2026-05-22, 20:53
Medlem
”En 25-årig gotlänning har åtalats vid Gotlands tingsrätt för två fall av våldtäkt i slutet av april i år. Den första händelsen ska ha ägt rum under en taxiresa i Visby, då mannen ska ha fört in sina fingrar i målsägandens slida.

Nästa misstänkta våldtäkt ska ha skett senare vid samma tillfälle, på en adress i Visby. Mannen ska då återigen ha fört in sina fingrar i målsägandens slida, och samtidigt tagit ett stryptag vilket orsakat smärta och andnöd. Efter händelsen ska 25-åringen även tryckt ner sina fingrar i målsägandens hals, vilket också det orsakat smärta.”

https://www.helagotland.se/nyheter/visby/artikel/man-atalas-for-valdtakt-i-taxi-och-i-bostad-i-visby/jvze1kpr

Jaha då har vi ännu ett sexualbrott på ön.
Vem är denna stjärna?
Han står även åtalad för narkotikabrott står det vilket.. surprise.
Så är ju 80% av fallen nu.

Blir skrattfärdig varje gång jag ser folk säga ”positiv förändring: unga dricker mindre” - well yeah. För att de knarkar för pengarna ist.
Citera
2026-05-22, 21:22
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scopami
”En 25-årig gotlänning har åtalats vid Gotlands tingsrätt för två fall av våldtäkt i slutet av april i år. Den första händelsen ska ha ägt rum under en taxiresa i Visby, då mannen ska ha fört in sina fingrar i målsägandens slida.

Nästa misstänkta våldtäkt ska ha skett senare vid samma tillfälle, på en adress i Visby. Mannen ska då återigen ha fört in sina fingrar i målsägandens slida, och samtidigt tagit ett stryptag vilket orsakat smärta och andnöd. Efter händelsen ska 25-åringen även tryckt ner sina fingrar i målsägandens hals, vilket också det orsakat smärta.”

https://www.helagotland.se/nyheter/visby/artikel/man-atalas-for-valdtakt-i-taxi-och-i-bostad-i-visby/jvze1kpr

Vem är denna stjärna?

Blir skrattfärdig varje gång jag ser folk säga ”positiv förändring: unga dricker mindre” - well yeah. För att de knarkar för pengarna ist.

I en taxi; var det han som körde taxin?
Märkligt annars; jag menar, begår en taxikund en våldtäkt i taxin borde väl taxichauffören reagera / agera?
Citera
2026-05-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
I en taxi; var det han som körde taxin?
Märkligt annars; jag menar, begår en taxikund en våldtäkt i taxin borde väl taxichauffören reagera / agera?

Möjligt att hon inte sagt något utan bara tryckt bort hans hand.
Har han då gjort om det igen - men att hon ännu skämts för mkt för att be chauffören om hjälp - så är det våldtäkt.
Det är det ju även om man bara gör det utan att försäkra sig om samtycke.

Men jag är lite med dig om att just den händelsen känns lite.. oklar .. framför allt med tanke på att hon sen gått med honom in i lägenheten.
Att han där emot gjort det igen , och än värre, i lägenheten är mkt mer oroväckande
Citera
2026-05-23, 19:12
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Möjligt att hon inte sagt något utan bara tryckt bort hans hand.
Har han då gjort om det igen - men att hon ännu skämts för mkt för att be chauffören om hjälp - så är det våldtäkt.
Det är det ju även om man bara gör det utan att försäkra sig om samtycke.

Men jag är lite med dig om att just den händelsen känns lite.. oklar .. framför allt med tanke på att hon sen gått med honom in i lägenheten.
Att han där emot gjort det igen , och än värre, i lägenheten är mkt mer oroväckande

Samtycke eller inte; följer man med någon hem som innan dess gjort något med en som man inte samtycker till?
Om så får man faktiskt skylla sig själv; man har (frivilligt) följt med trollet hem.
Citera
2026-05-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopami

Vem är denna stjärna?

Vet du när rättegången är?
Citera
2026-05-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Samtycke eller inte; följer man med någon hem som innan dess gjort något med en som man inte samtycker till?
Om så får man faktiskt skylla sig själv; man har (frivilligt) följt med trollet hem.

Jag håller med dig. Det jag menar med att jag tycker att taxi-biten låter märklig.
Kanske snarare så att hon va med på det i taxin och sen inte ville att det skulle hållas emot henne och att alla skulle ta det som att ”om hon ville i taxin så får hon skylla sig själv/ska hon inte ha rätt att ångra sig när hon kommer hem” (det händer alldeles för ofta att folk resonerar så) och att hon då tyvärr sagt att hon inte velat då heller.

Annars tycker jag väl inte att hon ska ”skylla sig själv” - inte förtjänar att bli våldtagen - men det är ju helt klart oroväckande att hon inte va mer rädd om sig än så.
Nu vet vi ju inte alla omständigheter till vad de hade för relation, om de kanske bodde ihop eller liknande.
Men ändå. Känns som vi saknar en pusselbit eller tjugo
Citera
2026-05-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Vet du när rättegången är?

Tyvärr inte.
Vet inget utöver vad tidningen och denna tråd sagt.
Citera
2026-06-09, 15:20
Medlem
” Om rätten kommer fram till att det rör sig om en våldtäkt, men att det saknats uppsåt, blir rubriceringen istället oaktsam våldtäkt. Och det är där Gotlands tingsrätt landar i sin bedömning av det som hände i taxibilen.

”Tingsrätten anser att det inte är bevisat att han har varit likgiltig inför att målsäganden inte deltog frivilligt på det sätt som förutsätts för uppsåt”, slår rätten fast.

Vad gäller det som utspelades i lägenheten råder det dock ingen tvekan, eftersom det den gången användes våld i samband med att fingrarna fördes in i underlivet. Gotlands tingsrätt dömer därför mannen till fängelse i 3 år och 8 månader för ett fall av oaktsam våldtäkt, ett fall av våldtäkt och ett fall av ringa narkotikabrott. Dessutom måste 25-åringen betala ett skadestånd på 270 000 kronor till kvinnan.”

https://www.helagotland.se/nyheter/gotland/artikel/man-doms-for-valdtakt-och-oaktsam-valdtakt/r0ed869j

Står också att mannen ska ha varit hotfull på krogen och att han sen ska ha känt taxi chauffören, vilket kanske förklarar det som hände i taxin.
Han ska också ha tvingat in henne i lägenheten
Citera
2026-06-09, 19:50
Medlem
WallabeJoys avatar
Rubriken är fel mannen är dömd. 3 år och 8 månaders fängelse. 270k i skadestånd.

Helt rätt! Han döms för båda tillfällena.
Citera
2026-06-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Rubriken är fel mannen är dömd. 3 år och 8 månaders fängelse. 270k i skadestånd.

Helt rätt! Han döms för båda tillfällena.

Nu ja. När jag gjorde denna tråd var han ännu bara åtalad
Citera
2026-06-09, 20:37
Medlem
Har någon fått fram namn på tjommen?
Otippat att han fick en så hård dom ändå. Undrar vad bevisen varit
Citera
2026-08-06, 12:34
Medlem
spoilers avatar
"Domen ändras från fängelse i 3 år och 8 månader, till fängelse i 3 år och 3 månader."

https://www.sverigesradio.se/artikel/sankt-straff-for-25-aring-efter-taxivaldtakt-i-visby
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in