2026-05-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Jag skulle nog säga att det påverkar betydligt fler än så. Och det påverkar betydligt bredare väljargrupper än traditionella republikaner och konservativa.

Även liberala föräldrar i Kalifornien och Vermont, som köper HBTQ-agendan till 100%, kände sig ganska obekväma på tanken på att Kevin, 48, skulle tillåtas dela omklädningsrum och dusch med deras 8-åriga dotter därför att han vaknade upp en morgon och identifierade sig som "kvinna". Och även liberala föräldrar i Kalifornien och Vermont var inte glada över att deras 17-åriga dotter som var en exceptionell talang inom friidrott eller simning gick miste om ett givet stipendium till ett prestigefullt universitet efter att ha förlorat mot en jämnårig kille med några fler kilo muskler som fick för sig att identifiera sig som kvinna för att få en genväg i livet.

För att inte tala om föräldrar med asiatisk etnicitet som fick se sina högpresterande barn nekas plats på Stanford och Harvard och MIT för att DEI-regler diskriminerade just den grupp de själva tillhörde till förmån för andra mer prioriterade grupper.

Om man ska hitta någon förklaring till att Trump kunde vinna väljargrupper som normalt sett inte röstar på demokraterna kanske man även behöver titta på den här typen av förklaringar.

Men givetvis är högre bensinpriser också en anledning till att stödet för Trump nu har minskat, vanliga plånboksfrågor tenderar att ha en högre inverkan än mer ideologiska frågor. Samtidigt kanske inte demokraterna ska fästa alla sina förhoppningar på att bensinpriset i maj hålla sig ända fram till november.

Ja, Trumps kampanj bet även på liberala personer, helt klart.
Men ditt inlägg bevisade också min tes, man "nappade" på en fråga som knappt påverkar någon alls när det kommer till transpersoner.
"Vakna upp som kvinna och gå in i duschen" är en ren myt och en juridisk felaktighet. Varken i Kalifornien eller Vermont (eller någon annanstans i USA) fungerar lagstiftningen så. För att få tillgång till könsuppdelade utrymmen baserat på könsidentitet i skolor krävs i regel en etablerad, dokumenterad och varaktig könsidentitet som skolan och föräldrarna är involverade i. Det finns inga dokumenterade fall där vuxna män lagligt har kunnat "låtsas vara kvinnor över en natt" för att spionera på barn i skolor enbart för att de plötsligt identifierat sig som kvinnor.
Men låt oss för skojs skull säga att det finns 5 fall (trots att det troligen alltså finns 0) så har det då påverkat ett 20-tal personer. Ställ det mot politik som påverkat hundratals miljontals så är det precis så knasigt som jag påpekade.

Idén att unga män skulle "få för sig" att identifiera sig som kvinnor för att få en "genväg i livet" (idrottsstipendier) saknar helt stöd i verkligheten. Att komma ut som transperson i USA, särskilt i idrottssammanhang, innebär såklart ett enormt socialt stigma, psykisk press och politisk förföljelse. Det är ingen "enkel genväg". Det finns dock några sådana fall, men även där, extremt få och alltså ytterligare bevis på att frågan fick enormt stort genomslag trots att den påverkar någon promille, om ens det.

När det kommer till asiatiska studenter så var de faktiskt negativt påverkade, men det var inte enbart pga icke-vita eftersom statistiska analyser visade att asiatisk-amerikanska sökande behövde betydligt högre betyg och provsvar än svarta, latinamerikanska och faktiskt även vita sökande för att ha samma chans att komma in. Så det var som en omvänd DEI, där asiater missgynnades för att universiteten ville ha en så blandad demografi som möjligt.

Diskriminering av asiatiska studenter var helt klart något som hände (och ledde till ändrad lagstiftning), och D's fokus på progressiv identitetspolitik blev ett av deras största problem, utan tvekan, vilket öppnade dörren för Trump bland helt nya väljargrupper, så där håller jag med.

Däremot, om vi återgår till män som spionerar på unga tjejer i omklädningsrum så har de nu en president som inte bara gjort det utan även skrutit om det.
Trumps egna ord från Howard Stern show (angående att gå in i Miss USA's omklädningsrum):
"You know they’re standing there with no clothes. 'Is everybody OK?' And you see these incredible looking women. And so I sort of get away with things like that."

Det finns även vittnesmål om samma beteende för Miss Teen USA (14-19 år). Så i rädsla för fiktiva pedofiler utklädda till transpersoner så fick de en president som redan gjort det och skrutit om samma beteende.
Citera
2026-05-22, 10:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Mellan 2010 och 2020 drevs flera policys i USA som i efterhand ofta beskrivs som föregångare till eller delar av det som idag kallas DEI-politik (Diversity, Equity & Inclusion). Under perioden skilde sig politiken tydligt mellan administrationerna under Barack Obama och Donald Trump.

Här är centrala källor och dokument:

Obama-administrationen (2009–2017)
Executive Order 13583 (2011)
Obama utfärdade en presidentorder för att främja mångfald och inkludering inom den federala arbetsstyrkan.
Källa från EEOC:
U.S. Equal Employment Opportunity Commission – Executive Order 13583

Vitahusets memorandum om mångfald inom nationell säkerhet (2016)
Fokuserade på representation och inkludering inom underrättelse- och säkerhetsmyndigheter.
Obama White House Archive – Diversity and Inclusion in the National Security Workforce

Akademisk analys av EO 13583 och dess effekter
Studie om hur federala myndigheter implementerade mångfalds- och inkluderingsstrategier efter Obamas order.
Public Administration Quarterly – Promoting Diversity and Inclusion in the Federal Workforce

Där har du några exempel. Jag förstår inte syftet med att jag ska bilda dig.
Jag förstår heller inte varför du väljer att ljuga om vilken politik ni stod för. Riktigt lågvattenmärke för ens personlighet att inte kunna stå för det man gör eller tycker.

I fortsättningen är det inte min uppgift att bilda dig utan det får du försöka göra själv.
Helt vanliga åtgärder för att vara öppna för alla på arbetsmarknaden, så väl som militären och där alla ska kunna tjäna sitt land.

Och vad vill du ha berättat med så otroligt få so det handlar om slutet på dagen att man röstar på en fascist som donalds?
Det är ingen motreaktion, det är att blivit lurad och det mest komiska är att väldigt få av de som röstade på donalds kan någonsin få dessa jobb och för de är för korkade helt enkelt.
Oerhört fascinerande att någon ska bli arg över något jobb de aldrig någonsin kan få från början, för korkad är liksom inte en sak man kan förbi se på dessa jobb.

Finner detta högerspöke rätt intressant och insett att det är bara luft, och igen berätta om denna politik som kommit av D de senaste tio åren
För varför ska det finns en reaktion när det inte existerar och om man ens tycker rasism är dåligt att ge sig på, varför reagera på något som inte då funnits på 10år?
Är dom så korkade att dom inte fattar bättre.

Och det mest komiska är att donalds skiter i dessa ekonomiskt också, och de bölade de hade så dåligt och nu har dom fått det sämre, krig, brutna vallöften på långa rader och nu ska kejsaren inte behöva visa sina deklarationer längre, ja, vi vet hur det gick sist och en massa underhållen skatt.
Så förståeligt att donalds vill sätta sig över lagen, är det den motreaktion du tänker på då?
Att donalds ska stå över lagen och köra korruption utan någon granskar?
Citera
2026-05-22, 11:33
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Helt vanliga åtgärder för att vara öppna för alla på arbetsmarknaden, så väl som militären och där alla ska kunna tjäna sitt land.

Och vad vill du ha berättat med så otroligt få so det handlar om slutet på dagen att man röstar på en fascist som donalds?
Det är ingen motreaktion, det är att blivit lurad och det mest komiska är att väldigt få av de som röstade på donalds kan någonsin få dessa jobb och för de är för korkade helt enkelt.
Oerhört fascinerande att någon ska bli arg över något jobb de aldrig någonsin kan få från början, för korkad är liksom inte en sak man kan förbi se på dessa jobb.

Finner detta högerspöke rätt intressant och insett att det är bara luft, och igen berätta om denna politik som kommit av D de senaste tio åren
För varför ska det finns en reaktion när det inte existerar och om man ens tycker rasism är dåligt att ge sig på, varför reagera på något som inte då funnits på 10år?
Är dom så korkade att dom inte fattar bättre.

Och det mest komiska är att donalds skiter i dessa ekonomiskt också, och de bölade de hade så dåligt och nu har dom fått det sämre, krig, brutna vallöften på långa rader och nu ska kejsaren inte behöva visa sina deklarationer längre, ja, vi vet hur det gick sist och en massa underhållen skatt.
Så förståeligt att donalds vill sätta sig över lagen, är det den motreaktion du tänker på då?
Att donalds ska stå över lagen och köra korruption utan någon granskar?

Det handlar om värderingar och att man är emot diskriminering. Kön, hudfärg och sexuell läggning ska inte spela roll, utan man ska anställa människor pga vilka de är som individer. Därför finns motståndet mot att sträva efter mångfald eller kvotering. Såsom Donald Trump själv sagt: USA ska vara "'color blind". Att vara emot censur och för meritokrati är inte fascism, även om det framstår så för er kommunister.
Den amerikanska befolkningen röstade emot diskriminerande identitetspolitik och mot åsiktscensur. Trump har många nackdelar, såsom korruptionsanklagelserna i denna tråd visar, men det fanns tyvärr ingen annan kandidat. Men i slutändan vann folket och det fria samhället! Det kan vi båda glädja oss åt.
Citera
2026-05-22, 11:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det handlar om värderingar och att man är emot diskriminering. Kön, hudfärg och sexuell läggning ska inte spela roll, utan man ska anställa människor pga vilka de är som individer. Därför finns motståndet mot att sträva efter mångfald eller kvotering. Såsom Donal Trump själv sagt: USA ska vara "'color blind". Att vara emot censur och för meritokrati är inte fascism, även om det framstår så för er kommunister.
Den amerikanska befolkningen röstade emot diskriminerande identitetspolitik och mot åsiktscensur. Trump har många nackdelar, såsom korruptionsanklagelserna i denna tråd visar, men det fanns tyvärr ingen annan kandidat. Men i slutändan vann folket och det fria samhället! Det kan vi båda glädja oss åt.
Mycket bra beslut var det som gav där och för inkludera såna som man försökt hålla utanför lite här och där.
Men kanske rasism inte ska bekämpas?

Men berätta igen varför donalds blev vald och när inget av denna reaktionen borde existera och med tanke på att existerar inget de senaste 10 åren ju.

Jo, jag vet att jag gillar demokrati och vet donalds blev vald, och bägge ggr har samma sak skett och det blir haha donalds vann.
Ja, han fick mest röster då, sen mellan fick Joe flest.
Och de höll på med haha och att jag skulle gråta och sånt komiskt, som det vore en fotbollsmatch som var vunnen för dom.
Och det har retat en del till gallfeber och när jag säger demokrati är viktigt.

Men är detta då okey att donalds försöker med korruption och borde bli hanterad, eller är korruption inte så farligt längre om det är rätt som gör den?
För varför ska en person som donalds få ryggen fri från egna brott för?(För det är vad vi vet om sedan tidigare deklarationer.)
Och och ha carte blanch kommer bara betyda mer deklarationsbrott.

Tänk om Obama eller Joe gjort detta, så det hade låtit från donalds fansen och sekten då, det är så man vet detta är svårt hyckleri.
För personligen gillar jag ingen korruption oavsett vart den är.(Och här har jag räknat bort påhittad korruption, so komiskt nog alltid kommer från sekten och donalds fansen.)
Och när riktig korruption stirrar dom i vitögat, ja, se tystnaden i tråden och det tysta medgivande till korruption som då sker.
Citera
2026-05-22, 13:30
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Mycket bra beslut var det som gav där och för inkludera såna som man försökt hålla utanför lite här och där.
Men kanske rasism inte ska bekämpas?

Men berätta igen varför donalds blev vald och när inget av denna reaktionen borde existera och med tanke på att existerar inget de senaste 10 åren ju.

Jo, jag vet att jag gillar demokrati och vet donalds blev vald, och bägge ggr har samma sak skett och det blir haha donalds vann.
Ja, han fick mest röster då, sen mellan fick Joe flest.
Och de höll på med haha och att jag skulle gråta och sånt komiskt, som det vore en fotbollsmatch som var vunnen för dom.
Och det har retat en del till gallfeber och när jag säger demokrati är viktigt.

Men är detta då okey att donalds försöker med korruption och borde bli hanterad, eller är korruption inte så farligt längre om det är rätt som gör den?
För varför ska en person som donalds få ryggen fri från egna brott för?(För det är vad vi vet om sedan tidigare deklarationer.)
Och och ha carte blanch kommer bara betyda mer deklarationsbrott.

Tänk om Obama eller Joe gjort detta, så det hade låtit från donalds fansen och sekten då, det är så man vet detta är svårt hyckleri.
För personligen gillar jag ingen korruption oavsett vart den är.(Och här har jag räknat bort påhittad korruption, so komiskt nog alltid kommer från sekten och donalds fansen.)
Och när riktig korruption stirrar dom i vitögat, ja, se tystnaden i tråden och det tysta medgivande till korruption som då sker.

Det är svårt att förstå vad du skriver. Återkom när du nyktrat till.
Citera
2026-05-22, 14:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är svårt att förstå vad du skriver. Återkom när du nyktrat till.
...10år av inget du påstår, så motreaktionen kan aldrig någonsin vara det.
Citera
2026-05-22, 17:39
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
...10år av inget du påstår, så motreaktionen kan aldrig någonsin vara det.

Jag lämnade flera exempel på vad motreaktionen varit mot.
Citera
2026-05-22, 18:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag lämnade flera exempel på vad motreaktionen varit mot.
SÅ inget de senaste decennium då.
Så då vilken motreaktion som inte ens existerar i politiken?

Kanske du hade en poäng vid presidentvalet 2016, dock inte ett decennium senare.
Citera
2026-05-22, 19:41
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Ja benådningen av David Dempsey var såklart felaktig. Dempsey har dock inte fått anställning inom DOJ.

Det är nog också ganska osannolikt att Dempsey kommer att kunna ta del av fonden som nu upprättas. Då ligger nog personer som Jake Lang eller Richard Barnett bättre till.

Men det är ju såklart bara spekulationer, än så länge har som sagt inga ersättningar betalats ut. Det mesta av pengarna kommer nog inte heller att begränsas till personer som har någon som helst koppling till just 6 januari utan andra som drabbats av Biden-administrationens förföljelse av politiska meningsmotståndare i andra sammanhang. Exempelvis då 89-åriga förintelseöverlevaren Eva Edl som dömdes till 13 års fängelse efter att ha stått och bett utanför en abortklinik. Om jag nu ska gissa.
Ersättningarna kommer vara hemliga, behöver inte offentliggöras. De som bestämmer över ersättningarna är alla utsedda av trump och kan bytas ut. Som uppgjort för att berika sig.
Citera
2026-05-23, 13:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Ersättningarna kommer vara hemliga, behöver inte offentliggöras. De som bestämmer över ersättningarna är alla utsedda av trump och kan bytas ut. Som uppgjort för att berika sig.
Ja, upplägget ser tveklöst ut som det handlar om tunnla pengar till speciellt utsedda.
Rätt fascinerande att de gör de så öppet, men antar att göra det i lönndom hade kunnat skapa mycket mer problem än detta.
Som nu på sin höjd kan bli stoppat av domstol, eller tror inte det kan bli mycket mer.
Kanske senare om man vet vem som fått pengarna och om en uppenbar korruption skett, så kanske det kan bli påföljder.
Citera
2026-05-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldBlueTooth
Ja, Trumps kampanj bet även på liberala personer, helt klart.
Men ditt inlägg bevisade också min tes, man "nappade" på en fråga som knappt påverkar någon alls när det kommer till transpersoner.
"Vakna upp som kvinna och gå in i duschen" är en ren myt och en juridisk felaktighet. Varken i Kalifornien eller Vermont (eller någon annanstans i USA) fungerar lagstiftningen så. För att få tillgång till könsuppdelade utrymmen baserat på könsidentitet i skolor krävs i regel en etablerad, dokumenterad och varaktig könsidentitet som skolan och föräldrarna är involverade i. Det finns inga dokumenterade fall där vuxna män lagligt har kunnat "låtsas vara kvinnor över en natt" för att spionera på barn i skolor enbart för att de plötsligt identifierat sig som kvinnor.
Men låt oss för skojs skull säga att det finns 5 fall (trots att det troligen alltså finns 0) så har det då påverkat ett 20-tal personer. Ställ det mot politik som påverkat hundratals miljontals så är det precis så knasigt som jag påpekade.

Idén att unga män skulle "få för sig" att identifiera sig som kvinnor för att få en "genväg i livet" (idrottsstipendier) saknar helt stöd i verkligheten. Att komma ut som transperson i USA, särskilt i idrottssammanhang, innebär såklart ett enormt socialt stigma, psykisk press och politisk förföljelse. Det är ingen "enkel genväg". Det finns dock några sådana fall, men även där, extremt få och alltså ytterligare bevis på att frågan fick enormt stort genomslag trots att den påverkar någon promille, om ens det.
Politiska val handlar dock mer om val av framtidsvision än historiska data, speciellt när det gäller ett relativt nytt fenomen där mängden data är ganska begränsad. Så när väljare, även i liberala delstater, lyssnade på retoriken från demokraternas kandidater, kunde de då känna sig förvissade om en utveckling där inte dessa "undantag" blir vanligare och vanligare?

Tittar man på data över hur många personer i USA som identifierar sig som transpersoner så har siffran gått från 700 000 under 2011 till 1,4 miljoner 2016 till 1,6 miljoner 2022 till 2,8 miljoner 2025. Delstater som Kalifornien, Illinois, Minnesota och Vermont har redan idag lagstiftning som tillåter män som identifierar sig som kvinnor att använda kvinnors omklädningsrum. Det förs ju inte någon officiell statistik över varje gång detta faktiskt inträffar.

Jag menar därför att frågan i allra högsta grad påverkar miljontals amerikaner. Därför att vi har föräldrar som måste undersöka vilka regler som gäller i deras lokala skola eller badanläggning eller idrottsanläggning för att kunna känna sig trygga med var de skickar sina barn. Speciellt om de hört deras folkvalda guvernör eller lokalpolitiker stolt säga att det minsann är en "självklarhet" att transpersoner ska ha samma rättigheter som alla andra.
Citera
2026-05-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Det var likadant med ersättningarna efter Keepseagle-förlikningen. Det är alltså inte omöjligt att samtliga 760 miljoner dollar hamnade i Obamas egen ficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in