbildningarnmot AI och sånt också.

Men det verkar som att det inte är tänkt att man ska pöpcka ihop en examen med massa valfria kurser utan att man måste ha fördjupat sig. Så nu sitter jag på massa skulder i onödan.
Citera
2026-05-24, 00:45
Medlem
Citat:
Jag har läst på första året:
Två ingemjörsutbildningar
Och en ekonomiutbildning.

De två ingenjörsutbildningarna innehåller tyvärr många samma kurser. Beroende på hur strikta de är med att tillgodo räkna så kan det nog landa på som bäst 1,5 år av studier i ekonomi kvar.

Det verkar dock väldigt strikt med hur pass mycket de tillgodoräknar.

Ska avfyra några olika mejl på måndag dör att kolla om det ens går att bygga ihop något av allt detta - eller om det är lika bra att starta på i princip noll igen.

Ska kolla lite på om det dinns riktade YH utbildningarnmot AI och sånt också.

Men det verkar som att det inte är tänkt att man ska pöpcka ihop en examen med massa valfria kurser utan att man måste ha fördjupat sig. Så nu sitter jag på massa skulder i onödan.
Du har B och C kursen minst kvar på företagsekonomi innan du ens har en chans att kunna ta ut en examen.
Citat:
Jag vill tjäna mycket pengar inom finans, fastigheter eller annat välbetalt
Den drömmen är nog svår att uppnå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in